لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۷

اعلام طراحی و ساخت نسل سوم سانتریفیوژ ها در ایران


همزمان با بالا گرفتن تنش بر سر برنامه اتمى ایران و افزایش تلاش‌ها به منظور تشدید تحریم‌ها علیه جمهورى اسلامى، مقام‌هاى ایرانى از ساخت سومین نسل دستگاه‌هاى سانتریوفوژ خبر داد و محمود احمدى‌نژاد هم گفته است، با نصب این دستگاه‌ها در تاسیسات غنى‌سازى نطنز مى‌توان سوخت شش نیروگاه را تامین کرد.

به گزارش خبرگزارى‌هاى ایران روز جمعه مراسمى با عنوان «چهارمین جشن ملى فن‌آورى هسته‌اى» در سالن همایش‌هاى برج میلاد تهران برگزار شد که در جریان آن از آنچه نسل سوم دستگاه‌هاى سانتریفیوژ و نیز صفحه مجازى سوخت هسته‌اى رآکتور تحقیقاتى تهران خوانده شده است، رونمایى شد.

محمود احمدى‌نژاد در سخنانى در این مراسم با اعلام ساخت سانتریوفوژهاى جدید در ایران اظهار داشت: « در نطنز قرار است ۶۰ هزار سانتریفیوژ مستقر شود از نسل یک که مى‌تواند سوخت یک نیروگاه را در یک سال تامین کند، با جایگزینى سانتریفیوژهاى جدید که به دست دانشمندان ایرانى ساخته شده است، با ۶۰ هزار سانتویفیوژ سوخت شش نیروگاه را مى‌توان تامین کرد.»

همچنین على‌اکبر صالحى، رییس سازمان انرژى اتمى ایران نیز در این مراسم گفته است: « دانشمندان جوان ایرانى توانستند ماشین نسل سوم سانتریفیوژها را طراحى کنند که این ماشین آزمایش هاى مکانیکى خود را با موفقیت به پایان رسانیده است.»

به گفته وى توان جداسازى سانتریفیوژهاى نسل سوم ایران شش برابر بیشتر از ماشین‌هاى نسل اول است که هم اکنون در تاسیسات هسته‌اى نطنز نصب شده است.

اعلام خبر ساخت دستگاه‌هاى سانتریفیوژ جدید که ممکن است به افزایش سرعت غنى‌سازى اورانیوم در ایران منجر شود، در حالى است که تنش بر سر برنامه هسته‌اى ایران بالا گرفته و قدرت‌هاى جهانى و به ویژه ایالات متحده آمریکا براى تشدید تحریم‌ها علیه جمهورى اسلامى ایران تلاش مى‌کنند.

غنى‌سازى اورانیوم علاوه بر کاربرد آن در تولید سوخت هسته‌اى، مى‌تواند در ساخت جنگ‌افزارهاى اتمى نیز به کار رود و از این رو شوراى امنیت سازمان ملل متحد با تصویب سه قطعنامه ضمن اعمال تحریم‌هایى علیه جمهورى اسلامى از این کشور خواسته است، غنى‌سازى اورانیوم را متوقف سازد.

کشورهاى غربى بر این باور هستند که جمهورى اسلامى در پوشش یک برنامه هسته‌اى غیرنظامى در صدد ساخت جنگ‌افزارهاى هسته‌اى است، در حالى که تهران مى‌گوید، برنامه اتمى‌اش صرفاً صلح‌آمیز است.

تنش بر سر برنامه اتمى ایران پس از آن بالا گرفته است که جمهورى اسلامى ایران از پذیرش پیشنهادى در خصوص مبادله اورانیوم غنى‌شده خود با سوخت هسته‌اى رآکتور تحقیقاتى تهران خوددارى کرد.

محمود احمدى‌نژاد در سخنان روز جمعه خود همچنین با متهم کردن کشورهاى طرف مذاکرات هسته‌اى با ایران به «تعیین شرط» براى ارایه سوخت رآکتور تهران از ساخت نمونه صفحه سوخت هسته‌اى ۲۰ درصد خبر داده و افزود: « امروز دانشمندان ما مى‌توانند از روش‌هاى گوناگون اورانیوم را غنى کنند و یکى از این روشها سانتریفیوژ است و یکى دیگر از روش‌هاى آن را در نمایشگاه لیرز دیدیم.»

به موجب پیشنهاد آژانس بین‌المللى انرژى اتمى که در اواخر سال گذشته میلادى به ایران ارایه شده و تهران نیز موافقت اصولى خود را با آن اعلام کرده بود، قرار بود بخش عمده‌اى از اورانیوم کمتر غنى‌شده ایران براى غنى‌سازى بیشتر و تبدیل آن به میله‌هاى سوخت‌ هسته‌اى رآکتور تهران به روسیه و فرانسه ارسال شود.

اما تهران سرانجام پس از کش و قوس فراوان اعلام کرد که تنها حاضر به مبادله سوخت هسته‌اى در خاک خود است که قدرت‌هاى بزرگ با این خواسته مخالفت کردند و در ادامه مقام‌هاى ایرانى از تصمیم خود براى غنى‌سازى ۲۰ درصدى اورانیوم خبر دادند.

محمود احمدى‌نژاد در بخش دیگرى از سخنان خود در واکنش به ارایه راهبرد هسته‌اى جدید ایالات متحده آمریکا اظهار داشت: « مى‌بینید مى‌آیند بیانیه مى‌دهند و مى‌گویند ما به غیر از ایران و فلان کشور به جاهاى دیگر حمله نمى‌کنیم، این یک دروغ بزرگ است. مگر نه اینکه شما از این سلاح علیه ژاپن استفاده کردید؟ مگر ژاپن سلاح هسته‌یى داشت؟ از اورانیوم ضعیف شده علیه ملت عراق استفاده مى‌کنید مگر این کشور سلاح هسته‌یى داشت؟»

در راهبرد تازه هسته‌اى آمریکا، محدودیت‌هاى جدیدى براى کاربرد جنگ‌افزارهاى هسته‌اى از سوى آمریکا علیه کشورهاى داراى سلاح هسته‌اى و کشورهاى فاقد این نوع سلاح‌ها در نظر گرفته شده است.

با این حال ایالات متحده حق وارد آوردن «ضربه اول هسته‌اى» را در قبال کشورهایى مانند ایران و کره شمالى براى خود محفوظ داشته است.
XS
SM
MD
LG