لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۹

دستگیری یک نفر در واشنگتن به اتهام تلاش برای بمب‌گذاری


ایستگاه متروی پنتاگون؛ عکس تزئینی است.
ایستگاه متروی پنتاگون؛ عکس تزئینی است.
پلیس ایالات متحده روز چهارشنبه یک شهروند آمریکایی پاکستانی‌تبار را به اتهام همکاری با اعضای القاعده به منظور تلاش برای بمب‌گذاری در چندین ایستگاه‌‌ متروی شهر واشنگتن، پایتخت این کشور، دستگیر کرد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، پلیس فدرال آمریکا فاروق احمد ۳۴ ساله را که متولد پاکستان و شهروند آمریکا است، به اتهام گردآوری اطلاعات و لوازم برای افرادی که به باور آقای احمد از اعضای القاعده بوده و سعی داشتند در سال ۲۰۱۱ چندین بمب‌گذاری را در متروهای واشنگتن عملیاتی کنند، دستگیر کرده است.

وزارت دادگستری ایالات متحده اعلام کرده است که فاروق احمد با تهیه فیلم، عکس و نقشه از متروهایی که هدف بمب‌گذاری بودند، با افرادی مرتبط با القاعده برای انجام چندین بمب‌گذاری همکاری می‌کرده است.

بر اساس کیفرخواست ارائه شده، آقای احمد در آوریل سال جاری با فردی مرتبط با این عملیات دیدار کرده و مدارکی را در زمینه این بمب‌گذاری‌ها از او دریافت کرده است. از آن زمان تا کنون وی به گردآوری اطلاعات برای انجام بمب گذاری در چند ایستگاه متعدد و پر عبور و مرور نظیر پنتاگون سیتی و یک ایستگاه مترو در نزدیکی گورستان آرلینگتون که محل دفن نظامیان و تعدادی از رؤسای جمهور ایالات متحده است، مشغول بوده است.

این کیفرخواست می‌افزاید که او اطلاعاتی مربوط به امنیت این ایستگاه‌ها و زمان اوج رفت و آمد در این مکان‌ها را در ماه گذشته میلادی در اختیار «افرادی که به باور او با القاعده در ارتباطند» قرار داده و پیشنهاد کرده است که بمب‌ها را به وسیله چمدان‌های چرخدار به داخل مترو منتقل کنند.

همچنین در این کیفرخواست آمده است که افراد مظنون تصمیم داشتند با این بمب‌گذاری‌ها بیشترین تلفات ممکن را به بار بیاورند و به ویژه با بمب‌گذاری در متروی پنتاگون، بیشترین تعداد نظامیان حاضر در مترو را به قتل برسانند.

رابرت گیبس،‌سخنگوی کاخ سفید اعلام کرده است که وزارت دادگستری و دفتر تحقیقات فدرال آمریکا، اف بی آی، از ابتدا از این توطئه آگاه بوده و اف بی آی فعالیت‌های آقای احمد را از ابتدا تا زمان دستگیری از نزدیک تحت نظر داشته است.

قرار است که فاروق احمد که اکنون در اختیار مقامات پلیس ایالات متحده قرار دارد روز جمعه در دادگاه حضور یابد. در صورت اثبات اتهامات، دادگاه می‌تواند وی را به حبس تا ۵۰ سال محکوم کند.
XS
SM
MD
LG