لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۰

خشک شدن صدها منبع تأمین آب روستایی در سیستان و بلوچستان


یک چوپان اهل سیستان و بلوچستان در حال چرا دادن گله‌اش در نزدیکی زابل
یک چوپان اهل سیستان و بلوچستان در حال چرا دادن گله‌اش در نزدیکی زابل

دو مقام محلی در استان سیستان و بلوچستان از «خشکسالی شدید» در این استان، خشک شدن صدها منبع تأمین آب روستایی، و آبرسانی به سه هزار روستا با تانکر خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان خبر داد که ۳۴۳ منبع تأمین آب روستایی در این استان «به طور کامل» خشک شده است.

عبدالاحد ریگی همچنین گفت که ۳۴۸ سامانه آبرسانی به روستاهای سیستان و بلوچستان «غیرفعال» شده‌اند.

به گفته آقای ریگی، از پنج هزار و ۵۹۴ روستای این استان، دو هزار و ۵۷۰ روستا از شبکه آبرسانی برخوردارند و آبرسانی به سه هزار و ۲۴ روستای سیستان و بلوچستان توسط تانکر انجام می‌شود.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:34 0:00
لینک مستقیم


استان سیستان و بلوچستان با وسعتی حدود ۱۸۷ هزار و ۵۰۲ کیلومتر مربع و ۱۹ شهرستان و بیش از ۲.۸ میلیون نفر جمعیت پهناورترین استان ایران محسوب می‌شود.

این استان در سال‌های گذشته با بحران خشکسالی و وزش توفان و گردو غبار مواجه بوده و گسترش بیماری‌های چشمی، تنفسی و ریوی ناشی از این توفان‌ها مردم این منطقه را با مشکلات جدی روبه‌رو کرده است.

یکی از منابع اصلی تأمین آب سیستان و بلوچستان رود هیرمند است که از افغانستان جاری می‌شود و به دریاچه مرزی هامون می‌ریزد که میان ایران و افغانستان مشترک است.

دو کشور در دوران حکومت پهلوی در ایران به توافقی برای بهره بردن اهالی سیستان‌وبلوچستان از این رودخانه دست یافتند که به «حقابه هیرمند» معروف است، اما این موضوع در سال‌های اخیر به شدت مناقشه‌انگیز شده چنانکه ایران، افغانستان را به نادیده گرفتن توافق متهم می‌کند.

در این زمینه غلامرضا اربابی، مدیر کل مدیریت بحران سیستان و بلوچستان، روز شنبه خبر داد که به دلیل وارد نشدن آب به رودخانه هیرمند، در شمال و جنوب این استان «خشکسالی شدید» رخ داده است.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، او همچنین گفت که بی‌آبی تالاب هامون در ۱۸ سال گذشته باعث «بیماری‌های تنفسی و چشمی میان مردم منطقه شده است».

در هفته‌های گذشته نیز مقام‌های دیگر استان‌های ایران از بی‌آبی و خشکسالی در این استان‌ها خبرداده اند.

از جمله محمد فتاحی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان یزد از جیره‌‌بندی آب در ۶۰۰ روستای این استان خبر داده و گفته بود که در ۳۳۰ روستای این استان نیز آبرسانی به صورت سیار انجام می‌شود.

نبی هزارجریبی، نماینده گرگان و آق‌قلا در مجلس، نیز گفته بود که این استان در شرایط فعلی با بحران آب کشاورزی و آشامیدنی مواجه بوده و آب شرب برخی مناطق شهر گرگان بهداشتی نیست.

در ماه‌های گذشته نیز اعتراض‌های کشاورزان شرق اصفهان و شهروندان استان چهار و محال بختیاری به مدیریت منابع آبی و طرح های انتقال آب خبرساز شده است.

این گزارش‌ها در حالی است که رضا اردکانیان وزیر نیرو، امسال را سخت‌ترین سال از نظر تأمین آب در کشور طی نیم قرن اخیر دانسته و هشدار داده که ۳۳۴ شهر با جمعیت ۳۵ میلیون نفر امسال در وضعیت تنش آبی قرار دارند.

با استفاده از گزارش‌ خبرگزاری‌های ایسنا و ایلنا؛ ا.م./م.ا.
XS
SM
MD
LG