لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۲

«حضور سوریه در کنفرانس صلح، ایران را غافلگیر کرد»


شریعتمداری: ما از موضعگيری سوريه متعجب شديم.
شریعتمداری: ما از موضعگيری سوريه متعجب شديم.

حسين شريعتمداری، نماینده آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی در روزنامه کيهان، در مصاحبه ای با روزنامه عرب زبان الشرق الوسط که روز سه شنبه منتشر شد، گفت که ايران از تصميم سوريه برای شرکت در کنفرانس صلح خاورميانه غافلگير شده است.


آقای شريعتمداری که از افراد تندرو در نظام جمهوری اسلامی محسوب می شود به اين روزنامه چاپ لندن گفته است:«ما از موضعگيری سوريه متعجب شديم چرا که به آنها گفتيم که از اين کنفرانس حمايت نمی کنيم و نظر خود را به طور روشن اعلام کرديم.»


دولت سوريه، روز يکشنبه اعلام کرد که در کنفرانس صلح خاورمیانه در آناپولیس آمریکا شرکت می کند و به همین منظور، فيصل مقداد، معاون وزير امور خارجه خود را در راس هیئتی به آمريکا اعزام کرده است.


پيش از انتشار خبر شرکت سوريه در اين کنفرانس، روسای جمهوری ايران و سوريه با يکديگر تماس تلفنی داشته و اين کنفرانس را «محکوم به شکست» دانسته بودند.


  • «ما از موضعگيری سوريه متعجب شديم چار که به آنها گفتيم که از اين کنفرانس حمايت نمی کنيم و نظر خود را به طور روشن اعلام کرديم.»
مدیر مسئول کیهان

در حالی که خبرگزاری آسوشيتدپرس، گزارش داده که رسانه های دولتی سوريه اعلام کرده اند دمشق اميدوار است اين کنفرانس منجر به صلح واقعی در منطقه شود، خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، خبر داده که وليد المعلم، وزير امور خارجه‌ سوريه اظهار داشته که كنفرانس آناپوليس از نظر این کشور شكست خورده است.


این خبرگزاری دولتی حاضر نشده است تا زمان و مکان اظهارات وزیر امور خارجه سوریه را در گزارش خود اعلام کند.


جمهوری اسلامی ایران از مخالفان روند صلح خاورمیانه به شمار می رود و روز دوشنبه نیز آیت الله خامنه ای در جمع بسیجیان گفته بود که کنفرانس صلح خاورمیانه در آمریکا محکوم به شکست است.


حضور گروه های ستیزه جوی فلسطینی در تهران


از سوی دیگر، تهران برای نشان دادن مخالفت علنی خود با روند صلح خاورمیانه، سران آن دسته از گروه های فلسطینی که مخالف تلاش های محمود عباس برای صلح با اسراییل هستند را به تهران دعوت کرده است.


غلامحسين الهام، سخنگوی دولت روز سه شنبه گفت: سران ده گروه فلسطينی که وی آنها را «گروه هايی که به آزادی سرزمين خود از اشغال اسراييل می انديشند» خواند، توافق کرده اند برای «هم انديشی، به تهران بياند و جمهوری اسلامی نيز از آنها حمايت معنوی و حقوقی خواهد کرد.»


آقای الهام افزوده که «آغوش ايران برای رفت و آمد اين گروه ها جهت گفت وگو و برگزاری اجلاس باز است.»


محمود عباس، رييس تشکيلات خودگردان فلسطينی، و اهود اولمرت، نخست وزير اسراييل، برجسته ترين افراد حاضر در نشست آناپولیس هستند و موضوع اصلی نشست نيز، مذاکره درباره تشکيل کشور مستقل فلسطين و حل و فصل اختلافات تاريخی ميان فلسطينی ها و اسراييل است.


بسياری از کشورهای عربی مانند عربستان سعودی و مصر در اين کنفرانس شرکت دارند ولی ايران و گروه اسلام گرای فلسطينی حماس به آناپوليس دعوت نشده اند.


«ايران تهديدی برای اسراييل و اعراب»


در همین حال، شيمون پرز، رييس جمهوری اسراييل، روز سه شنبه گفت که تهديد ايران موجب شده است کشورهای عربی و اسراييل به دور يک ميز، در کنفرانس صلح آمريکا حضور داشته باشند.


شيمون پرز با اعلام اینکه «ايران تهديد می کند و با سياست های راديکالش ايجاد وحشت می کند»، افزود: «بسياری فهميده اند که خطر از جانب ايران متوجه آنها است نه از سوی اسراييل.»


XS
SM
MD
LG