لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۰

مخالفت مجدد ایران با تشکیل کنفرانس صلح خاورمیانه


رییس جمهوری ایران دولت اسراییل را «نامشروع» خواند.
رییس جمهوری ایران دولت اسراییل را «نامشروع» خواند.



همزمان با تلاش های بین المللی برای کمک به راه اندازی کنفرانس صلح خاورمیانه، رییس جمهوری اسلامی ایران با حمله به این کنفرانس، آن را «دامی گسترده برای کشورهای منطقه» خواند.


محمود احمدی نژاد یکشنبه شب در جلسه هیات وزیران گفته است که« امروز دوران اینکه عده ای خیال می کنند می توانند برای ملت فلسطین تصمیم گیری کنند گذشته است و این مساله به عنوان موضوعی جهانی فقط با حضور و صحنه گردانی ملت فلسطین حل خواهد شد.»


رییس جمهوری ایران دولت اسراییل را «نامشروع» خواند و گفت:« کسانی که رژیم صهیونیستی را ایجاد کرده و از این رژیم جعلی حمایت می کنند به هیچ عنوان نمی توانند در حل این مساله دخالت کرده و نقش میانجی داشته باشند.»


آقای احمدی نژاد بار دیگر اظهار داشت که اسراییل «در سراشیبی اضمحلال» قرار دارد و «به همین دلیل دشمنان می خواهند با برگزاری اجلاس پاییزی فرصت تجدید روحیه برای این رژیم فراهم کنند.»


ایالات متحده و کشورهای اروپایی از موضع ایران در رابطه با صلح میان اعراب و فلسطینی ها با اسراییل انتقاد کرده و تهران را حامی نیروهای افراطی فلسطینی و مخالف صلح خاورمیانه می دانند که در صدد کارشکنی در این روند است.


جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا در ماه اوت اعلام کرد که برای حل و فصل اختلافات میان فلسطینی ها و اسراییل کنفرانس صلح خاورمیانه را با حضور طرف های درگیر و کشورهای عربی در آمریکا برگزار می شود.


مقامات آمریکایی بویژه کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه این کشور در دو ماه اخیر بارها به منطقه سفر کرده و در دیدار با رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی و مقامات اسراییلی زمینه های دستیابی طرفین به تفاهم و تنظیم سندی مشترک درباره تشکیل دولت فلسطین را بررسی کرده است.


جمهوری اسلامی ایران در سال های گذشته همواره از مخالفان روند صلح فلسطینی – اسراییلی بوده و به زعم خود، کنفرانس های صلح را به «زیان» فلسطینی ها می داند.


ایالات متحده و کشورهای اروپایی از موضع ایران در رابطه با صلح میان اعراب و فلسطینی ها با اسراییل انتقاد کرده و تهران را حامی نیروهای افراطی فلسطینی و مخالف صلح خاورمیانه می دانند که در صدد کارشکنی در این روند است.


آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز پیشتر خواستار تحریم این کنفرانس از سوی کشورهای عربی شده بود.


وی پیشنهاد کرده است که برای تعیین سرنوشت منطقه فلسطینی نشین و کشور اسراییل رفراندومی با حضور همه ادیان این مناطق برگزار شود.

محمود عباس: در حال هدایت مذاکرات صلح هستیم
در همین حال و در ارتباط با تحولات مربوط با کنفرانس صلح خاورمیانه، محمود عباس، رهبر تشکیلات خود گردان فلسطینی اظهار امیدواری کرد که مذاکرات صلح برای تاسیس کشور فلسطین تا پایان سال ۲۰۰۸ به سرانجام برسد.


به گزارش خبرگزاری رویترز از جاکارتا، آقای عباس برای جلب حمایت دیگر کشورهای مسلمان سفر دوره ای خود را به کشور های مسلمان در قاره آسیا براه انداخته، و اهود اولمرت، نخست وزیر اسراییل نیز در کشمکش بر سر تهیه اسناد به سر می برد که قرار است گفت وگوی صلح در آینده بر پایه آن شکل گیرد.


این اسناد قرار است در نشست صلح خاورمیانه که پاییز جاری در آناپولیس واقع در ایالت مریلند آمریکا برگزار خواهد می شود، ارائه گردد.


طرف فلسطینی خواهان است که در سند تنظیم شده مسائل حیاتی چون موضوع بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین های خود، تعیین مرزهای دو کشور اسراییل و فلسطین و وضعیت شهر اورشلیم ( بیت المقدس) گنجانده شود.


محمود عباس، رهبر تشکیلات خود گردان فلسطینی اظهار امیدواری کرد که مذاکرات صلح برای تاسیس کشور فلسطین تا پایان سال ۲۰۰۸ به سرانجام برسد.

محمود عباس با ابراز امیدواری از به نتیجه رسیدن این مذاکرات گفت:« هر دو کشور این امیدواری را دارند که میتوانند سندی تهیه کنند که مورد پذیرش گروه ها و جناح های فلسطینی، اسراییلی و همچنین جامعه بین المللی باشد.»


وی گفت که «ما در حال هدایت ارتباطات و مذاکرات قوی هستیم.»


رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی که بعد از ملاقات با سوسیلا بامبانگ بودهویونو، رییس جمهوری اندونزی در کنفرانس خبری شرکت کرده بود همچنین اضافه کرد:« این سند می تواند برای حمایت از کنفرانس ها مورد استفاده قرار گیرد. ما امیدواریم تا پایان سال ۲۰۰۸ بتوانیم به راه حلی واقعی دست پیدا کنیم.»


حمایت اندونزی از کنفرانس خاورمیانه


دراین کنفرانس خبری، رییس جمهوری اندونزی ضمن استقبال از تلاش های اخیر ایالات متحده برای برگزاری کنفرانس بین المللی صلح گفت که اندونزی با شرکت در این کنفرانس از تلاش ها برای برقراری صلح حمایت می کند.


وی که امیدوار است به عنوان بزرگترین کشور مسلمان نشین جهان نقش فعالی در تشکیل کشور فلسطین مستقل داشته باشد همچنین گفت که کشورش آماده است در کنار آفریقای جنوبی و سایر کشورهای آفریقایی کنفرانسی برای بازسازی فلسطین سازماندهی کند.


قرار است آقای عباس بعد از دیدار دو روزه اش از جاکارتا راهی برونئی، دیگر کشور اسلامی منطقه اسیای جنوب شرقی شود. وی پیش از این، او با رهبران کشور مسلمان مالزی دیدار مذاکره داشت.


پیشتر، صائب عریقات، هماهنگ کننده فلسطینی گفته بود که مذاکرات صلح فلسطین باید تا آگوست ۲۰۰۸، قبل از اوج گیری رقابت انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا، به نتیجه برسد.


XS
SM
MD
LG