لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۶

امید برای تحقق رویایی تاریخی: استقلال فلسطین


مناقشه استقلال کشور فلسطین، دیرباز ترین مناقشه سیاسی استقلال طلبی ملتی در دنیای معاصر است.
مناقشه استقلال کشور فلسطین، دیرباز ترین مناقشه سیاسی استقلال طلبی ملتی در دنیای معاصر است.

درپايان سفر وزير امور خارجه آمريکا به خاورميانه، محمود عباس و برخی ديگر از ساير مقام های دولت خودگردان فلسطينی، نسبت به دستآوردهايی که کنفرانس صلح خاورميانه می تواند پائيز آينده درپی داشته باشد، پيشاپيش ابراز خرسندی می کنند و در استدلال اين خشنودی خود می گويند، برای اولين بار می بينند که دولت آمريکا تلاش های «گسترده و صادقانه ای» برای استقلال هرچه زودتر کشور فلسطين به عمل می آورد.


اسراييل نيز از مشارکت احتمالی کشورهای عربی، به ويژه عربستان سعودی درهمآيش صلح که قرار است در پاييز برگزار شود، ابراز خرسندی عميق کرده است.


وزير امور خارجه عربستان دو بار در دو روز اخير بر مشارکت کشورش دراين همآيش صلح تاکيد کرده است.


دراين ميان، صائب عريقات، سرپرست تيم مذاکره کننده فلسطينی ها با اسراييل، درمصاحبه ای با شبکه تلويزيونی الجزيره گفت: «محمود عباس درديدار پنجشنبه با وزير امور خارجه آمريکا در رام الله به او (رايس) گفت، فلسطينی ها از طرح و برنامه های مختلف خسته شده اند و قول های تکراری، آنها را دلزده کرده وخواهان عمل و قاطعيت هستند.»


صائب عريقات افزود: «طرح صلحی که ازسوی سران اتحاديه عرب تصويب شده، بهترين فرمول برای حل معضلات فلسطينی ها است و اسراييل با پذيرش آن می تواند به اجرای طرح صلح نقشه راه که ۵ سال پيش ازسوی جرج بوش ارائه شد، کمک کند.»

محمود عباس در ديدار پنجشنبه با وزير امور خارجه آمريکا تاکيد کرد که فلسطينی ها خواهان برپايی گروه های کاری آمريکا با اسراييل وفلسطين، و نيز تعيين جدول زمانی روشن برای پيشبرد گفت و گوهای صلح، و همچنين اعزام هيات ناظران بين المللی به منطقه به منظور نظارت براجرای اصولی هستند که تشکيل کشور فلسطين درجوار اسراييل را امکان پذير کند.



کاندولیزا رایس برای دیدار با محمود عباس به رام الله رفت.

ياسر عبد رب، يکی ديگر ازسخنگويان حکومت فلسطينی، نيز گفت: «کليد موفقيت کنفرانس صلح پاييز، پذيرش طرح صلح اتحاديه عرب ازسوی اسراييل است.»


مقامات فلسطينی گفتند، محمود عباس دراين مذاکرات تاکيد کرده که استقلال فلسطين، بدون آن که کرانه باختری به نوارغزه مرتبط باشد، مفهومی ندارد و بايد اين دو منطقه جدا از هم، ارتباط سرزمينی داشته باشند.


هم اکنون فاصله بين خاک نوار غزه با کرانه غربی، بخشی از کشور اسراييل است و در صورت استقلال کامل کشور فلسطينی، همچنان اين کشور به دو بخش کاملا جدا از هم تقسيم خواهد شد.


برای تحقق اين هدف، فلسطينی ها ازاسراييل انتظار دارند، بخشی ازخاک اسراييل را به کشور فلسطين منتقل کند. دولت های قبلی اسراييل پيشنهادهايی برای معاوضه سرزمين با مصر يا اردن و يا با حکومت فلسطينی مطرح کرده بودند.

وزير امور خارجه آمريکا پيش ازترک اسراييل تاکيد کرد که نخست وزير اسراييل به او تعهد سپرده که درباره موضوعات اساسی و جدی با رهبر حکومت فلسطينی گفت و گو کند.


يکی ازمهمترين موضوعاتی که فلسطينی ها برسرآن اصرار می ورزند، لزوم بازگشت پناهندگان فلسطينی به مناطقی است که پيش از استقلال اسراييل درسال ۱۹۴۸ درآنها زندگی می کردند.

اما برخی ازچهره های فلسطينی و نيز مقاماتی ازکشورهای عرب می گويند، می توان با فرمولهايی هم اسراييل را که از بازگشت ميليون ها پناهنده فلسطينی وحشت دارد راضی کرد وهم به نسل های دوم و سوم فلسطينی هايی که تمايل جدی به بازگشت ندارند، غرامت پرداخت.




کاندولیزا رایس در سفر به خاورمیانه با اهود باراک نیز دیدار کرد.

اين تلاش ها درحالی است که درصحنه سياست داخلی اسراييل، بار ديگر اين ارزيابی قوت گرفته که ثبات دولت اهود اولمرت تا برگزاری کنفرانس صلح خاورميانه درپائيز، متزلزل شود و احزاب ليکود و کارگر به صحنه اصلی قدرت بازگردند.


کميسيون تحقيق اسراييلی که نارسائی های اين کشور، درجنگ تابستان گذشته اين کشور با حزب الله لبنان را بررسی کرده بود، پنجشنبه درخواست اولمرت را برای آگاه شدن از متن شهادت های شاهدان قاطعانه رد کرده است.


ناظران سياسی دراسراييل گفته اند، انتشار گزارش نهايی اين کميسيون، دولت اولمرت را برکنارخواهد کرد.


بنيامين نتانياهو، رهبر حزب ليکود واهود باراک، رهبر حزب کارگر، برای به دست گرفتن پست نخست وزيری از هم اکنون، مترصد کنار رفتن اولمرت هستند.


هر دوی اين سياستمداران بانفوذ اسراييل، در ديدارهای چهارشنبه با خانم رايس، ديدگاه های خود را درمورد صلح با فلسطينيان تشريح کردند.


اهود باراک درپايان سفر رايس، دريک نشست حزب کارگر گفت: «بايد محمود عباس را تقويت کرد و به فلسطينی ها برای اينکه محمودعباس می تواند آنها را به استقلال فلسطين برساند، اميد داد.»


اهود باراک گفت، وی با ديدگاه آمريکا اتفاق نظر دارد که بايد برای روشن کردن هرچه بيشتر چشم انداز صلح تلاش کرد.


XS
SM
MD
LG