لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۵

ايتاليا از حمله هواداران دولت به سفارت اين کشور در تهران خبر داد


نمایی از تجمع اعضای بسیج در مقابل سفارت ایتالیا در تهران
نمایی از تجمع اعضای بسیج در مقابل سفارت ایتالیا در تهران
در حالى که به گفته وزير امور خارجه ايتاليا شمارى از اعضاى يک گروه شبه‌نظامى طرفدار دولت به سفارت اين کشور در تهران حمله کرده‌اند، يک خبرگزارى حامى دولت ايران از «تجمع دانشجويان در مقابل سفارت ايتاليا و فرانسه» خبر داده است.

فرانکو فراتينى، وزير امور خارجه ايتاليا روز سه‌ شنبه در سخنانى در سناى اين کشور اعلام کرد، حدود يک صد نفر از اعضاى سازمان شبه‌نظامى بسيج با سر دادن شعارهايى مانند «مرگ بر ايتاليا» و «مرگ بر برلوسکونى» به سفارت ايتاليا در تهران حمله‌ور شدند.

وى همچنين اعلام کرد، حوادث مشابهى در برابر سفارتخانه‌هاى فرانسه و هلند در تهران در روز سه‌شنبه روى داده و پليس ايران با دخالت خود مانع از «حمله واقعى» مهاجمان به سفارت ايتاليا در تهران شده است.

در اين ميان خبرگزارى فارس، که گفته مى‌شود به سپاه پاسداران نزدیک است، از تجمع «دانشجويان دانشگاه‌هاى تهران» در برابر سفارتخانه‌هاى ايتاليا، هلند و فرانسه «در اعتراض به دخالت اين کشورها در امور داخلى ايران» خبر داده است.

به نوشته اين خبرگزارى، اين افراد نخست در برابر سفارت فرانسه تجمع کرده و تخم مرغ و گوجه به سمت اين سفارتخانه پرتاب کردند و سپس به سمت سفارتخانه ايتاليا حرکت کرده و «اقدامات دولت اين کشور را در راستاى حمايت از فتنه‌گران و دخالت در امور داخلى ايران» محکوم کردند.

تجمع کنندگان که شعارهايى در حمايت از «اشغال سفارتخانه‌هاى» خارجى سر داده بودند، در بيانيه‌اى کشورهاى اروپايى را تهديد کرده‌اند، « چنانچه دست از دخالت در امور داخلى ايران بر ندارند، سفارتخانه‌هاى خود را در آتش غضب ملت و دانشجويان ايرانى خواهند ديد.»

مقام‌هاى جمهورى اسلامى ايران در واکنش به اعتراض کشورهاى غربى نسبت به سرکوب خشونت‌آميز تظاهرات آرام معترضان به نتايج انتخابات رياست جمهورى، همواره اين کشورها را به «حمايت از آشوبگران» متهم کرده‌اند.

از سوى ديگر يکى از سخنگويان وزارت امور خارجه ايتاليا به خبرگزارى فرانسه گفته است که تجمع‌کنندگان در برابر سفارت اين کشور در تهران اقدام به پرتاب سنگ به سمت ساختمان سفارت کردند.

با اين حال به گفته وزير امور خارجه ايتاليا در اين حادثه «خسارات عمده‌اى» به سفارت اين کشور وارد نشده است و سفارت ايتاليا در تهران همچنان به فعاليت خود ادامه خواهد داد.

وزير امور خارجه ايتاليا همچنين اعلام کرد، کشورش در پى آن است که از طريق اتحاديه اروپا «مراتب نگرانى عميق» کشورهاى عضو را به خاطر چنين رويدادهايى به ايران منتقل کند.

به گفته فرانکو فراتينى، ايتاليا در اعتراض به حمله به سفارتش در تهران از شرکت در مراسم سالگرد پيروزى انقلاب اسلامى در روز پنج‌شنبه، ۲۲ بهمن خوددارى مى‌کند.

معترضان به نتايج انتخابات رياست جمهورى و حاميان جنبش سبز در ايران قصد دارند، با شرکت در تظاهرات اين روز به اعتراض‌هاى خود ادامه دهند.

ايتاليا از جمله کشورهاى غربى است که همواره از حرکت مسالمت‌آميز مردم ايران در اعتراض به نتايج انتخابات حمايت کرده و سرکوب خشونت‌آميز تظاهرات آرام معترضان را محکوم کرده است.

هفته گذشته نيز سيلويو برلوسکونى، نخست وزير ايتاليا در جريان سفر خود به اسراييل، در سخنانى علیه برنامه هسته‌اى جمهورى اسلامى ايران از تشديد تحريم‌هاى جهانى عليه تهران حمايت کرده بود.

در واکنش به اين اظهارات نخست‌وزير ايتاليا، تلويزيون جمهورى اسلامى از سيلويو برلوسکونى به عنوان «نوکر اربابان اسراييلى» نام برده و يک بار ديگر ايتاليا را به دخالت در امور داخلى ايران متهم کرده بود.

با اين حال وزير امور خارجه ايتاليا با رد ارتباط ميان حمله به سفارت اين کشور در تهران و اظهارات تازه نخست وزير اين کشور اظهار داشت: « روابط ايران با ايتاليا متشنج‌تر از روابط اين کشور با ساير کشورها نيست و جمهورى اسلامى با تمام کشورهاى جهان روابطى پيچيده و پرتنش دارد.»
XS
SM
MD
LG