لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۲

خامنه ای: کنفرانس صلح محکوم به شکست است


رهبر جمهوری اسلامی ایران درباره حضور کشورهای عربی در کنفرانس صلح خاورمیانه هشدار داد.
رهبر جمهوری اسلامی ایران درباره حضور کشورهای عربی در کنفرانس صلح خاورمیانه هشدار داد.

آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه، در آستانه برگزاری کنفرانس صلح خاورمیانه، اين کنفرانس را پيشاپيش «محکوم به شکست» خواند.


آيت الله خامنه ای که در مراسم رژه بسیجیان به مناسبت هفته بسیج سخن می گفت، افزود: «همه سیاستمداران جهان آگاهند که این کنفرانس که توسط آمریکا تدارک دیده شده، محکوم به شکست است.»


رهبر جمهوری اسلامی ایران می گوید:«آنها {آمریکایی} سعی دارند از طریق این کنفرانس به صهیونیست ها کمک کنند و کشورهای عربی باید مراقب توطئه ها و دسیسه های دشمن صهیونیست باشند.»


آيت الله خامنه ای در حالی اين اظهارات را عنوان کرده است که بیش از دوازده کشور عربی، شامل عربستان سعودی و سوريه به عنوان اصلی ترین متحد ایران در منطقه نیز در این کنفرانس نماینده خواهند داشت.


رهبران اسراییلی و فلسطینی قرار است که روز سه شنبه در کنفرانس صلح خاورمیانه در آناپولیس در ایالت مریلند آمریکا شرکت کنند و درباره حل و فصل مناقشات دیرینه میان اسراییل و فلسطینی ها و تشکیل کشور مستقل فلسطین به مذاکره بپردازند.


عربستان سعودی و دیگر کشورهای عرب، روز جمعه توافق کردند که در این کنفرانس شرکت کنند و این بدین معنا خواهد بود که عربستان و اسراییل برای نخستین بار در یک کنفرانس کنار هم قرار خواهند گرفت.


  • «ای کاش نام عربستان در زمره شرکت کنندگان در کنفرانس صلح خاورمیانه نبود.»
محمود احمدی نژاد

سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان گفته است که «رغبتی» به حضور در این کنفرانس ندارد، اما پذیرفته است که بر خلاف اجماع عرب ها رفتار نکند.


ايالات متحده آمريکا برای برگزاری اين کنفرانس صلح از حدود ۴۰ کشور جهان دعوت کرده است تا در مذاکرات حاضر شوند و اين اميد وجود دارد که اين کنفرانس بتواند به آغاز راه مذاکرات صلح برای پايان دادن به شش دهه مناقشه اسرائيل و فلسطينی ها بدل شود.



«کاش عربستان در کنفرانس شرکت نمی کرد»

در همين حال، حضور عربستان در این نشست با واکنش تهران روبه رو شده و محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری اسلامی آرزو کرد که «ای کاش نام عربستان در زمره شرکت کنندگان در کنفرانس صلح خاورمیانه نبود.»


آقای احمدی نژاد در گفت و گوی تلفنی با ملک عبدالله، پادشاه عربستان، که یکشنبه شب صورت گرفت به وی گفته است:« آمریکا که خود در جنایات صهیونیست ها شریک است نمی تواند منجی و صاحب و میزبان کنفرانس آناپولیس باشد.»


بر اساس گزارشی که خبرگزاری های ایران از این گفت وگوی تلفنی مخابره کرده اند پادشاه عربستان به رییس جمهوری اسلامی ایران گفته است:«ما هرگز اسراییل را به رسمیت نمی شناسیم و از حقوق فلسطینی ها دفاع می کنیم.»


با وجود اين، رهبران جمهوری اسلامی درباره حضور سوريه در اين کنفرانس موضعی نگرفته اند.


گفت و گوی حاشیه ای


روز چهارشنبه، و یک روز پس از نشست آناپولیس، اهود اولمرت، نخست وزیر اسراییل و جرج بوش، رییس جمهری آمریکا قرار است درباره راه های متوقف کردن برنامه هسته ای ایران تا پیش از پایان دوره ریاست جمهوری آقای بوش در سال آینده، به بحث و گفت و گو بپردازند.


یکی از همراهان اولمرت در این سفر، این دیدار را مهم ترین دیدار نخست وزیر اسراییل ارزیابی کرده است.


تحلیلگران بر این اعتقادند که نخست وزیر اسراییل نگران است پیش از پایان دوره ریاست جمهوری بوش، قضیه پرونده هسته ای ایران ناتمام باقی بماند.


چند ماه پیش، آقای اولمرت گفته بود که مطمئن است بوش تصمیم نهایی را درباره متوقف کردن برنامه اتمی ایران در سال آخر استقرارش در کاخ سفید خواهد گرفت:«خواه اقدام نظامی، خواه افزایش تحریم ها.»


XS
SM
MD
LG