لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۱۲

وزارت علوم مدارک تحصیلی هاشمی، رئیس پیشین نظام مهندسی، را جعلی دانست


از جمله سوابق مهدی هاشمی می‌توان به ریاست کمیسیون عمران مجلس نهم و ریاست نظام مهندسی ساختمان ایران اشاره کرد.
از جمله سوابق مهدی هاشمی می‌توان به ریاست کمیسیون عمران مجلس نهم و ریاست نظام مهندسی ساختمان ایران اشاره کرد.

پس از وزارت راه و دانشگاه امام حسین، وزارت علوم ایران هم مدرک دکتری مهدی هاشمی، نماینده پیشین مجلس و رئیس سابق نظام مهندسی، را جعلی و غیرقانونی اعلام کرد.

وزارت تحقیقات، فناوری و علوم در نامه‌ای که روز جمعه، ۲۷ مهر، در خبرگزاری ایلنا منتشر شد اعلام کرد، بنا بر بررسی‌های انجام‌شده در این وزارت، مدرک تحصیلی دوره کارشناسی مهدی هاشمی «مورد تایید نیست» و از این رو، ادامه تحصیل او در دوره کارشناسی ارشد «جای اشکال دارد» و تحصیل او در دوره دکتری نیز «هم به لحاظ مقررات آموزشی» و «هم به لحاظ محل تحصیل» از اعتبار لازم برخوردار نیست.

وزارت علوم محل تحصیل مهدی هاشمی در دوره دکتری را «پژوهشگاه منحله شاخص پروژه، که بدون مجوز شورای گسترش آموزش عالی انجام شد» ذکر کرده است.

حدود سه هفته پیش عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، با انتشار نامه‌ای در کانال تلگرامی‌اش اعلام کرد که دانشگاه امام حسین به او خبر داده است مهدی هاشمی از این دانشگاه مدرک کارشناسی در رشته عمران دریافت نکرده و او در این سال‌ها برای دستیابی به سمت‌های مدیریتی «دانشنامه جعلی» ارائه کرده است.

عباس آخوندی با اشاره به این که «باید خیلی متأسف بود که کسی که سه سال رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور بوده و چهار سال نمایندگی مردم تهران را بر عهده داشته و رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بوده دانشنامه جعلی ارائه کرده» پروانه اشتغال به کار مهندسی او را لغو کرد.

با این حال مهدی هاشمی نامه وزیر راه را «نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی» خواند و گفت که این موضوع را از طریق مراجع قضایی پیگیری خواهد کرد.

مهدی هاشمی در گفت‌وگو با وب‌سایت «جماران»، با تأکید بر این که مدرکش جعلی نیست گفته بود اصلا «این مدرک» را به دستگاه‌های اجرایی ارائه نکرده بود.

با این حال بلافاصله پس از انتشار این مصاحبه، وزارت راه فرم عضویت مهدی هاشمی در سازمان نظام مهندسی را منتشر کرد که او در قسمت اطلاعات فردی، مدرک کارشناسی عمران خود را ثبت کرده بود.

از جمله سوابق مهدی هاشمی، از فعالان سیاسی جناح موسوم به اصولگرایان ایران، می‌توان به سرپرستی وزارت کشور، معاونت عمرانی وزارت کشور، ریاست کمیسیون عمران مجلس نهم، ریاست نظام مهندسی، ریاست ستاد انتخابات ابراهیم رئیسی در استان تهران و مدیریت فدراسیون تیراندازی اشاره کرد.

مهدی هاشمی در مرداد ۸۴ نیز از سوی محمود احمدی‌نژاد به عنوان گزینه پیشنهادی برای تصدی وزارت رفاه و تأمین اجتماعی به مجلس معرفی شد اما نتوانست از مجلس رأی اعتماد بگیرد.

انتساب مدرک جعلی به شماری از چهره‌های سیاسی در ایران چندین بار خبرساز شده است که معروف‌ترین آن ماجرای جعلی «دکترای افتخاری علی کردان از دانشگاه آکسفورد» بود که در سال ۸۷ به استیضاح او از مقام وزارت کشور انجامید.

منابع: ایلنا، جماران، توئیتر و رادیوفردا/ ج/ ف. دو.
XS
SM
MD
LG