لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۱

سلطانیه: غرب فرصت گفت‌وگو با ایران را از دست ندهد


علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایرانی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایرانی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با شبکه سحر، شبکه تلویزیونی برون‌مرزی صدای و سیمای جمهوری اسلامی، در مورد آغاز مذاکرات بر سر تبادل سوخت هسته‌ای با گروه وین ابراز امیدوار کرد که «غرب» فرصت ایجاد شده برای گفت‌وگو را از دست ندهد.

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای سلطانیه با اشاره به نامه تهران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که پیام اصلی این نامه، شرکت در مذاکرات درباره تأمین سوخت رآکتور تهران «بدون قید هرگونه پیش شرطی» از جانب گروه وین بوده است و ابراز امیدواری کرد که «غربی‌ها و در رأس آن آمریکایی‌ها، اهداف و تمایلات سیاسی خود را کنار گذاشته و ضمن مد نظر قرار دادن بیانیه‌های تهران فرصت ایجاد شده را از دست ندهند».

آقای سلطانیه پیش از این و در تاریخ ۹ مرداد اعلام کرده بود که ایران هیچ پاسخی در مورد نامه ایران به گروه وین از جانب این گروه دریافت نکرده است.

نماینده ایران در آژانس در این گفت‌وگوی تلویزیونی همچنین با تأکید بر صلح‌آمیز بودن برنامه اتمی ایران اعلام کرد که جمهوری اسلامی در روند بازرسی بازرسان آژانس، هیچ خللی ایجاد نکرده است.

وی با اظهار این امر که ایران «همانند کره شمالی» هیچگاه از معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای تخطی نکرده است، افزود: «تمامی گزارشات آژانس نشان‌دهنده عدم گرایش ایران به سمت مسایل نظامی و همچنین صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های اتمی ایرانی بوده و کشور ما هیچ خللی در روند بازرسی بازرسان آژانس ایجاد نکرده است».

آقای سلطانیه در ادامه افزود که دوربین‌های آژانس در تمامی سایت‌های هسته‌ای ایران فعال است و آژانس نیز همواره از «همکاری ایران در این زمینه» تشکر کرده است.

ابراز امیدواری آقای سلطانیه از آغاز مذاکرات هسته‌ای با گروه وین در حالی صورت می‌گیرد که منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران نیز صبح یکشنبه در نشست مطبوعاتی مشترک با وزیر امور خارجه لبنان، برای آغاز مذاکرات هسته‌ای با گروه وین اعلام آمادگی کرد.

آقای متکی در این نشست ضمن اشاره به نامه فرانسه، روسیه و ایالات متحده، سه کشور عضو گروه وین به ایران و استقبال‌شان از آغاز گفت‌وگو‌ها، گفت: «ایران به صورت اصولی آمادگی دارد در تاریخ توافق شده در این گفت‌وگوها شرکت کند».

وی در ادامه تأکید بر موضوع تبادل سوخت به عنوان موضوع محوری گفت‌وگوها اشاره کرد و گفت که این مذاکرات در چارچوب «بیانیه تهران» صورت خواهد گرفت.

ایران در اواخر اردیبهشت ماه، توافقنامه‌ای را با ترکیه و برزیل درباره مبادله اورانیوم غنی شده ایران با سوخت هسته‌ای مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی تهران به امضا رساند که به «بیانیه تهران» مشهور است.

امضای این توافق‌نامه نارضایتی غرب را به دنبال داشت و شورای امنیت به رغم چنین توافقی در خردادماه دور چهارم تحریم‌ها علیه ایران به تصویب رساند که پس از آن جمهوری اسلامی از سرگیری مذاکرات با گروه پنج به علاوه یک را به تأخیر انداخته، اعلام کرد که خواهان پیوستن دیگر کشورها و از جمله برزیل و ترکیه به جریان گفت‌وگوهاست.
XS
SM
MD
LG