لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۳

تعداد کشته‌شدگان حمله به یک ایست بازرسی در کابل به ۱۱ تن افزایش یافت


وزارت دفاع افغانستان می‌گوید در جریان حمله گروه‌های شورشی به یک ایست بازرسی ارتش در نزدیکی آموزشگاه نظامی اصلی کشور در شهر کابل، ۱۱ سرباز افغان کشته و شش سرباز دیگر مجروح شده‌اند.

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان گفت در حمله به ایست بازرسی آموزشگاه نظامی ژنرال فهیم پنج مهاجم مسلح شرکت داشتند.

او به رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی گفت دو مهاجم خود را منفجر کرده و دو مهاجم دیگر در جریان زد و خورد کشته شده و مهاجم پنجم زنده دستگیر شده است. به گفته او هدف حمله مهاجمان نه خود آموزشگاه نظامی بلکه ایست بازرسی این مرکز بود.

اما در حالی که طی هفته‌های اخیر گروه طالبان افغانستان، چندین حمله مرگبار در شهر کابل انجام داده بود، مسئولیت حمله روز دوشنبه را گروه حکومت اسلامی، داعش، بر عهده گرفته است.

پرسنل این مرکز روز ۲۱ اکتیر هم در حمله طالبان هدف قرار گرفته بودند و حداقل ۱۵ تن از پرسنل هنگام ترک این آموزشگاه کشته شدند.

رسانه‌های محلی و خارجی از قول مقام‌های امنیتی افغانستان گزارش می‌دهند که حوالی طلوع آفتاب در اطراف دروازه این آموزشگاه نظامی صدای انفجار و شلیک گلوله شنیده می‌شد.

در این زمینه شبکه خبری طلوع گزارش داد که خبرنگارانش در محل حادثه گفته‌اند به فاصله کوتاهی پس از وقوع حمله نیروهای امنیتی تمامی خیابان‌های منطقه را بستند.

رویترز از قول یکی از ساکنان شهر کابل نوشت که انفجارها از حوالی ساعت پنج بامداد شروع شد و حداقل یک ساعت ادامه یافت. به گفته او پس از صدای انفجارهای قوی اولیه هر از چند گاه یکبار صدای انفجارهای کوچکتری به گوش می‌رسید.

خبرگزاری آلمان هم از قول یک افسر ارتش افغانستان در اطراف محل حادثه نوشت که هنگام شروع حمله صدای ۱۱ انفجار را شنیده است. به گفته او این انفجارها می‌توانست شلیک آر پی جی باشند.

حمله به این دانشکده نظامی در حالی صورت گرفته که روز شنبه هم در حمله دیگری در کابل بیش از ۱۰۰ تن کشته شدند. مسئولیت این حمله را طالبان افغانستان به عهده گرفت و دولت افغانستان روز یکشنبه را به خاطر این بمب‌گذاری مرگبار عزای عمومی اعلام کرد.

مقام‌های دولتی می‌گویند عملان حمله روز شنبه، سوار بر یک آمبولانس توانستند از پست‌های بازرسی رد شده و خود را به میدان صدارت در منطقه مرکزی شهر برسانند. منطقه‌ای که بسیاری از ساختمان‌های دولتی و سفارتخانه‌ها در آنجا قرار دارد.

در جریان این حمله حداقل ۲۳۵ نفر از جمله بیش از ۳۰ مأمور پلیس مجروح شده‌اند.

در پی این حمله، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا، خواستار «اقدام قاطع» همه کشورها علیه طالبان شد و گفت که «این حملات خونین بر قاطعیت ما و متحدان افغان ما خواهد افزود».

حدود یک هفته پیش نیز در جریان حمله به یک هتل بین‌المللی در شهر کابل حداقل ۲۵ نفر، از جمله تعداد زیادی اتباع خارجی کشته شدند.

نیروهای دولتی افغانستان از سال ۲۰۱۴ که نظامیان آمریکا و ناتو عملیات رزمی خود در آن کشور را پایان دادند در نبرد با طالبان موفقیت چندانی نداشته‌اند.

دونالد ترامپ متعهد شده که حضور فعال ارتش آمریکا در افغانستان افزایش خواهد یافت و هزاران نظامی دیگر بدون تعیین مهلت برای پایان مأموریت به آن کشور اعزام خواهند شد.

با استفاده از گزارش‌های بخش افغانستان رادیو آزادی، و خبرگزاری‌های فرانسه، آلمان، رویترز، آسوشیتدپرس و شبکه خبری طلوع؛ ش.ر./م.ا.
XS
SM
MD
LG