لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۲

مهدی کروبی: در سالگرد انتخابات ریاست جمهوری تظاهرات می‌کنیم


مهدی کروبی از ادامه اعتراض ها در سالگرد انتخابات ریاست جمهوری خبر داده است.
مهدی کروبی از ادامه اعتراض ها در سالگرد انتخابات ریاست جمهوری خبر داده است.
مهدی کروبی یکی از نامزدهای معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری از محمود احمدی‌نژاد با عنوان «مصیبتی برای ملت ایران» یاد کرده و ضمن تاکید بر اهمیت ادامه مبارزه با وی اعلام کرده است، معترضان به نتایج انتخابات در نخستین سالگرد انتخابات دست به تظاهرات خواهند زد.

مهدی کروبی، یکی از نامزدهای معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران در گفت و گویی با هفته‌نامه آلمانی اشپیگل از ادامه اعتراض‌های خیابانی نسبت به نتایج انتخابات در خرداد ماه خبر داده است.

وی در این گفت و گو که قرار است در شماره هفته‌ آینده اشپیگل در روز دوشنبه منتشر شود، با اشاره به در پیش بودن سالگرد انتخابات ریاست جمهوری خرداد ماه گفته است، معترضان به نتایج انتخابات خواستار صدور مجوز برای برگزاری تظاهرات در این روز شده‌اند.

این در حالی است که مقام‌های جمهوری اسلامی در ماه‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری و گسترش اعتراض‌ها به نتایج آن با وجود درخواست‌های مکرر رهبران معترض تاکنون هیچ گاه با برگزاری تظاهرات معترضان موافقت نکرده و برای آن مجوز صادر نکرده‌اند.

هر چند بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تظاهرات و راهپیمایی بدون حمل اسلحه مجاز است و نیازی به دریافت مجوز هم ندارد.

مهدی کروبی همچنین در بخش دیگری از گفت و گوی خود با هفته‌نامه اشپیگل با اشاره به روند تحولات پس از انتخابات گفته است: « هر چند در ماه‌های اخیر اوضاع در خیابان‌ها آرام شده است، اما نارضایتی در میان مردم بسیار گسترده است.»

وی که به همراه میرحسین موسوی، دیگر نامزد معترض به نتایج انتخابات به عنوان یکی از رهبران جنبش سبز شناخته می‌شود، با اشاره به چشم‌انداز آینده اعتراض‌ها افزوده است: « مردم منتظر یک جرقه هستند.»

آقای مهدی کروبی همچنین یک بار دیگر به تکرار اتهام‌های خود علیه رژیم جمهوری اسلامی در زمینه شکنجه و بدرفتاری با بازداشت‌شدگان پرداخته و با اشاره به این که شماری از بازداشت‌شدگان در اثر شکنجه در زندان جان باخته‌اند، گفته است، که خود وی حداقل از چهار مورد خبر دارد.

مهدی کروبی که برای نخستین بار موضوع تجاوز جنسی به بازداشت‌شدگان رویدادهای پس از انتخابات را برملا کرده بود، با تاکید دوباره به اظهارات خود در این زمینه گفته است، پنج تن از قربانیان و از جمله دو مرد جوان را که مورد تجاوز قرار گرفته بودند، می‌شناسد.

به نوشته هفته‌نامه آلمانی اشپیگل آقای مهدی کروبی با وجود سرکوب شدید معترضان به نتایج انتخابات و تمام فشارهای وارده به خود وی، همچنان بر مواضع خود استوار باقی مانده است.

در حالی که نزدیک به یک سال از انتخابات ریاست جمهوری در ایران می‌گذرد، وی همچنان از پذیرش نتایج آن خودداری می‌ورزد.

مهدی کروبی همچنین از محمود احمدی‌نژاد با عنوان «مصیبتی برای ملت ایران» یاد کرده و افزوده است: «باید با وی مبارزه کرد، البته مبارزه‌ای بدون خشونت ولی با تمام قدرت.»

این نامزد معترض به نتایج انتخابات تاکید کرده است: « باید نشان دهیم که همچنان مبارزه می‌کنیم، البته مبارزه ما با جمهوری اسلامی نیست، بلکه ما برای اجرای قانون اساسی تلاش می‌کنیم که در آن بر آزادی بیان و دمکراسی تصریح شده است.»

مهدی کروبی همچنین در باره احتمال بازداشت خود وی یک بار دیگر گفته است: « آماده پرداخت هرگونه هزینه‌ای هستم.»
XS
SM
MD
LG