لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۴

عقب‌نشینی کامل ایران از اطراف چاه نفتی مورد مناقشه با عراق


یک سرباز عراقی در میدان نفتی فکه
یک سرباز عراقی در میدان نفتی فکه
بر اساس اعلام وزارت امور خارجه عراق نیروهای ایرانی به طور کامل از اطراف یک چاه نفتی مورد اختلاف میان دو کشور ایران و عراق عقب‌نشینی کرده و به مواضع اولیه خود در خاک ایران بازگشته‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت امور خارجه عراق روز چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای از «عقب‌نشینی کامل» یک یگان کوچک از سربازان ایرانی از نزدیکی یک چاه نفتی غیرفعال در منطقه مرزی دو کشور خبر داده است.

در این بیانیه همچنین آمده است که وزرای امور خارجه دو کشور توافق کرده‌اند که «روابط دوستانه دو کشور را حفظ کرده و نیروهای نظامی را به مواضع اولیه خود بازگردانند».

وزارت امور خارجه عراق با استقبال از «عقب‌نشینی کامل نیروهای ایرانی» از اطراف چاه نفتی مورد مناقشه از این اقدام با عنوان «رویکردی منطقی» یاد کرده است که می‌تواند به «تقویت روابط میان دو کشور دوست و همسایه» منجر شود.

اوایل دی‌ماه سال جاری مقام‌های عراقی از «تصرف یک چاه نفتى عراق» توسط نیروهاى ایرانى در منطقه مرزى فکه خبر داده بودند.

بر اساس اعلام شرکت نفت دولتى جنوب عراق، شمارى از سربازان ایرانى با عبور از مرز میان دو کشور «چاه شماره ۴» میدان نفتى فکه را تصرف کرده و پرچم جمهورى اسلامى را بر فراز آن به اهتزاز درآورد‌ه‌ بودند.

چندی بعد على الدباغ، سخنگوى دولت عراق، نیز با تایید این خبر، از ایران خواست که هر چه زودتر نیروهاى خود را از این میدان نفتى خارج کند.

در واکنش به اظهارات مقام‌های عراقی در این باره، شرکت ملى نفت ایران خبر تصرف این چاه نفتی توسط نیروهاى ایرانى را تکذیب کرد و اندکى بعد نیز ستاد کل نیروهاى مسلح جمهورى اسلامى ایران با انتشار بیانیه‌اى اعلام کرد: «سربازان ایرانى از مرز عراق رد نشده‌اند و چاه نفت مورداختلاف با عراق در داخل مرز ایران قرار دارد و متعلق به ایران است.»

پس از بالا گرفتن تنش‌ها میان دو کشور در این زمینه که حتى افزایش قیمت جهانى نفت را نیز در پى داشت، در اوایل دی‌ماه سخنگوى دولت عراق اعلام کرد نیروهاى ایرانى پرچم ایران را از فراز چاه مورد مناقشه پایین آورده و ۵۰ متر عقب‌نشینى کرده‌اند.

با این حال به گفته مقام‌های عراقی نیروهای ایرانی همچنان در عمق صد مترى خاک عراق حضور داشته و در نزدیکی چاه نفتی مورد مناقشه موضع گرفته‌ بودند.

در اواسط دی‌ماه وزرای امور خارجه دو کشور در جریان دیدار خود در بغداد درباره «برگزاری نشست‌های کارشناسانه به منظور رفع اختلاف‌های مرزی» به توافق رسیده بودند.

منوچهر متکی در جریان دیدار خود از بغداد درباره «استقرار سربازان ایرانی در میدان نفتی فکه» به خبرنگاران گفته بود: «به نیروهای ایرانی دستوراتی داده شد تا به پایگاه‌های اصلی خود بازگردند و نیروهای دو کشور به پایگاه‌های سابق خود بازگشتند.»

میدان نفتى «فکه» در مرز مشترک ایران و عراق واقع شده است و دو کشور به صورت مشترک از این میدان نفتى بهره‌بردارى مى‌کنند.

هر چند مقام‌هاى عراقى مى‌گویند «چاه شماره ۴» در این میدان نفتى متعلق به عراق است، با این حال قرار است یک کمیسیون کارشناسی مشترک کار علامت‌گذارى در منطقه مرزى مورد مناقشه را آغاز کند.

کار حفارى «چاه شماره ۴» فکه در سال ۱۹۷۹ به پایان رسید و میزان تولید روزانه آن در آن زمان حدود سه هزار بشکه نفت بود.

با این حال پس از آغاز جنگ عراق و ایران در سال ۱۹۸۰ بهره‌بردارى از این چاه متوقف شد و از آن زمان به بعد این چاه غیرفعال بوده است.

در حالى که مقام‌هاى ایرانى و عراقى بر «حل دیپلماتیک» اختلاف نظرها در این زمینه تاکید کرده‌اند، پیشتر هوشیار زیبارى، وزیر امور خارجه عراق، با متهم کردن ایران به «نقض مکرر حاکمیت عراق» لیست موارد اختلاف میان دو کشور را «بسیار بلند» توصیف کرده بود.

وى در این باره گفته بود: «ما موضوعات حل نشده فراوانى با ایران داریم که به سال ۲۰۰۳ باز مى‌گردد و برخى از آنها ریشه در جنگ عراق و ایران دارد، موضوعاتى مانند اختلاف‌هاى مرزى، آب و میدان‌هاى مین.»

اختلاف‌هاى مرزى میان ایران و عراق پیشینه طولانى دارد و در سال ۱۹۸۰ میلادى به جنگى هشت ساله میان دو کشور منجر شد که در جریان آن حدود یک میلیون نفر کشته شدند.
XS
SM
MD
LG