لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۴

مرکل: ايران به طور جدی با آژانس همکاری نمی کند


آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان،
آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان،
آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، روز چهارشنبه با اشاره به اين که ايران به طور جدی با آژانس بين المللی انرژی اتمی همکاری نمی کند، نسبت به نتيجه بخش بودن مذاکرات تازه با جمهوری اسلامی بر سر برنامه هسته ايش ابراز بدبينی کرده است.

آنگلا مرکل که در يک کنفرانس خبری صحبت می کرد، گفته است:«هم اکنون به نظر می رسد که ايران با جديت واقعی با آژانس بين المللی انرژی اتمی برای حل مشکلات همکاری نمی کند».

آژانس بين المللی انرژی اتمی طی سال های اخير کوشيده است تا در خصوص صلح آميز بودن ماهيت برنامه هسته ای ايران اعلام نظر کند. اما به دليل آنچه که عدم همکاری لازم ايران می خواند تا کنون نتوانسته است در اين زمينه اظهار نظر کند.

آژانس بين المللی انرژی اتمی در گزارش اسفندماه سال گذشته خود گفته بود که ايران همکاری لازم را انجام نداده است تا آژانس بتواند تاييد کند همه مواد هسته ای که در فعاليت های اتمی ايران به کار گرفته می شوند، صلح آميز هستند.

فعاليت های هسته ای اخير ايران نگرانی ها در باره اين که احتمالا جمهوری اسلامی در حال کارکردن بر روی ساخت سلاح اتمی است را افزايش داده است.

تردید درباره نتیجه بخش بودن مذاکرات با ايران


آنگلا مرکل در بخشی ديگری از صحبت ها ی خود همچنين تصريح کرده است:«ما قبلا چند دور مذاکره برگزار کرديم ، و اين مساله کسی را متعجب نخواهد کرد که من بدبين باشم که چنين مذاکراتی راه به جايی خواهد برد يانه.»

در حالی صدر اعظم آلمان نسبت به نتيجه بخش بودن مذاکره هسته ای با ايران ابراز تردید می کند که کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، روز سه‌شنبه در حاشيه کنفرانس بين‌المللی افغانستان در کابل در ديدار با منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران برای از سرگيری گفت‌و‌گوهای هسته‌ای با تهران اعلام آمادگی کرده است.

در خرداد ماه سال جاری و تنها حدود يک هفته پس از تصويب چهارمين قطعنامه تحريمی شورای امنيت سازمان ملل متحد عليه ايران، خانم کاترين اشتون با ارسال نامه‌ای برای سعيد جليلی، مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ايران، خواستار از سرگيری گفت‌و‌گوها درباره مساله‌ هسته‌ای ايران شده بود.

سعيد جليلی نيز در اواسط تير ماه در پاسخ خانم اشتون «شرايط جمهوری اسلامی را برای از سرگيری گفت‌وگوهای هسته‌ای» در ماه سپتامبر (شهریور ماه) اعلام کرده بود.

«آمادگی اروپا برای تعامل و همکاری»، «اجتناب از هرگونه فشار عليه جمهوری اسلامی» و «اعلام نظر صريح در مورد سلاح‌های هسته‌ای اسرائيل» از جمله شرايطی است که تهران به عنوان پيش‌شرط برای از سرگيری گفت و گوهای هسته‌ای اعلام کرده بود.

در اين ميان خبرگزاری فرانسه روز سه‌شنبه به نقل از ديپلمات‌ها در بروکسل گزارش داده است، که اتحاديه اروپا قصد دارد، از جمهوری اسلامی بخواهد «تاريخ مشخصی» را برای از سرگيری گفت‌و‌گوهای هسته‌ای بپذيرد.

اين در حالی است که وزيران امور خارجه کشورهای عضو اتحاديه اروپا قصد دارند در نشست هفته آينده خود در باره تشديد تحريم‌ها عليه جمهوری اسلامی تبادل نظر کنند.

در واکنش به خودداری ايران از متوقف ساختن فعاليت‌های هسته‌ای حساس خود، سران کشورهای عضو اتحاديه اروپا در نشست ماه گذشته خود در باره اعمال تحريم‌های يکجانبه به ويژه عليه بخش نفت و گاز ايران به توافق رسيده بودند.

از سوی ديگر در حالی که شورای امنيت سازمان ملل متحد با تصويب چهارمين قطعنامه تحريمی عليه جمهوری اسلامی از تهران خواسته است، فعاليت‌های هسته‌ای خود مانند غنی‌سازی اورانيوم را متوقف سازد، نمايندگان مجلس شورای اسلامی روز سه‌شنبه در ادامه بررسی «طرح صيانت از دستاوردهای صلح‌آميز هسته‌ای جمهوری اسلامی ايران»، دولت را مکلف به توليد سوخت هسته‌ای با غنای ۲۰ درصد برای رآکتور تحقيقاتی تهران کرده‌‌اند.

تلاش کشورهای غربی برای تشديد تحريم‌ها عليه ايران پس از آن آغاز شده بود که تهران از پذيرفتن پيشنهاد آژانس بين‌المللی انرژی اتمی برای ارسال بخش عمده‌ای از اورانيوم غنی‌شده خود به روسيه و فرانسه برای تبديل آن به سوخت هسته‌ای رآکتور تحقيقاتی تهران خودداری کرده و به جای آن به گسترش فعاليت‌های خود در زمينه غنی‌سازی اورانيوم پرداخته بود.
XS
SM
MD
LG