لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۹

موسوی: جنبش سبز ریشه‌ در باورهای مذهبی مردم دارد


همزمان با حملات گسترده حامیان دولت به رهبران جنبش سبز به سبب مخالفت آنها با اعدام زندانیان سیاسی، میرحسین موسوی یک بار دیگر بر ریشه‌های مذهبی جنبش سبز تاکید کرده و ادامه رویکرد مذهبی جنبش را موجب ادامه استقبال مردم از آن دانسته است.

به گزارش سایت اینترنتی «کلمه» میرحسین موسوی روز شنبه در سخنانی با اعلام این که رنگ سبز را به توصیه برخی افراد مذهبی به عنوان نماد خود در مبارزات انتخابات ریاست جمهوری برگزیده بود، یک بار دیگر بر بنیان‌های مذهبی جنبش سبز در ایران تاکید کرده است.

این نامزد معترض به انتخابات ریاست جمهوری در ایران که در دیدار با شماری از مدرسین و طلاب حوزه‌های علمیه بانوان سخن می‌گفت، در این باره اظهار داشته است: « رنگ سبز را در سفری که همراه با خانم رهنورد به مشهد داشتیم، افرادی با نیت مذهبی این ایده را مطرح کردند که اتصال این جنبش را با سرسبزی و زیبایی و معنویتی که دین ما و اهل بیت دارد به خوبی نشان می‌دهد و ما هم این نکته را به فال نیک گرفتیم و به دلیل محبت مردم به این خاندان گرامی بود که این رنگ و موج سبز در مردم جا افتاد».

آقای موسوی همچنین با بیان این که علت رویکرد مردم به جنبش سبز سازگار بودن آن با باورهای مذهبی آنها است، افزود: « در حال حاضر هم همین نکته صدق می‌کند. جنبش سبز ریشه در تفکرات مذهبی ما دارد و تا هنگامی که جنبش سبز در این مسیر قرار دارد مردم کشور ما به آن اقبال دارند».

در حالی که رهبران جنبش سبز در ایران همواره بر جنبه‌های مذهبی این جنبش تاکید کرده‌اند، حامیان دولت جمهوری اسلامی به ویژه در روزهای اخیر و به دنبال اعتراض میرحسین موسوی و مهدی کروبی نسبت به «اعدام ناگهانی و غیرعادلانه» پنج زندانی سیاسی حملات شدیدی را علیه آنها آغاز کرده و آنها را به مخالفت با «نص صریح قرآن در باره قصاص» متهم کرده‌اند.

در یکی از آخرین واکنش‌ها عباس جعفری‌دولت‌آبادی، دادستان تهران که حکم اعدام پنج زندانی سیاسی را در روزهای گذشته امضا کرده بود، میرحسین موسوی و مهدی کروبی را به تعقیب قضایی تهدید کرده و در باره انتقاد آنها از اعدام مخالفان گفته است: « بیانیه اخیر در حمایت از محکومین ضد انقلاب معدوم بیانیه‌ای است، جدا از بیانیه‌های انتخاباتی گذشته و برخلاف اصول است، لذا روزی که وقت محاکمه آنها برسد به همه این موارد توجه خواهد شد»

در حالی که مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی اعدام مخالفان خود را با استناد به قوانین اسلامی توجیه می‌کنند، میرحسین موسوی در سخنان روز شنبه خود با هشدار نسبت به پیامدهای استفاده ابزاری از دین، به باورهای مذهبی مردم اشاره کرده و گفته است: « نباید کارهایی در کشور به نام دین و اسلام صورت گیرد که خدای نکرده این اعتقاد و این دوستداری مورد تردید قرار گیرد که البته نمی‌گیرد و چون مردم حساب دین را با آنچه به نام دین صورت می‌گیرد جدا می‌کنند».

وی همچنین با انتقاد دوباره از برخورد خشن حکمرانان جمهوری اسلامی با مخالفان و معترضان افزوده است:« آیا پیامبری که ما می‌شناسیم حاضر بودند چنین زندان‌هایی در قلمرو حکومت اسلامی و دین داشته باشند»؟

میرحسین موسوی با ناسازگار دانستن روش دولتمردان کنونی ایران با «سیره حضرت زهرا» گفته است:« الان سوال مردم این است که آیا روش و سیره دولتمردانی که ادعای مسلمانی و اسلام دارند و دروغ می‌گویند با سیره فاطمه زهرا که یکی از القاب ایشان صدیقه است، یعنی صداقت و دوری از کژی و دروغ، کوچکترین سازگاری را داشته است»؟
XS
SM
MD
LG