لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۰

تاکید موسوی بر «مطالبات اقشار گوناگون» و «اطلاع رسانی»


میرحسین موسوی، یکی از رهبران مخالفان دولت، روز یکشنبه بر تبیین شعارهای درست و منطبق با خواست های مردم تاکید کرد و آن را یکی از وظایف اصلی جنبش سبز دانست.

به گزارش سایت « امروز»، وی آزادی و عدالت را دو کلید واژه مهم در حرکت جنبش سبز دانست و گفت: آن کسی که وضعیت معیشتی فلاکت بار دارد، بیشتر در معرض از دست دادن آزادی های اساسی است.

آقای موسوی همچنین از آنچه « سیاست های بدون حساب و کتاب و خیال پردازی ها» نامید، انتقاد کرد و گفت که این موضوعات، ایران را در مقابل تهدیدهای خارجی قرار داده است.

میر حسین موسوی همچنین خواستار آن شد که راه سبز، به گونه ای تعریف و معرفی شود که همه ۷۰ میلیون جمعیت کشور، حتی مخالفان را در بربگیرد.


سراج الدین میردامادی، روزنامه نگار و تحلیلگر سیاسی در پاریس، در مورد سخنان میر حسین موسوی به رادیو فردا می گوید: به نظر می رسد که با تغییر و تحولاتی که از ابتدای این بحران شاهدش بودیم، به نوعی مطالبات و همچنین ادبیات مشاهده شده در گفتار آقای مهندس موسوی نسبت به مطالبات اقشار گوناگون، به ویژه حتی در مواردی مخالفان جمهوری اسلامی، کسانی که چارچوب موجود قانون اساسی را برای تامین مطالبات دموکراتیک مردم ایران تنگ می دانند و آن را به اندازه کافی فراخ نمی دانند، هم فراهم شده و این چیزی که ایشان در این صحبت و همچنین در صحبت های قبلی به آن اشاره کردند، آنها را هم در بر می گیرد به عنوان بخش هایی از مردم ایران که خواهان آزادی، آبادی و سربلندی کشور هستند. حتی می شود این تعریف را در بخشی از اصولگرایان هم گنجاند، در جایی که ایشان می گوید ما اصولگرایان را هم دوست داریم. در واقع مطالبات جنبش سبز فراتر از قومیت ها، اعتقادها، مذاهب و گرایش های گوناگون سیاسی که در داخل کشور هست، از سوی آقای موسوی مجدداً بازتعریف می شود.

آقای موسوی در صحبت های خودش بر تبیین شعار های درست و منطبق با خواست های مردم تاکید کرده و آن را یکی از وظایف اصلی جنبش سبز دانسته است. در عین حال او دو کلیدواژه مهم در جنبش سبز را آزادی و عدالت دانسته است. به نظر می رسد که آقای موسوی حداقل در ماه های اخیر، تاکید ویژه ای بر لزوم توجه به اقشار فقیر جامعه ایران دارد. این تاکید را شما چگونه ارزیابی می کنید؟

البته آقای موسوی یکی از کاندیداهایی بود که بیش از دیگران به برنامه ریزی برای اقشار فرودست جامعه توجه داشت. همان موقع هم ایشان از ادبیاتی استفاده می کرد که سال ها متروک مانده بود و ایشان تاکید داشت که روی واژه مستضعف استفاده کند و تاکید کند. ولی می بینیم که دولت مستقر که خودش را برنده انتخابات می داند از قبل انتخابات و بعد هم، روی واژه عدالت تاکید می کرد و در مواردی سعی می کرد که آن را در برابر آزادی قرار بدهد که خواست جنبش اعتراضی بود. اما آقای موسوی بیشتر اواخر روی مشکلات اقتصادی طبقه فرودست و حقوق های پرداخت نشده کارگران و بیعدالتی اقتصادی که منش و روش اقتصادی دولت در پیش می گیرد، بیش از گذشته تاکید می کند و آن را همتراز و همسنگ آزادی قرار می دهد، تا طبقات فرودست جامعه که شاید در مواردی حضور کم‌رنگتری در جنبش اعتراضی داشتند، اعلام کند که اتفاقاً این جنبش دنبال مطالبات و خواست آنها هم هست و خواست آنها که برابری اقتصادی و عدالت اقتصادی و عدم تضییع حقوق طبقات فرودست جامعه است، هم‌سنگ آزادی برای رهبران جنبش اعتراضی و مردم که در صحنه بودند، اهمیت دارد...

یکی دیگر از نکاتی که در سخنان میرحسین موسوی می شود به آن اشاره کرد، بحث او بر روی توجه علاقمندان جنبش سبز به رسانه و اطلاع رسانی است. برای مثال اشاره می کند که هر روزنامه ای که بسته می شود، باید راه انتشار یک روزنامه دیگر در چارچوب قانونی جستجو بشود یا اگر هر وبلاگی بسته می شود ده ها وبلاگ دیگر برای دفاع از حقوق مردم راه اندازی شود. تاکیدی که آقای موسوی روی اطلاع رسانی و رسانه می کند، را چگونه ارزیابی می کنید؟

مهمترین بخش این صحبت اخیر ایشان شاید همین بخش است که روی آگاهی و اطلاع رسانی به ویژه توسط دانشگاه ها و دانشجویان و نخبگان جامعه و اصحاب قلم تاکید دارد. مهمترین مبارزه ای که در مقطع کنونی جنبش می تواند در برابر حاکمیت انجام بدهد، همین مسئله اطلاع رسانی است که به درستی آقای موسوی روی آن تاکید دارد که هر روزنامه ای که بسته شود، تلاش شود که با تنگناهایی که وجود دارد، روزنامه دیگری منتشر شود و هر وبلاگی بسته می شود، ده ها وبلاگ دیگر به راه بیافتد، که این فرایند اطلاع رسانی مستقل از دروغ و سانسور و سرکوب حاکمیت ادامه پیدا کند تا توده های اجتماعی بتوانند از منابع صحیح اطلاع رسانی بشوند و آگاهی و اطلاعات را بگیرند، که مهمترین ضربه به حاکمیتی که محور کارش بر سانسور، سرکوب رسانه ای، ارعاب، دروغ و تزویر در رسانه های خودش هست، رساندن این آب پاک زلال اطلاعات دقیق و درست است که توسط فعالان جنبش می تواند اجرا شود و ادامه پیدا کند، با تمام تنگناهایی که وجود دارد، این جنبش با این ابزار است که می تواند به اهداف خودش نزدیک و نزدیکتر شود.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG