لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۲

استاندار تهران مجوز داشتن راهپیمایی ۲۵ خرداد ماه را تکذیب کرد


نمایی از تظاهرات میلیونی هواداران جنبش سبز در میدان آزادی تهران در روز ۲۵ خرداد ماه
نمایی از تظاهرات میلیونی هواداران جنبش سبز در میدان آزادی تهران در روز ۲۵ خرداد ماه
مرتضی تمدن، استاندار تهران، اظهارات خود در مصاحبه با «همشهری ماه» درباره قانونی بودن راهپیمایی بیست و پنجم خرداد را تکذیب کرده و می گوید این راهپیمایی فاقد مجوز بوده است.

حدود ده ماه پس از تظاهرات آرام معترضان به نتایج انتخابات در روز ۲۵ خرداد تهران که در آن شمارى از تظاهرکنندگان بر اثر شلیک گلوله از سوى نیروهاى امنیتى و شبه‌نظامیان بسیج کشته شدند، مرتضى تمدن، در گفت وگو با همشهری ماه گفته است، این راهپیمایى داراى مجوز قانونى بوده است.

وى در گفت و گویى با آخرین شماره «همشهرى ماه» در این باره گفته است: « آنها ( معترضان) تقاضاى برگزارى راهپیمایى کردند و ما هم مجوز صادر کردیم. راهپیمایى روز ۲۵ خرداد با مجوز قانونى ما برگزار شده بود. نه تنها با مجوز آمدند که حتى ما کمک کردیم نظم راهپیمایى حفظ شود. ما به آنها کمک کردیم که امنیت روز ۲۵ خرداد ماه تامین شود. یعنى همزمان هم مجوز دادیم و هم خدمت رسانى کردیم.»

اظهارات استاندار تهران انعکاس گسترده ای در رسانه های مخالف ایران داشت. ولی وی روز سه شنبه این اظهارات را تکذیب کرد.

مرتضی تمدن با این حال روز سه شنبه گفته است:« اين ماهنامه (همشری ماه) به نقل از اينجانب نوشته است که راهپيمايی ۲۵ خرداد با مجوز قانونی صورت گرفته است. لذا جهت تنوير افکار عمومی عرض می کنم موضوع مصاحبه درباره نحوه همکاری نهادهای دولتی با احزاب و گروه های معترض برای برگزاری اجتماعات و راهپيمايی بود و همان گونه که در متن سوال ماهنامه همشری مشخص می باشد، بحث خاصی درباره روز ۲۵ خرداد مطرح نبوده است »

استاندار تهران اضافه کرده است:« اما در خصوص راهپيمايی ‌٢٥ خرداد هيچ‌گونه مجوزی از سوی مراکز قانونی صادر نشد و بنده ادعای چنين مطلبی را تائيد نمی‌کنم».

هر چند بر اساس قانون اساسى جمهورى اسلامى ایران برگزارى تجمعات «بدون حمل سلاح» آزاد و نیازى به دریافت مجوز هم ندارد، با این حال شمار زیادى از بازداشت‌شدگان رویدادهاى پس از انتخابات ریاست جمهورى به اتهام شرکت در تظاهرات روز ۲۵ خرداد ماه محکوم شده‌اند.

به طورى که در فهرست اتهام‌هاى چندین تن از چهره‌هاى سرشناس اصلاح‌طلب حضور در راهپیمایى ۲۵ خرداد نیز به عنوان یکى از موارد اتهامى به چشم مى خورد.

به عنوان مثال یکى از اتهام‌هاى بهزاد نبوى، عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامى« اخلال در ترافیک تهران از طریق شرکت در تظاهرات ۲۵ خرداد» اعلام شده و مرتضى الویرى نیز به دلیل حضور در راهپیمایى این روز به یک سال زندان محکوم شده است.

همچنین بر اساس آراى صادره از سوى دستگاه قضایى جمهورى اسلامى ایران بازداشت‌شدگان به دلیل شرکت در تظاهرات این روز دست‌کم به یک سال زندان تعزیرى محکوم شده‌اند، در حالى که در قوانین جزایى جمهورى اسلامى ایران از شرکت در تظاهرات و راهپیمایى‌هاى داراى مجوز به عنوان جرم یاد نشده است.

در روز دوشنبه ۲۵ خرداد شمار زیادى از معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهورى در پى فراخوان میرحسین موسوى و مهدى کروبى، دو تن از نامزدهاى اصلاح‌طلب انتخابات ریاست جمهورى در تهران دست به تظاهرات آرام زدند که از آن با عنوان تظاهرات میلیونى هواداران جنبش سبز یاد مى‌شود، که از نظر میزان گستردگى در تاریخ سى ساله بعد از انقلاب بى‌سابقه بوده است.

از سوی دیگر بر اساس فهرست ۷۲ نفره اعلام شده از سوى کمیته پیگیرى رویدادهاى پس از انتخابات، که توسط میرحسین موسوى و مهدى کروبى تشکیل شده بود، بیشتر کشته‌شدگان رویدادهاى پس از انتخابات در روزهاى ۲۵ خرداد و ۳۰ خردادماه، جان خود را از دست داده‌اند.
XS
SM
MD
LG