لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۹

قنبری: طرح عدم کفایت احمدی‌نژاد از راهکارهای پیش روی نمایندگان است


با وجود مخالفت های گسترده محمود احمدی نژاد روز جمعه اسفندیار رحیم مشایی را به عنوان معاون اول خود منصوب کرد.
با وجود مخالفت های گسترده محمود احمدی نژاد روز جمعه اسفندیار رحیم مشایی را به عنوان معاون اول خود منصوب کرد.
سخنگوی فراکسیون خط امام مجلس شورای اسلامی انتخاب رحیم مشایی به عنوان معاون اول رییس جمهور توسط احمدی نژاد را اعلام جنگ به مجلس توصیف کرده و گفته است، استیضاح احمدی‌نژاد و تهیه طرح عدم کفایت سیاسی وی از راهکارهای پیش‌روی نمایندگان است.

داریوش قنبری روز شنبه در این باره به سایت خبری «پارلمان‌نیوز» گفت:«:«انتخاب مشایی به عنوان معاون اول از سوی احمدی‌نژاد خلاف جهت‌گیری‌های مجلس و به نوعی اعلام جنگ با مجلس و نمایندگان بود.»

نماینده ایلام در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اختیارات قانونی مجلس افزود:« سئوال و استیضاح رییس جمهور از حقوق نمایندگان است و آنها هم اکنون می‌توانند به دلیل انتخاب مشایی، معاونین، مسایل مربوط به اداره کشور و حوادث جاری، طرح استیضاح و یا عدم کفایت را مطرح کنند.»

محمود احمدی‌نژاد پس از آن که روز پنجشنبه انتصاب اسفنديار رحيم مشايی به معاون اولی خود را اعلام کرد، روز شنبه با صدور حکمی او را به اين سمت منصوب کرد.

احمدی‌نژاد در حکم خود از رحيم مشايی با عنوان « انسانی خودساخته و مؤمن، دلباخته حضرت صاحب الزمان و با تعهدی آگاهانه و عميق به خط نورانی ولايت و مبانی جمهوری اسلامی و خدمتگزاری توانمند و صديق به ملت الهی و عزيز ايران» نام برده است.

اسفنديار رحيم مشايی که نسبت خانوادگی با محمود احمدی‌نژاد دارد، يکی از جنجالی‌ترين اعضای دولت نهم به شمار می‌آید که برخی اقدامات و اظهارات وی در چهار سال گذشته خشم بسياری از روحانيون و مراجع را در قم برانگیخته است.

به دنبال سخنان وی در باره «دوستی با ملت اسراییل» شمار زیادی از روحانیان و نمایندگان مجلس خواستار برکناری‌ وی شده بودند. همچنین تلاش مشایی برای الحاق سازمان حج و اوقاف در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز با واکنش تند روحانیان و شخص علی خامنه‌ای روبرو شده بود.

«احمدی‌نژاد به دنبال فامیل سالاری است»

آقای داریوش قنبری با اشاره به این که نمایندگان مجلس از همه جناح‌ها از منتقدان مشایی بوده و خواستار برکناری او شده‌اند، از اقدام احمدی‌نژاد با عنوان «دهن کجی به مجلس» یاد کرده است.

وی همچنین احمدی نژاد را به تلاش برای تشکیل یک کابینه مطیع و فرمانبردار متهم کرده و افزود:«هیچ تغییر و تحولی در افکار و اندیشه احمدی‌نژاد رخ نداده و او همچنان به دنبال کابینه فامیل‌سالاری به جای کابینه شایسته‌سالار است.»

سخنگوی فراکسیون خط امام خواستار ایستادگی مجلس در برابر احمدی‌نژاد شده و اقدامات وی را باعث پایین آمدن شان و منزلت قوه مجریه دانست.

حجت‌الاسلام محمد تقی رهبر، رئيس فراکسيون روحانيون مجلس نیز با انتقاد شديد از معرفی اسفنديار رحيم مشايی به عنوان معاون اول رئيس جمهور، گفته است:« مراجع عظام، علما وبسياری از علاقه‌مندان احمدی‌نژاد اين مسئله را برنخواهند تابيد.»

همچنین علی مطهری، يکی دیگر از نمايندگان اصولگرای مجلس، که سال گذشته در واکنش به سخنان اسفنديار رحيم مشايی در اعلام «دوستی با ملت اسرائيل»، برای سؤال از محمود احمدی‌نژاد، امضاهای نمايندگان را جمع‌آوری می‌کرد، اعلام کرد، «بار ديگر سؤال از رئيس جمهور و يا تذکر به او را در دستور کار خود قرار می‌دهد.»
XS
SM
MD
LG