لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۹

کاهش میزان بارندگی و هشدار در مورد شیوع بیماری‌ها به دلیل کمبود آب


همزمان با هشدار رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز درباره شیوع بیماری به دلیل کمبود آب، خبرگزاری ایسنا از کاهش ۴۰ درصدی بارندگی نسبت به سال گذشته و همچنین کاهش ۲۷ درصدی آب ورودی به سدهای ایران خبر داده است.

خبرگزاری ایسنا روز پنج شنبه ۱۶ فروردین، در گزارشی نوشت که بارندگی در کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۴۰ درصد کاهش یافته است.

براساس این گزارش، ورودی آب به سدها در سال گذشته در کل کشور تقریبا ۱۴ میلیارد متر مکعب بود که این عدد امسال به حدود ۱۰میلیارد متر مکعب رسیده و کاهشی حدود ۲۷ درصد را نشان می‌دهد.

داود پرهیزکار رئیس سازمان هواشناسی، نیز در نشست خبری خود در پایان سال ۹۶ اعلام کرده بود که در سال ۹۷ «خشکسالی شدیدی پیش رو داریم».

مقام‌های دولت ایران در سال‌های اخیر بارها درباره تبعات کم آبی هشدار داده‌اند.

در همین حال ایرج نظری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، روز چهارشنبه در جلسه ستاد مقابله با خشکسالی در استانداری خوزستان گفت که «در اهواز و چند شهرستان دیگر استان خوزستان مشاهده بیماری هپاتیت آ گزارش شده است».

او همچنین یادآور شد که شیوع بیماری التور (وبا) که بیشترین زمان شیوع آن ۹ ماه اول سال است، با کاهش آب تشدید می‌شود.

به گفته آقای نظری، افت فشار آب می‌تواند موجب آلودگی‌های زیادی شود و به همین دلیل علاوه بر اقدامات معمول همیشگی، فعالیت‌هایی در دانشگاه علوم پزشکی اهواز برای مقابله با این بیماری‌ها در حال انجام است.

او همچنین گفت که قطعی برق مشکلاتی را برای مراکز درمانی به وجود آورده و به اکثر بیمارستان‌های خوزستان ابلاغ شده که ژنراتورهای برق را نوسازی کنند که «در این زمینه نیاز به کمک داریم».

وبا، از طریق آب و به‌وسیله باکتری ویبیروکلرا ایجاد می‌شود. این باکتری می‌تواند با نوشیدن آب آلوده و یا خوردن سبزی‌های آلوده وارد بدن شده؛ به عوارضی مانند اسهال شدید، و در نهایت مرگ منجر شود.

هپاتیت آ نیز که یکی از انواع هپاتیت ویروسی کبدی است، از طریق مصرف آب و مواد خوراکی آلوده منتقل می‌شود.

استان خوزستان در سال‌های اخیر در چند سال اخیر علاوه بر آبی با پدیده ریزگردها نیز درگیر بوده و این پدیده باعث قطع برق و آب شده است.

تعدادی از ساکنان این استان نیز بارها در اعتراض به طرح‌های انتقال آب از سرچشمه‌های کارون به استان اصفهان تجمع کرده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری ایسنا؛ ا.م./م.ا.
XS
SM
MD
LG