لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۷

کروبی: صادق لاريجانی با سخنان سیاسی آبروی دستگاه قضا را برده است


در واکنش به اظهارات اخير آيت الله صادق لاريجانی، رييس قوه قضاييه، درباره مقایسه رهبران معترضان با مجاهدین خلق، مهدی کروبی در نامه شدید الحنی گفته است: آقای لاريجانی با اظهاراتی تا اين «حد سياسی و بی پايه حقوقی» آبروی « دستگاه قضا» را برده است.

مهدی کروبی نوشته است: آقای لاريجانی قضاوت را رها کرده و در کار سياست شده و به جای رسيدگی به امور قضايی نطق های سياسی ايراد می کند.

صادق لاريجانی بيست و پنجم آذرماه به رهبران معترضان که وی از آنها به عنوان «سران فتنه» ياد کرد ، هشدار داده بود که دستگاه قضا «به اندازه کافی» از آنها پرونده دارد و «مماشات و ملاطفت» دليل بر «نفهميدن» مسئولان نيست.

مهدی کروبی، دبير کل اعتماد ملی و يکی از نامزدهای معترض به نتيجه انتخابات رياست جمهوری، در نامه روز شنبه خود می گويد رييس قوه قضاييه که می بايست « سنجيده و مبتنی بر عدالت سخن بگويد بی توجه به جايگاه خود و بی محابا در بياناتی جديد سخنانی بديع بر زبان آورده و زبان به گفتار سياسی گشوده و از پرونده سنگين سران فتنه سخن گفته و گويی که مهدی کروبی و مير حسين موسوی سران فتنه هستند، آنها را با منافقين اول انقلاب مقايسه کرده و سخنانی بی ارزش و لغو از اين دست بر زبان آورده است.»

مهدی کروبی، رييس مجلس ششم، تصريح کرده است که این اظهارات صادق لاريجانی « بر من بسيار سنگين امد مقامی قضايی سخنانی تا اين حد سياسی و بی پايه حقوقی بر زبان آورد و آبرو از دستگاه قضا در ايران ببرد ».

دبيرکل حزب اعتماد ملی می گويد «جايگاه و کيفيت» قوه قضاييه ايران به جای آن که به مرور زمان «سيری صعودی بيابد، سيری نزولی پيدا کرده تا بدانجا که امروز در راس اين قوه فردی قرار گرفته است که صرفنظر از سواد علمی، نه سابقه ای اجرايی و قضايی در ايشان سراغ می توان گرفت و نه سابقه ای انقلابی. عجيب هم نيست».

مهدی کروبی اضافه کرده است: «چه آنکه زمانی که امثال اين حقير در زندان بودند جناب آيت الله لاريجانی در دامان مادر مکرمه شان به شير خوردن مشغول بودند و به هنگام انقلاب و خون دادن نيز ايشان سرشان در درس و کتاب دبيرستان بود. ما البته مخالف جوانگرايی نيستيم اما دستگاه قضا حساستر از آن است که گرفتار بی تجربگی شود».
« حال تصوير سازی ناشيانه آقای صادق لاريجانی را ببينيد که کروبی و موسوی و هاشمی و خاتمی و محمدعلی دستغيب و بيت حضرت امام و برخی مراجع تقليد را در جايگاه رجوی و خيابانی می نشاند و احمدی نژاد و مشايی و فاطمه رجبی و حسين شريعتمداری و رحيميان و رسايی و جمعی سردار سپاه در مجلس را در جايگاه حضرت امام و ياران شهيدش همچون بهشتی و مطهری و محمد منتظری و رجايی و باهنر و بسياری ديگر از نمايندگان و وزرا و شهدای محراب».
مهدی کروبی


« تصوير سازی ناشيانه آقای صادق لاريجانی»

مهدی کروبی در بخش ديگری از نامه خود از مقايسه رهبران معترضان با رهبران سازمان مجاهدين خلق در سال های اول انقلاب به شدت انتقاد کرده است.

