لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۰

خالد مشعل: در صورت حمله اسراییل، در کنار ایران می ایستیم


خالد مشعل
خالد مشعل
رییس دفتر سیاسى گروه اسلام‌گراى حماس گفته است، در صورت حمله اسراییل به ایران همه گروه‌هاى اسلام‌گرا جبهه متحدى در مقابل اسراییل و در دفاع از جمهورى اسلامى تشکیل خواهند داد.

خالد مشعل، رییس دفتر سیاسى حماس که براى دیدار با مقام‌هاى ایرانى به تهران سفر کرده است، روز سه‌شنبه در یک کنفرانس خبرى گفت: «در صورت حمله اسراییل به ایران همه گروه‌هاى اسلام‌گرا جبهه متحدى با جمهورى اسلامى در مقابل اسراییل تشکیل خواهند داد.»

به گزارش خبرگزاری رویترز، رییس دفتر سیاسى گروه اسلام‌گراى حماس که از سوى اسراییل و کشورهاى غربى به عنوان یک سازمان تروریستى شناخته مى‌شود، در ادامه افزود: «ما همه اعضاى یک بدن هستیم و باید در کنار هم با دشمن مشترک خود بجنگیم. اما این که چگونه باید این کار را انجام دهیم، موضوعى است که رهبران (ما) بر اساس ظرفیت‌هاى موجود در باره آن تصمیم مى‌گیرند.»

اظهارات تازه خالد مشعل در حالى بيان مى شود كه وى دوم اسفند سال ۸۴ در دانشگاه تهران، در پاسخ به اين سؤال كه اگر اسرائيل به ايران حمله كند، شما چه واكنشى نشان خواهيد داد، گفته بود: «براى شما دعا خواهيم كرد.»

اسراییل مى‌گوید، همه گزینه‌ها از جمله حمله نظامى را براى بازداشتن ایران از تولید جنگ‌افزارهاى هسته‌اى براى خود محفوظ مى‌داند.

کشورهاى غربى و اسراییل از این بابت نگران هستند که جمهورى اسلامى با استفاده از فن‌آورى هسته‌اى به ساخت جنگ‌افزارهاى اتمی مبادرت ورزد. اما ایران مى‌گوید، برنامه اتمى‌اش صلح‌آمیز است.

مقام‌هاى تهران همواره به اسراییل در مورد «پیامدهاى حمله به تاسیسات هسته‌اى ایران» هشدار داده‌اند.

آیت‌الله على خامنه‌اى، رهبر جمهورى اسلامى ایران، نیز روز سه‌شنبه در دیدار با خالد مشعل گفته است: «اگر رژیم صهیونیستى جنگ دیگرى را علیه مردم غزه شروع کند، این بار تو دهنى سخت‌تر و شکست سنگین‌ترى خواهد خورد و بیشتر از شکست قبلى، در جهان رسوا خواهد شد.»

وى با تاکید بر ادامه حمایت ایران از «مقاومت فلسطین» افزود: «یکى از علل اصلى دشمنى استکبار با جمهورى اسلامى ایران، موضوع فلسطین است و اگر ایران در قضیه فلسطین کوتاه مى‌آمد، بسیارى از این دشمنى‌ها کم مى‌شد ولى ما در این قضیه ایستاده‌ایم و کوتاه نخواهیم آمد.»

پیشتر نیز محمود احمدى‌نژاد در دیدار با رییس شاخه سیاسى جنبش حماس به وى قول داده بود، پشتیبانى جمهورى اسلامى از این گروه ادامه خواهد یافت.

معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهورى در ایران در تظاهرات روز قدس با سردادن شعار «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران» نسبت به حمایت‌ گسترده جمهورى اسلامى از گروه‌هاى اسلام‌گرا در لبنان و فلسطین اعتراض کرده بودند.

خالد مشعل که گروه تحت رهبرى وى از پشتیبانى تهران بهره‌منده است، در ادامه سخنانش که از تلویزیون دولتی ایران پخش شد، از اسراییل با عنوان «خطرى بزرگ براى خاورمیانه» نام برده و افزود: «اگر خدا بخواهد، مقاومت در منطقه از توان لازم براى مقابله با این خطر برخوردار است.»

سازمان تندروى حماس پس از آن که در انتخابات پارلمانى فلسطین در سال ۲۰۰۶ به پیروزى رسید، نیروهاى جنبش میانه‌روى فتح را از نوار غزه بیرون کرد و از آن زمان تاکنون کنترل این منطقه را در اختیار دارد.
XS
SM
MD
LG