لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۹

کلینتون: پرده سانسور اینترنت بخشی از جهان را پوشانده است


هیلاری کلینتون در کنفرانس آزادی و امنیت اینترنت در واشینگتن
هیلاری کلینتون در کنفرانس آزادی و امنیت اینترنت در واشینگتن
هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، می‌گوید که پرده سانسور اینترنت در حال پوشاندن بخشی از جهان است. وزیر خارجه آمریکا در سخنرانی خود در کنفرانس «آزادی و امنیت اینترنت» از دولت چین خواست که در مورد حملات سایبری به شبکه گوگل و چندین شرکت دیگر تحقیق کند.

وی افزود اینترنت و سایر ابزارهای تکنولوژی مدرن برای سیاست خارجی بسیار ضروری هستند و آنهایی که مرتکب خلاف هایی نظیر حملات سایبری می شودند باید از سوی جامعه بین المللی محکوم گردند.

خانم کلینتون گفت:«در جهان به هم تنیده امروز حمله به شبکه های اینترنتی یک ملت مثل حمله به همه ملتهاست.» هشدارها و حملات وزیر امور خارجه آمریکا همزمان با تهدید شرکت گوگل به تعطیل کردن فعالیت های خود در چین صورت میگیرد.

شرکت گوگل پنج سال پیش در ازای دریافت اجازه فعالیت در بازار روبه رشد خدمات اینترنتی چین با حدی از سانسور توسط دولت این کشور موافقت کرده بود.

شرکت گوگل مدعی است که هکرهای چینی شبکه این شرکت و ۳۴ شرکت دیگر را مورد حمله قرار داده اند. دولت چین می گوید که شکایت گوگل یک مسئله تجاری است و نباید مناسبات کلی بین چین و آمریکا را تحت تاثیر خود قرار دهد.

در همین حال روز جمعه دولت چین در واکنش به سخنان روزهای اخیر مقامات آمریکایی گفت که دولت آمریکا با بزرگ نمایی حملات سایبری مورد ادعای شرکت گوگل به مناسبات بین دو کشور صدمه می زند.

وزیر خارجه آمریکا گفته است که ادعاهای گوگل در مورد سانسور این شبکه و حملات سایبری از سوی چین نگرانی های شدیدی را ایجاد کرده و وزارت خارجه آمریکا در این مورد به شکل رسمی به چین شکایت خواهد کرد.همچنین در ماه جاری خبرنگاران خارجی مشغول کار در دو دفتر گوناگون در چین گفته اند که آدرس اینترنتی آنها در شبکه گوگل هک شده است.

وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس «آزادی و امنیت اینترنت» هشدار داد که تکنولوژی های ارتباطی مدرن که برای دسترسی آزاد و ساده تر به حکومت ها طراحی شده اند در عین حال ممکن است توسط برخی دولتها برای سرکوب مخالفان و نقض حقوق بشر مورد استفاده قرار بگیرند.

هیلاری کلینتون گفت :«در سال گذشته ما شاهد افزایش محدودیت ها در گردش آزاد اطلاعات بوده ایم و کشورهایی مثل چین ، ازبکستان و تونس سانسور شبکه اینترنت را تشدید کرده اند.»

به گفته وزیر خارجه آمریکا در ویتنام دسترسی به وب سایت های گروهی-اجتماعی ناممکن شده و هفته گذشته در مصر ۳۰ وبلاگ نویس و فعال مدنی بازداشت شده اند.

هیلاری کلینتون گفت:«با وجود آنکه مشخص است گسترش استفاده از این تکنولوژی جهان ما را متحول خواهد ساخت ولی هنوز مشخص نیست که تاثیر آن بر وضعیت حقوق بشر و رفاه بخش اعظم جمعیت جهان چه خواهد بود.»

در بخش دیگری از سخنانش وزیر خارجه آمریکا گفت که برخی از دولتها ابراز نظر در مورد ادیان دیگر را سرکوب می کنند؛‌به عنوان مثال در عربستان سعودی فردی به خاطر تبلیغ مسیحیت در وبلاگ خود بازداشت شده استیا در چین و ویتنام روشهای دسترسی به اطلاعات در مورد ادیان دیگر می تواند خطرناک باشد.

به گفته خانم کلینتون وزارت خارجه آمریکا ماه آینده در یک جلسه با مقامات عالی رتبه شرکتهای ارائه کننده خدمات اینترنتی موضوع آزادی در این شبکه را به بحث خواهد گذاشت. به گفته وی شرکتهای تجاری و شهروندان باید بتوانند به امنیت در شبکه اینترنت اعتماد کنند.

وزیر خارجه آمریکا اشاره کرد که تکنولوژی مدرن و اینترنت با ارائه دسترسی به اطلاعات در مورد فعالیتهای تجاری در بازارهای رو به رشد می تواند امکان اشتغال و فعالیت اقتصادی را در نقاطی که وجود آن ، ممکن نیست ، فراهم سازد.

خانم کلینتون خاطر نشان کرد که تکنولوژی اطلاعات مدرن ابزار موثر در مواجه با معضلات بزرگ مثل زمین لرزه هائیتی است. او اشاره کرد که کارزار تبلیغاتی برای جمع آوری کمک مالی که از طریق پیامک تلفن های موبایل انجام شده تاکنون ۲۵ میلیون دلار جمع آوری کرده است. به گفته وزارت خارجه آمریکا این بزرگترین رقم کمک مالی برای قربانیان هائیتی از طریق شبکه تلفن موبایل است.
XS
SM
MD
LG