مهدی کروبی نوشته است:« حال تصوير سازی ناشيانه آقای صادق لاريجانی را ببينيد که کروبی و موسوی و هاشمی و خاتمی و محمدعلی دستغيب و بيت حضرت امام و برخی مراجع تقليد را در جايگاه رجوی و خيابانی می نشاند و احمدی نژاد و مشايی و فاطمه رجبی و حسين شريعتمداری و رحيميان و رسايی و جمعی سردار سپاه در مجلس را در جايگاه حضرت امام و ياران شهيدش همچون بهشتی و مطهری و محمد منتظری و رجايی و باهنر و بسياری ديگر از نمايندگان و وزرا و شهدای محراب».

اين نامزد معترض به نتيجه انتخابات رياست جمهوری اضافه کرده است:«جابجايی در تاريخ را ببينيد و هنر آقای صادق لاريجانی را؟ چه کسی را با چه کسی مقايسه می کنيم؟ چه کسی را در جايگاه امام حسين و يارانش ميگذاريم و چه کسی را در جايگاه يزيد و سپاهيانش؟»

مهدی کروبی در ادامه آورده است:« چه کسی را در جايگاه منافقين قرار می دهيم و چه کسی را در جايگاه امام خمينی؟ آيا مضحکه آميز نيست که دفتر نشر آثار امام را در جايگاه منافقين تصوير سازی کنيم و احمدی نژاد و يارانش که بعضا امام را از نزديک نيز نديده اند در جايگاه امام و يارانش؟ ما نيز البته مخالفان خود را با خوارج و منافقين و يزيديان مقايسه نمی کنيم و به آنها چنين نسبت هايی نمی دهيم».

دبيرکل حزب اعتماد ملی وقايع پيش آمده پس از انتخابات را اين گونه توصيف کرده است:« معتقديم که جنگ قدرت است و آقايان چون از رای مردم کم آورده اند متوسل به زور و ارعاب و تهديد شده اند. نه کسی منافق است و نه کسی يزيدی، مسئله بر سر سلامت يک انتخابات است و رعايت قانون و خواندن رای مردم چنان که هست، نه چنانکه بايد و مبتنی بر دستور!»

مهدی کروبی اضافه کرده است:« آقای لاريجانی از سران فتنه سخن می گويد و آنها را با منافقين قياس می گيرد. حال آنکه مگر می توان موج سه ميليونی معترضين در خيابانهای پايتخت که تنها شعارشان سکوت بود و صرفا به نتيجه انتخابات معترض و خواهان بازنگری بودند را منافق خواند؟ »

اشاره مهدی کروبی به تظاهرات اعتراضی در روز ۲۵ خرداد در تهران است که با حضور گسترده مردم در خيابان اصلی تهران از ميدان فرودسی تا ميدان آزادی برگزار شد.

رييس مجلس ششم نوشته است:« ی کاش آيت الله لاريجانی به جای چنين سخنانی سخيف و سياسی کمی به وضعيت قضا و عدالت در کشور می پرداخت و پرونده کهريزک را سامان می داد و مرگ مشکوک پزشک وظيفه را پيگيری می کرد که درباره مرگش از از همه نوع علتی از غذای مسموم تا خودکشی و مرگ طبيعی و سکته قلبی، سخن گفته شده است و مردم حيرانند. ای کاش به جای اين سخنان ايشان تحقيق می کرد که در زندان های جمهوری اسلامی بازجوها از چه ادبياتی در بازجويی های خود استفاده می کنند».

مهدی کروبی با انتقاد از بازداشت شخصيت های اصلاح طلب گفته است:« آيت الله صادق لاريجانی بر اين گمان است که جنبش مدنی و معترض امروز مردم ايران وابسته و قائم به شخص است و با حذف و کنار زدن مهدی کروبی يا ميرحسين موسوی اين حرکت می خوابد و سرکوب می شود».

مهدی کروبی در پايان نوشته است:« من نيز هميشه صرفا خدمتگزاری کوچک برای مردم بوده ام و خواهم بود و البته چنين سخنانی بی پايه و اساس، همچنانکه شما می دانيد عزمم را در دفاع از حقوق مظلومان و کسانی که بر آنان ستم رفته است نه تنها سست ترنخواهد کرد که راسخ تر نيز خواهد کرد. صادق لاريجانی را ببين که گمان می کند با تهديد و ارعاب و سخن گفتن از پرونده در دستگاه قضايی، مهدی کروبی مرعوب می شود و از ترس زندان، تب می کند. خير، مهدی کروبی بر سر پيمان خويش با مردم ايستاده است.»
XS
SM
MD
LG