لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۲

بریتیش پترولیوم دیگر سوخت هواپیماهای ایران را تامین نمی‌کند


شرکت نفتی بریتیش پترولیوم، روز سه‌شنبه، ۲۲ تیرماه، اعلام کرد که مدت زمان قرارداد این شرکت با ایران برای تأمین سوخت هواپیماهای شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی در پایان ماه ژوئن به اتمام رسیده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سخنگوی شرکت بی‌پی در عین تأیید اتمام قرارداد تأمین سوخت هواپیماهای ایران، توضیح نداد که به چه دلیل بی‌پی این قرارداد را تمدید نکرده است.

وی همچنین از توضیح در مورد این موضوع خودداری کرد که آیا اتمام این قرارداد به منزله اتمام تمامی قراردادهای این شرکت با هواپیمایی ملی ایران است یا خیر.

سخنگوی شرکت بی‌پی همچنین عدم فروش سوخت به دو هواپیمای ایرانی در فرودگاه هامبورگ را تأیید و علت آن را نیز اتمام مدت قرارداد این شرکت با هواغپیمایی جمهوری اسلامی اعلام کرد.

سخنگوی فرودگاه هامبورگ آلمان در تاریخ ۱۷ تیرماه اعلام کرده بود که طی روزهای گذشته، دو هواپیمای ایرانی بدون دریافت سوخت، این فرودگاه را ترک کرده‌اند.

در این زمینه، محمدرضا رجبی، مدیر دفتر ایران‌ار در آلمان، ضمن اظهار این مطلب که دو هواپیمای مذکور پس از ترک فرودگاه، در فرودگاه‌های فرانکفورت و وین فرود آمده‌اند، به خبرگزاری رویترز گفت که هواپیماهای ایران در سایر فرودگاه‌های بین‌المللی با چنین مشکلی مواجه نبوده‌اند.

محمدرضا رجبی در ادامه توضیح داد که ایران برای تأمین سوخت هواپیماهای خود در حال مذاکره با یک شرکت دیگر است و انتظار می‌رود قرارداد تأمین سوخت با این شرکت، که وی از گفتن نام آن خودداری کرد، طی چند روز آینده بسته شود.

شرکت بی‌پی تاکنون سخنی از ارتباط این تصمیم‌ها با تحریم‌های جدید ایالات متحده علیه ایران به میان نیاورده و تنها اعلام کرده است که نسبت به تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران متعهد است.

این در حالی است که بخشی از تحریم‌های جدید ایالات متحده علیه ایران، شرکت‌هایی را که در حوزه انرژی با ایران همکاری دارند، هدف قرار داده است.

بر اساس بند ۱۰۲ لایحه تحریم‌های کنگره، هر شرکتی که در یک مرحله مبلغ ۲۰۰ هزار دلار فرآورده‌ نفتی و یا در طول یک‌ سال و به تدریج بیش از یک میلیون دلار فرآورده نفتی به ایران بفروشد، مشمول این تحریم‌ها خواهد شد.
XS
SM
MD
LG