لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۲

شمار قربانیان سیل و گردباد در جنوب آفریقا از ۷۰۰ تن گذشت


نمای هوایی از بندر بیرا در موزامبیک که بیشترین خسارات و تلفات گرباد اخیر در آن روی داد.
نمای هوایی از بندر بیرا در موزامبیک که بیشترین خسارات و تلفات گرباد اخیر در آن روی داد.

در حالی که یک هفته از آغاز سیل و گردباد مهیب «ایدای» در چند کشور جنوب آفریقا می‌گذرد، شمار قربانیان به بیش از هفتصد کشته رسیده و سازمان ملل خواستار کمک‌های جهانی برای ده‌ها هزار توفان‌زده در این کشورها شده است.

خبرگزاری فرانسه روز شنبه، سوم فروردین، شمار جان‌باختگان گردباد و سیل در سه کشور موزامبیک، زیمبابوه و مالاوی را دست‌کم ۷۳۲ تن گزارش کرد و از مفقود بودن صدها نفر دیگر خبر داد.

این آمار پس از آن گزارش شد که مقام‌های موزامبیک از افزایش شمار تلفات در این کشور خبر دادند.

موزامبیک، به ویژه بندر بِیرا با نیم میلیون جمعیت، بیشترین تلفات را در سیل و گردباد اخیر داشته و به گفته سِلسو کوهِیا، وزیر محیط زیست این کشور، شمار قربانیان تا روز شنبه به ۴۱۷ تن رسید.

شمار قربانیان در زیمبابوه نیز ۲۵۹ تن اعلام شده است.

در مالاوی نیز باران‌های شدید که پیش از وقوع گردباد روی داد سبب رانش زمین و سیل شد و شمار تلفات در این کشور به ۵۶ تن رسیده است.

سازمان‌های امدادی گفته‌اند انتظار می‌رود با کاسته شدن از بارش‌ها اجساد بیشتری یافت شود و شمار قربانیان افزایش یابد.

بنا بر گزارش‌ها، شمار بسیاری زیادی از مردم در این بخش از آفریقا به خاطر گردباد ایدای بی‌خانمان شده‌اند و هزاران نفر همچنان در محاصره سیل به‌سر می‌برند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بازماندگان سیل و گردباد در هر سه کشور همچنان برای یافتن اجساد در حال جست‌وجو و آواربرداری هستند و نیاز شدیدی به غذا و محل اسکان دارند.

به گزارش آسوشیتدپرس، دولت موزامبیک به طور رسمی درخواست کمک از جامعه جهانی کرده است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، با اشاره به اینکه کمک‌ها آغاز شده است گفت: «کمک‌های بسیار بیشتری» از سوی کشورهای جهان مورد نیاز است.

آقای گوترش در بیانیه‌ای که روز پنج‌شنبه منتشر شد با اشاره به تخریب محصولات و زمین‌های کشاورزی در موزامبیک نوشت: در هر سه کشور، شمار مردمی که در خطر کمبود غذا هستند افزایش یافته است.

بارش‌ها در بندر بِیرا در موزامبیک، که متحمل بیشترین آسیب شده، همچنان ادامه دارد و وضعیت جوی و گردباد در دسترسی هوایی به این شهر اختلال ایجاد کرده است.

آژانس کمک‌رسانی سازمان ملل هشدار داده است با ادامه بارش‌های بیشتر در بیرا و اطراف آن، خطر طغیان دو رودخانه منطقه و پر شدن سدهای بر روی آن جان ساکنان را تهدید می‌کند.

چرخند یا گردباد «آیدای» یکی از شدیدترین گربادهای استوایی به شمار می‌رود.

این گردباد از سه هفته پیش در جنوب شرقی اقیانوس هند و در نزدیکی سواحل موزامبیک آغاز شد و هفته گذشته بیشترین خسارات را در چند کشور منطقه برجای گذاشت.

با استفاده از خبرگزاری‌های فرانسه و آسوشیتدپرس و رادیو فردا / ج / پ.پ
XS
SM
MD
LG