لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۲

وزير دادگستری عراق استعفا کرد


وزير دادگستری عراق به دليل تغییراتی که قرار است در کابینه عراق انجام شود، از سمت خود استعفا کرد در حالی که این کشور هنوز روزهایی پرخشونت را سپری می کند


به گفته يک مقام های امنيتی در انفجار سه بمب در نقاط مختلف عراق که در خودرو جاسازی شده بود، دستکم ۱۱ نفر کشته و ۴۶ نفر زخمی شدند.


هاشم الشبلی، وزير دادگستری و يکی از اعضای سنی فهرست غير مذهبی عراق، گفت که او استعفای خود را روز پنجشنبه تقديم کابينه عراق کرده و منتظرتصميم کابينه بوده است .


آقای الشبلی در گفت وگوی تلفنی با خبرگزاری آسوشيتد پرس گفت که از يک طرف با دولت و از طرف ديگربا اعضای حزب خودش در پارلمان عراق دچار اختلاف شده است .


هاشم الشبلی در مورد جزييات اين اختلافات توضيحی نداد، ولی او از جمله معترضان به تصميم اخير کابينه مبنی برجابجايی هزاران اعرب سنی از منطقه کرکوک است. درجريان پروژه گسترش قومی اعراب در شمال عراق، در دهه هشتاد توسط صدام هزاران عرب سنی به اين منطقه کوچ داده شدند. اما اکنون دولت درصدد انتقال اين افراد به خارج از کرکوک است.


هاشم الشبلی در مورد جزييات اين اختلافات توضيحی نداد، ولی او از جمله معترضان به تصميم اخير کابينه مبنی برجابجايی هزاران اعرب سنی از منطقه کرکوک است. درجريان پروژه گسترش قومی اعراب در شمال عراق، در دهه هشتاد توسط صدام هزاران عرب سنی به اين منطقه کوچ داده شدند. اما اکنون دولت درصدد انتقال اين افراد به خارج از کرکوک است

فهرست عراق و تعداد زيادی از قانونگزاران با اين تصميم کابينه مخالفت کرده اند .


الشبلی اذعان داشت که تا اعلام موافقت کابينه با استعفايش، او هنوز به طور رسمی وزير دادگستری عراق محسوب می شود .


سخنگوی دولت عراق، علی الدباغ گفت که استعفای وزير دادگستری عراق به دنبال اطلاع او از تغييرات سازمانی است که به زودی در کابينه عراق انجام خواهد گرفت، صورت می گيرد .


آقای الدباغ که با تلويزون پن عرب گفت گو می کرد اعلام داشت که کابينه عراق به دلايل شخصی آقای الشبلی برای استعفا از دولت احترام گذاشته و به طور قطع با اين تصميم آقای اشبلی موافقت خواهد کرد .


فهرست عراق به رهبری نخست وزير سابق عراق ، اياد علاوی، ۲۸ کرسی از ۲۷۵ کرسی مجلس عراق را در اختيار دارد .


انفجار چند بمب در عراق ۱۱ کشته برجای گذاشت


يک مقام های امنيتی عراق گقت در انفجار سه بمب در نقاط مختلف عراق که در خودرو جاسازی شده بودند، دستکم ۱۱ نفر کشته و ۴۶ نفر زخمی شدند.


يک بمب که در خودرو جاسازی شده بود در نزديکی بيمارستانی در محله ی شيعه نشين صدر شهر بغداد، ۵ نفر را کشته و ۱۵ تن را زخمی کرد .


در حمله ی ديگر در حِلّه، شهر مرکزی و شيعه نشين عراق، انفجار بمب ديگری که در خودرو جاسازی شده بود، ۴ کشته و ۱۱ زخمی برجای گذاشت .


در شهر شمالی توزخورماتو نيز يک بمبگذار انتحاری با منفجر کردن خودروی خود، منجر به مرگ دو تن و زخمی شدن ۱۱ نفر شد.


XS
SM
MD
LG