لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۶

«کره شمالی تأسیسات جدید غنی سازی اورانیوم احداث کرده است»


نمایی از تاسیسات غنی سازی اورانیوم یونگ بیون در کره شمالی
نمایی از تاسیسات غنی سازی اورانیوم یونگ بیون در کره شمالی
یک دانشمند آمریکایی اعلام کرد که کره شمالی اخیرا و به سرعت تأسیسات جدید و پیچیده ای احداث کرده است تا در آن به غنی سازی اورانیوم بپردازد. ساخت این تأسیسات می تواند نگرانی های جامعه جهانی در باره برنامه اتمی کره شمالی را افزایش دهد.

زیگفرید هکر، دانشمند آمریکایی، در یادداشتی که روز شنبه منتشر کرده و از سوی خبرگزاری های بین المللی بازتاب یافته، نوشته است در سفر اخیری که به تأسیسات اتمی اصلی کره شمالی در یونگ بیون داشته است به یک مجمتع کوچک غنی سازی اورانیوم در سطح صنعتی برده شد و مقام های کره ای به او گفتند که در این متجمع، اورانیوم با معیار پایین برای یک نیروگاه جدید غنی سازی می شود.

این استاد دانشگاه استانفورد در مورد این مجتمع غنی سازی اورانیوم نوشته است: در زمان ورود به مجتمع اگرچه انتظار دیدن چند آبشار کوچک سانتریفیوژ را داشت، ولی با یک تاسیسات حاوی هزاران سانتریفوژ مواجه شده است.

وی اتاق کنترل این مجتمع را «به طرز حیرت‌انگیزی مدرن» توصیف کرده است.

آقای هکر گفته است که به نظر می‌رسد این مرکز در درجه اول برای تولید انرژی هسته‌ای غیر نظامی تأسیس شده است و ارتباطی با زرادخانه هسته‌ای کره شمالی ندارد.

وی می‌افزاید اگرچه در این مجتمع هیچ نشانه‌ای از تولید پلوتونیوم که در بمب اتم می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد ندیده است، امکانات غنی‌سازی اورانیوم این مرکز «به راحتی» می‌توانند اورانیوم با غنای بالای مورد استفاده در بمب اتمی را تولید کنند.

در صورتی که این اظهارات تایید شوند، کره شمالی اکنون در راستای اهداف هسته‌ای نظامی خود علاوه بر مرکز تولید پلوتونیوم شناخته شده خود در یونگ بیون، یک مجمتع دیگر نیز در اختیار دارد.

این دانشمند آمریکایی در حالی در مورد این مجتمع کوچک غنی‌سازی سخن به میان آورده است که اواسط مهرماه سال جاری، وزارت دفاع کره جنوبی اعلام کرد که کره شمالی، در حال احیای تأسیسات رآکتور هسته‌ای یونگ‌بیون است و افزود که ساخت و ساز این تأسیسات در نزدیکی محل برج خنک کننده قبلی در حال انجام است.

پیونگ یانگ در سال ۲۰۰۸ و در پی توافق با شش کشور مذاکره کننده خلع سلاح هسته‌ای، برج خنک کننده رآکتور یونگ بیون را منفجر کرد.


سفر فرستاده ویژه آمریکا به آسیا

این گمانه زنی‌ها در حالی صورت می‌گیرد که قرار بر این است، استفان باسوورث، فرستاده هسته‌ای ایالات متحده آمریکا، به منظور مذاکره در مورد کره شمالی به آسیا سفر کند.

وزرات امور خارجه کره جنوبی اعلام کرده است که آقای باسوورث روز یکشنبه برای مذاکره در مورد برنامه تسلیحاتی هسته‌ای کره شمالی وارد سئول، پایتخت کره جنوبی خواهد شد و دو روز در این کشور اقامت خواهد داشت.

این سفر در حالی انجام می‌شود که تصاویر جدید ماهواره‌ای حاکی از آن است که ساخت و سازهای تازه‌ای در تأسیسات اتمی اصلی کره شمالی در راه است.

خبرگزاری آسوشیتد پرس گزارش داده است: این تصاویر به همراه اظهارات اخیر آقای هکر و جک پریچارد، فرستاده پیشین اتمی ایالات متحده به کره شمالی نشان از آن دارد که پیونگ یانگ همچنان بر ساخت رآکتور انرژی هسته‌ای اصرار دارد.

کره شمالی در ماه مارس اعلام کرده بود که با استفاده از سوخت هسته‌ای خود در حال ساخت یک رآکتور آب سبک است و زیگفرید هکر و جک پریچارد بر این باورند که این ساخت و ساز آغاز شده است.

آقای هکر در یادداشت روز شنبه خود نوشته است: بسیاری از سووالات در مورد برنامه هسته‌ای کره شمالی از جمله این‌که آیا کره شمالی به راستی به دنبال تولید برق هسته‌ای است؛ آیا تولید پلوتونیوم این کشور متوقف شده است؛ پیونگ یانگ چگونه به سانتریفوژهایی با چنین فناوری پیچیده‌ای دست یافته است و چرا اکنون تصمیم بر فاش کردن این مجتمع غنی‌سازی گرفته است، بی‌پاسخ مانده اند.

وی در پایان می‌افزاید: «یک چیز مشخص است و آن این که اتفاق اخیر موجب ایجاد یک طوفان سیاسی خواهد شد.»
XS
SM
MD
LG