لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۵

توافق اعراب برای حضور در کنفرانس صلح خاورمیانه


نشست وزيران امور خارجه کشورهای عربی در قاهره
نشست وزيران امور خارجه کشورهای عربی در قاهره

وزيران امورخارجه کشورهای عربی، در نشست روز جمعه خود در قاهره توافق کردند که در کنفرانس صلح آناپوليس که قرار است با حضور اسراييل برگزار شود، شرکت کنند.


به گزارش خبرگزاری رويترز، نشانه ها حاکی است که عربستان سعودی نيز در سطح وزير امور خارجه در اين کنفرانس شرکت خواهد کرد.


سعود ال فيصل، وزير امور خارجه عربستان سعودی، دقايقی بعد از پايان نشست روز جمعه در جمع خبرنگاران گفت:«گروه کشورهای عربی صلح طلب تصميم گرفتند که دعوت برای حضور در کنفرانس صلح خاورميانه در آنوپوليس را بپذيرند و در سطح وزير امور خارجه، در بحث های مربوط به روند صلح مشارکت داشته باشند.»


اين خبرگزاری گزارش داده که آقای ال فيصل، در پاسخ به اين سئوال که آيا عربستان نيز در کنفرانس حاضر خواهد شد، سرش را به نشانه پاسخ مثبت، تکان داده است.


  • «گروه کشورهای عربی صلح طلب تصميم گرفتند که دعوت برای حضور در کنفرانس صلح خاورميانه در آنوپوليس را بپذيرند و در سطح وزير امور خارجه، در بحث های مربوط به روند صلح مشارکت داشته باشند.»
سعود ال فیصل

روز پنج شنبه تلويزيون دولتی الاخبار به نقل از سلطان بن عبدالعزيز آل سعود، وليعهد و معاون اول نخست وزير عربستان سعودی گزارش داده بود: «اينکه پادشاهی [عربستان سعودی] مشارکت کند، به رخدادهای پيش رو بستگی دارد.»


اگر سعود الفيصل، وزير امور خارجه عربستان در کنفرانس صلحی که قرار است به ابتکار آمريکا در آناپوليس، مرکز ايالت مريلند آمريکا، برپا شود حضور يابد، در بحران کهنه اعراب و اسرائيل، گام ديپلماتيک بی سابقه ای برداشته خواهد شد.


اين کشور عربی به عنوان زادگاه اسلام، هيچ گونه رابطه ديپلماتيکی با اسرائيل ندارد و هيچ گاه در کنفرانسی که نماينده ای از اسرائيل در آن حاضر بوده، مشارکت نکرده است.


به گفته ناظران، حضور عربستان سعودی در کنفرانس آناپوليس، کمک بزرگی به هر دو طرف فلسطينی و اسرائيلی خواهد بود.


ورود اين کشور با نفوذ عربی به مذاکرات صلح، به محمود عباس اين توانايی را خواهد بخشيد که با وجهه و اعتباری مضاعف، با اسرائيل به توافق برسد. همزمان اهود اولمرت نخست وزير اسراييل نيز می تواند با تاکيد به آينده خوشبينانه صلح با تمامی اعراب، حمايت افکار عمومی اسراييل را بيش از پيش جلب کند.


محمود عباس در مدت تنفس کوتاه مدتی که در ميانه نشست روز جمعه وجود داشت به خبرنگاران گفت:«ما در آستانه فرصتی تاريخی قرار گرفته ايم. ما می خواهيم صدايمان را بيش از گذشته بلند کنيم ... اميدواريم که همه با هم در کنفرانس حاضر شويم و درباره تمامی موضوعات بحث کنيم؛ همه موضوعاتی که فلسطينی ها و اسرائيلی ها، سوری ها و لبنانی ها دنبال می کنند.»


سوريه روز چهارشنبه دعوتنامه رسمی برای حضور در اين کنفرانس را دريافت کرده است. مقام های سوری پيش از اين گفته بودند که اگر موضوع بلندی های جولان – بخشی از خاک سوريه که از سال ۱۹۶۷ در اشغال اسراييل است – در دستور کار کنفرانس قرار بگيرد، در کنفرانس شرکت خواهند کرد.


ايالات متحده آمريکا برای برگزاری اين کنفرانس صلح از حدود ۴۰ کشور جهان دعوت کرده است تا در مذاکرات حاضر شوند و اين اميد وجود دارد که اين کنفرانس بتواند به آغاز راه مذاکرات صلح برای پايان دادن به شش دهه مناقشه اسرائيل و فلسطينی ها بدل شود.


XS
SM
MD
LG