لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۷

جلوگیری از دیدار دیپلمات‌های سوئیسی با آمریکایی‌های بازداشتی در ایران


سارا شاورد، یکی از سه کوه‌نورد آمریکایی بازداشت شده توسط ایران
سارا شاورد، یکی از سه کوه‌نورد آمریکایی بازداشت شده توسط ایران
وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا با «چندش‌آور» خواندن جلوگیرى ایران از دسترسى کنسولى به سه کوه‌نورد آمریکایى بازداشت شده در خاک ایران نسبت به سرنوشت این سه شهروند آمریکایى «عمیقاً» ابراز نگرانى کرده است.

به گزارش خبرگزارى آسوشیتدپرس، پى‌جى‌ کراولى، سخنگوى وزارت امور خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه با بیان این که ایالات متحده «عمیقاً» نگران وضعیت سه شهروند بازداشت شده خود در ایران است اظهار داشت که ممکن است این افراد در «شرایط تاسف‌بارى» نگهدارى شوند.

سه کوه‌نورد آمریکایى به نام‌هاى سارا شورد، ۳۱ ساله، جاش فتال، ۲۷ ساله و شین باوئر، ۲۷ ساله، تنها چند روز پس از انتخابات ریاست جمهورى ایران هنگام گردش در مناطق مرزى ایران و عراق به اشتباه از مرز میان دو کشور گذشته و توسط مرزبانان ایران بازداشت شدند.

مقام‌هاى ایرانى پس از مدتی طولانی سکوت درباره بازداشت این افراد، سرانجام اعلام کردند که این سه تن به اتهام جاسوسى دستگیر شده‌اند. این در حالى است که مقام‌هاى آمریکایى و خانواده این افراد این اتهام‌ را رده کرده و از جمهورى اسلامى خواسته‌اند هر چه زودتر آنها را آزاد کنند.

پیشتر محمود احمدى‌نژاد در آخرین سفر خود به نیویورک وعده داده بود که با وجود «استقلال قوه قضاییه در ایران» نهایت تلاش خود را براى آزادى این سه آمریکایى بکند.

در این میان سخنگوى وزارت امور خارجه ایالات متحده با اعلام این که مقام‌هاى جمهورى اسلامى ایران حتی به دیپلمات‌هاى سوییسى اجازه دیدار با کوه‌نوردان آمریکایى را که در زندان اوین هستند نمى‌دهند، این اقدام را «چندش آور و نقض توافق‌نامه‌هاى بین‌المللى» خوانده است.

پس از قطع روابط دیپلماتیک ایران و ایالات متحده آمریکا در سال ۱۹۷۹، سفارت سوییس در تهران حفاظت از منافع آمریکا در ایران را بر عهده دارد.

پى‌جى کراولى افزوده است که ایالات متحده آمریکا به تلاش‌هاى خود براى دسترسى به سه کوه‌نورد بازداشت شده در ایران به منظور اطمینان یافتن از سلامتى آنها ادامه خواهد داد.

در حالى که مقام‌هاى آمریکایى بارها خواستار آزادى این سه نفر شده‌اند، چندى پیش علاء‌الدین بروجردى، رئیس کمیسیون امنیت ملى و سیاست خارجى مجلس شوراى اسلامى، با اشاره به دستگیرى «دیپلمات‌هاى ایرانى» در عراق توسط نیروهاى نظامى آمریکا، گفته بود: «آمریکایى‌ها براى آزادى این سه نفر عجله نداشته باشند.»

نیروهاى آمریکایى مستقر در عراق حدود سه سال پیش، پنج ایرانى را که مقام‌هاى ایرانى از آنها با عنوان «دیپلمات» نام مى‌بردند، در شهر اربیل عراق بازداشت و تابستان گذشته آنها را آزاد کردند.

بر اساس اعلام مقام‌هاى آمریکایى، این افراد از اعضاى سپاه قدس، وابسته به سپاه پاسداران، بوده و به شورشیان در عراق کمک مى‌کردند.

پیشتر منوچهر متکى، وزیر امور خارجه جمهورى اسلامى، نیز سه شهروند آمریکایى بازداشت شده در مناطق مرزى با عراق را متهم کرده بود که «با اهداف مشکوک» وارد ایران شده‌اند.

وى با اعلام این که قوه قضاییه جمهورى اسلامى ایران سه کوه‌نورد آمریکایى را به اتهام «جاسوسى محاکمه خواهد کرد» افزوده بود: «براى این افراد حکم متناسب با جرم صادر خواهد شد.»

بر اساس قوانین حقوقى جمهورى اسلامى، حکم جاسوسى براى کشورهاى دیگر اعدام است.

پیشتر دستگاه قضایى ایران رکسانا صابرى، خبرنگار آمریکایی ایرانی‌تبار، را نیز به جاسوسى متهم کرده بود، با این حال وى پس از آن که بیش از سه ماه را در زندان اوین در تهران سپرى کرد، آزاد شد و به ایالات متحده بازگشت.
XS
SM
MD
LG