لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۲

آمریکا پیشنهاد محمود احمدی‌نژاد برای «مبادله زندانیان» را رد کرد


مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده
مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده
ایالات متحده آمریکا پیشنهاد محمود احمدی‌نژاد برای آزادی ایرانیان زندانی در آمریکا را در قبال آزادی سارا شورد رد کرده و خواستار آزادی دو شهروند دیگر بازداشت‌ شده آمریکایی در ایران شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا، روز دوشنبه پیشنهاد محمود احمدی‌نژاد را در مورد آزادی «هشت ایرانی زندانی» در آمریکا در قبال آزادی سه «کوهنورد آمریکایی» رد کرده است.

وی در این باره به خبرنگاران گفته است: «ما می‌گوییم هیچ ارتباطی میان افرادی که در یک دادگاه محکوم شده‌اند، با کوهنوردانی که از یک مرز بدون علامت عبور کرده‌ و هنوز حتی تفهیم اتهام هم نشده‌اند وجود ندارد.»

پیشتر محمود احمدی‌نژاد که برای شرکت در نشست مجمع عمومى سازمان ملل در نیویورک به سر مى‌برد، در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونى اى‌بى‌سى آمریکا، از مقام‌های آمریکایی خواسته بود در قبال آزادی سارا شورد هشت ایرانی زندانی در آمریکا را آزاد کنند.

سارا شورد یکی از سه شهروند آمریکایی بود که حدود ۱۴ ماه پیش در نواحی مرزی عراق و ایران از سوی مرزبانان ایرانی بازداشت شده بودند.

خانم شورد هفته گذشته «با قید وثیقه» ۵۰۰ میلیون تومانی آزاد و از طریق عمان به کشورش بازگشت، در حالی که شین باوئر و جاش فتال، دو شهروند دیگر آمریکایی، همچنان در بازداشت به سر می‌برند.

در حالی که مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی این سه شهروند آمریکایی را به جاسوسی متهم کرده‌اند، سارا شورد روز یک‌شنبه در یک کنفرانس خبری در نیویورک تاکید کرد که وی و دوستانش جاسوس نیستند.

وی با اشاره به غیرقابل تشخیص بودن مرز میان عراق و ایران در محلی که وی و دوستانش بازداشت شده‌اند، گفت: «ما جرمی مرتکب نشده‌ایم و جاسوس نیستیم. ما به هیچ وجه قصد لطمه زدن به دولت و مردم ایران را نداشتیم و من معتقدم یک سوء‌تفاهم بزرگ به دستگیری و ادامه بازداشت‌مان منجر شد.»

در این میان محمود احمدی‌نژاد از آزادی این زن آمریکایی توسط جمهوری اسلامی به عنوان «اقدامی بشردوستانه» یاد کرده و از مقام‌های آمریکایی هم خواسته بود «اقدام مشابهی» انجام داده و ایرانیان زندانی در آمریکا را آزاد کنند.

رئیس دولت جمهوری اسلامی در حالی خواستار آزادی هشت ایرانی زندانی در آمریکا شده است که تاکنون هیچ‌ گونه اطلاع دقیقی از هویت و جرم این افراد منتشر نشده است.

مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، هم از ارائه هرگونه فهرستی از سوی مقام‌های ایرانی در این زمینه اظهار بی‌اطلاعی کرده است.

این در حالی است که محمود احمدی‌نژاد گفته است، ایران فهرستی از ایرانیان بازداشت شده را که در زندان‌های آمریکا به‌سر می‌برند، به پادشاه عمان که میانجی‌گری در مورد مسئله زندانیان آمریکایی و ایرانی را بر عهده گرفته ارائه کرده ‌است.

مقام‌های ایرانی می‌گویند که آمریکا چند تن از شهروندان ایرانی را بازداشت کرده و عده‌ای دیگر نیز به درخواست واشینگتن در کشورهای دیگر زندانی شده‌اند.

در این میان هر چند محمود احمدی‌نژاد در مصاحبه خود با شبکه ای‌بی‌سی، از این که آمریکایی‌ها «اقدام متقابلی» در قبال آزادی شارا شورد انجام نداده‌اند اظهار تاسف کرده بود، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا یک بار دیگر از آزادی این شهروند آمریکایی اظهار خرسندی کرد.

مارک تونر همچنین از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته است که دو آمریکایی بازداشت شده در ایران را نیز آزاد کنند.
XS
SM
MD
LG