لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۹

از «احمدی و دوستان» تا «سفر» تونی بلر


مجله فارین پالیسی در مقاله‌ای به نام «احمدی و دوستان» با اشاره به اختلافات موجود میان محمود احمدی‌نژاد و بخش‌های مختلف نظام و جامعه از جمله مجلس، رئیس قوه قضائیه، بازاریان، حزب مؤتلفه اسلامی و برخی از روحانیون تندروی نظام، می‌نویسد که اختلافات درون نظامی جمهوری اسلامی پیش از این نیز وجود داشته و این اشتباه است اگر این اختلافات را نتیجه تحریم‌ها و یا «احیای دوباره» جنبش سبز بپنداریم.

این مقاله می‌افزاید این اختلافات نشان دهنده رقابت میان افراد نظام است که در تاریخ سی ساله جمهوری اسلامی همواره وجود داشته است و خطری برای تمامیت نظام محسوب نمی‌شود.

به باور نگارنده این مقاله، آیت‌الله خامنه‌ای نیز این اختلافات را تاب خواهد آورد زیرا در نهایت هیچ یک از طرفین مجادله حاضر نخواهند بود جایگاه خود نزد آقای خامنه‌ای را به خطر بیاندازند و خطری برای نظام نخواهندبود، بنابراین تنها دلیل تذکر اخیر آیت‌الله خامنه‌ای به اعضای حکومتی مبنی بر کنار گذاشتن اختلافات، نمایش قدرت و اتحاد به دشمنان خارجی ایران است.

این مقاله می‌افزاید این کوتاه انگاری خواهد بود اگر تحریم‌ها را در بوجود آمدن این اختلافات و حتی تمایل ایران به انجام مذاکره بر سر مسئله اتمی خود دخیل بدانیم و می نویسد که تاریخ نشان داده است که هرگونه تهدید خارجی علیه ایران بیش از اینکه موجب تفرقه شود، به اتحاد در ایران می‌انجامد.

«سفر» بلر

روزنامه گاردین با اشاره به مصاحبه تلویزیونی تونی بلر، نخست وزیر پیشین بریتانیا با شبکه خبری بی بی سی در مورد کتاب اخیرش به نام «سفر»، به بخشی از اشارات او به مسئله هسته‌ای ایران پرداخته است.

تونی بلر در این مصاحبه تلاش ایران برای دستیابی به «سلاح اتمی» را «کاملا غیر قابل قبول» خوانده و گفته است که اگر جمهوری اسلامی به «ساخت سلاح اتمی»‌ ادامه دهد، «فشار نظامی» تنها گزینه‌ای است که با آن روبه رو خواهد شد.

وی ادامه می‌دهد که اگر ایران به سلاح اتمی دست یابد، سایر کشورهای منطقه نیز خواستار دستیابی به این سلاح خواهند بود و این امر توازن قدرت در ناحیه را بر هم خواهد زد و افزود که حاضر نخواهد بود ریسک مجهز شدن ایران به سلاح اتمی را بپذیرد.

پژاک

گاردین در مقاله‌ای دیگر، به عملیات نظامی پژاک، گروه حزب حیات آزاد کردستان پرداخته است که در نواحی مرزی به جدال با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مشغول است.

در این مقاله به شیرزاد کمانگر ۳۵ ساله، برادر فرزاد کمانگر، اشاره شده است که رهبر نظامی گروه پژاک است و ده سال پیش به عضویت این گروه در آمده است.

شیرزاد کمانگر می‌گوید که بحران همچنان در ایران وجود دارد و ایران تهدید برای امنیت منطقه به شمار می‌رود.

وی می‌افزاید تحریم‌های بین‌المللی اکنون سال‌هاست که ایران را نشانه گرفته‌اند، اما جمهوری اسلامی همچنان به ساخت سلاح اتمی مشغول است.

شبه نظامیان پژاک که در داخل خاک عراق و در کوه‌های قندیل مستقر هستند و می‌گویند که این گروه دارای هزاران شبه نظامی است که تا کنون خسارات بسیاری به ارتش ایران وارد کرده است.

به نوشته این روزنامه، ایران به طور منظم مخفیگاه‌های پژاک در منطقه کوهستانی قندیل را بمباران می‌کند و در ماه ژوئن و ژوئیه سال جاری روستاهای متعددی در این ناحیه مورد حمله نظامی ایران قرار گرفته است که موجب شده است، صدها نفر از ساکنان این مناطق به دره قندیل پناه ببرند. این افراد همچنان در دره قندیل و در چادرهای اهدایی سازمان ملل به سر می‌برند.

در این جدال‌ها علیه پژاک، نیروهای نظامی جمهوری اسلامی بارها از مرز عراق عبور کرده‌اند که این عبور غیر قانونی مورد اعتراض بغداد و اربیل، پایتخت کردستان عراق، واقع شده است.

سنگسار

به نوشته مجله تایمز علاوه بر سکینه محمدی آشتیانی که پیش از این به سنگسار محکوم شده بود، چند نفر دیگر نیز در ایران به سنگسار محکوم شده‌اند و در این میان به ولی جانفشانی و ساریه عبادی، دو نفری اشاره می‌کند که به گفته آژانس خبری حقوق بشر، از سال ۲۰۰۸ در زندان ارومیه به سر می‌برند.

همچنین به نوشته این مجله درووری دایک، کارشناس ایران در عفو بین‌الملل گفته است این سازمان در حال پیگیری صحت و سقم خبری مبنی بر صدور حکم سنگسار برای یک زن و مرد قوچانی به نام‌های رحیمه پرده‌ای و عباس حسنی است.

آقای دایک که در دسامبر سال گذشته نیز از سنگسار دو مرد در ایران خبر داده بود، می‌گوید که به باور عفو بین‌الملل در حال حاضر دست‌کم ده نفر- هفت زن و سه مرد- در ایران در معرض اجرای حکم سنگسار قرار دارند.
XS
SM
MD
LG