لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۰

وزیر ارتباطات: سرعت اینترنت پس از ۲۲ بهمن به حالت عادى برمى‌گردد


در حالى که مخالفان و معترضان به نتایج انتخابات اختلال در شبکه اینترنتی ایران را به تلاش دولت برای کنترل تجمعات اعتراضی در سالگرد پیروزی انقلاب نسبت می‌دهند، وزیر ارتباطات از ادامه اختلال در شبکه اینترنت و پایین بودن سرعت آن در هفته آینده خبر داده است.

به گزارش خبرگزارى واحد مرکزی خبر، وابسته به تلویزیون دولتی ایران، رضا تقى‌پور، وزیر ارتباطات ایران روز یکشنبه با بیان اینکه علت کاهش سرعت اینترنت در کشور «قطع شدن فیبر نورى جاسک –فجیره» است، اعلام کرد، مشکل اختلال در اینترنت و پایین بودن سرعت آن تا یک هفته دیگر نیز ادامه خواهد داشت.

خبرگزاری ایسنا هم گزارش داد که وزیر ارتباطات همچنین از «رفت و آمد کشتى‌ها و لنگر انداختن آنها» به عنوان علت قطع شدن این فیبر نورى یاد کرده و گفته است: «ما متوجه این موضوع شده‌ایم، نقطه قطعى تقریباً مشخص شده و پیمانکار مربوطه فعالیت‌هاى لازم را در این زمینه آغاز کرده تا مشکل برطرف شود».

وزیر ارتباطات دولت محمود احمدى‌نژاد در باره اختلال در سامانه پیام کوتاه نیز گفته است: «نرم‌افزار مربوط به پیامک‌ها قبلاً خارجى بود و ما نرم‌افزار داخلى آن را تهیه کرده بودیم و این اختلال به خاطر جابه‌جایى نرم‌افزارهاست و اختلالى که وجود دارد به زودى برطرف خواهد شد».

بر خلاف آقاى تقى‌پور، که منکر وجود ارتباط میان این اختلالات و سالگرد پیروزى انقلاب شده است، معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهورى و حامیان جنبش سبز در ایران بر این باور هستند که کاهش سرعت اینترنت و اختلال در سرویس پیام کوتاه در کشور به دلیل نقص فنى یا پاره شدن فیبر نورى نیست، بلکه اقدامى پیش‌بینى شده از سوى حکومت در آستانه ۲۲ بهمن، سالگرد انقلاب سال ۱۳۵۷ است.

حامیان جنبش سبز در ایران در نظر دارند، در روز پنج‌شنبه و همزمان با برگزارى تظاهرات سنتى به مناسبت سالگرد پیروزى انقلاب سال ۱۳۵۷، با شرکت در راهپیمایى‌ این روز به حرکت‌هاى اعتراض‌آمیز خود ادامه دهند.

احزاب، گروه‌ها و شخصیت‌هاى برجسته اصلاح‌طلب نیز از مردم براى شرکت گسترده در این تظاهرات دعوت کرده‌اند.

در ماه‌هاى گذشته نیز، همزمان با برگزارى تظاهرات معترضان به نتایج انتخابات در ایران مقام‌هاى مسئول در جمهورى اسلامى اقدام به پایین آوردن سرعت اینترنت و نیز قطع شبکه پیام کوتاه در کشور کرده بودند.

در همین راستا نهادهاى امنیتى و انتظامى جمهورى اسلامى هم از برنامه‌هاى خود براى کنترل بیشتر اینترنت سخن گفته و چندى پیش اسماعیل احمدى‌مقدم، فرمانده نیروى انتظامى از تصمیم دولت براى تشکیل «پلیس فضاى تبادل اطلاعات» در نیروى انتظامى خبر داده بود.

با همه محدودیت‌هایى که براى اینترنت در ایران برقرار شده است، سایت‌ها و وبلاگ‌هاى اینترنتى در غیاب رسانه‌هاى خبرى مستقل در ایران به مهم‌ترین منابع اخبار مربوط به اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهورى تبدیل شده‌اند، به طورى که بخش عمده تصاویر و اخبار مربوط به اعتراض مردم ایران به نتایج انتخابات و سرکوب آن توسط نیروهاى امنیتى از طریق اینترنت در اختیار جهانیان قرار گرفته است.

از این رو دستگاه‌هاى امنیتى و انتظامى جمهورى اسلامى ایران به موازات برخورد خشونت‌آمیز با معترضان به نتایج انتخابات و فعالان سیاسى و مدنى، در ماه‌هاى اخیر ضمن تشدید اقدام‌هاى خود در زمنیه فیلتر کردن اینترنت، برخورد شدیدتر با وبلاگ‌نویسان و سایر کاربران اینترنت را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

معترضان به نتایج انتخابات همچنین در ماه‌هاى گذشته به طور مؤثرى از اینترنت و سرویس پیام کوتاه براى برقرارى ارتباط با یکدیگر و سازماندهى حرکت‌هاى اعتراض‌آمیز استفاده کرده‌اند.

بر اساس آخرین آمارهاى شرکت مخابرات ایران حدود ۲۵ میلیون و ۶۷۰ هزار نفر از جمعیت ۷۴ میلیون نفرى ایران به اینترنت دسترسى دارند و حدود ۵۰ میلیون نفر نیز از تلفن همراه استفاده مى‌کنند.
XS
SM
MD
LG