لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۵

انتقاد گزارشگران بدون مرز از «ادامه سرکوب مطبوعات»‌ در ایران


سازمان گزارشگران بدون مرز با انتشار اطلاعیه تازه‌ای با انتقاد از ادامه سرکوب مطبوعات در ایران، صدور حکم زندان و بازداشت چند روزنامه‌نگار دیگر در ایران را تاییدی بر جایگاه جمهوری اسلامی در زمینه آزادی مطبوعات در جهان دانسته است.

سازمان گزارشگران بدون مرز در اطلاعیه‌ای که روز پنج‌شنبه منتشر کرده است، با اشاره به بازداشت یک روزنامه‌نگار و صدور حکم زندان برای دو روزنامه‌نگار دیگر در ایران در هفته گذشته، جمهوری اسلامی ایران را به ادامه سرکوب مطبوعات متهم کرده است.

در این اطلاعیه آمده است: «واکنش جمهوری اسلامی ایران دو روز پس از انتشار نهمین رده بندی آزادی مطبوعات در جهان که در آن در رده ١٧٥ قرار گرفته است، تائید این جایگاه با حمله به خانه و بازداشت محمدرضا مقیسه روزنامه‌نگار و شاهد جنایات انجام شده در طی سال گذشته، و محکوم کردن ژیلا بنی‌یعقوب به یک سال زندان و سی سال ممنوعیت فعالیت مطبوعاتی است.»

گزارشگران بدون مرز، که از حقوق روزنامه‌نگاران و نیز آزادی مطبوعات در سراسر جهان دفاع می‌کند،‌ در اواخر مهر ماه گزارش سالانه خود را در باره میزان آزادی مطبوعات در جهان منتشر کرده بود.

بر اساس این گزارش جمهوری اسلامی ایران در میان ۱۷۸ کشور مورد بررسی از نظر میزان آزادی مطبوعات در رده ۱۷۵ قرار گرفته است و تنها کشورهای ترکمنستان، کره شمالی و اریتره از این نظر وضعیتی بدتر از ایران دارند.

این در حالی است که در رده‌بندی سال ۲۰۰۹ سازمان گزارشگران بدون مرز، ایران در زمینه آزادی مطبوعات در میان ۱۷۵ کشور، در رده ۱۷۲ قرار گرفته بود.

در تازه‌ترین گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز با اشاره به این که ایران همچنان جایگاه خود در را بخش انتهایی جدول رده‌بندی حفظ کرده، آمده بود: «سرکوب روزنامه‌نگاران و فعالان اینترنتی در ایران در سال ۲۰۱۰ با شدت بیشتری ادامه دارد.»

در این میان سازمان گزارشگران بدون مرز در اطلاعیه تازه خود اعلام کرده است، تنها چند روز پس از انتشار تازه‌ترین گزارش این سازمان در باره وضعیت آزادی مطبوعات در جهان، محمدرضا مقیسه، روزنامه‌نگار و سردبیر مجله بیست ساله‌ها، و عضو کمیته پیگیری امور بازداشت شدگان و آسیب‌دیدگان حوادث پس از انتخابات، در روز دوم آبان ماه توسط ماموران لباس‌شخصی بازداشت و به مکان نامعلومی انتقال یافته است.

گزارشگران بدون مرز همچنین افزوده است: «این روزنامه‌نگار برای دومین بار است که در مدت یک سال بازداشت می‌شود. وی در ٢٢ مهر ماه ١٣٨٨ بازداشت و پس از ١٥٠ روز به سر بردن در سلول انفرادی در تاریخ ١١ اسفند ماه با سپردن وثیقه‌ای سنگین تا برگزاری دادگاه تجدیدنظر آزاد شد.»

گفتنی است، محمدرضا مقیسه از سوی شعبه ١٥ دادگاه انقلاب اسلامی به شش سال زندان محکوم شده بود.

سازمان گزارشگران بدون مرز همچنین از صدور رای محکومیت ژیلا بنی‌یعقوب در روزهای اخیر به عنوان نشانه دیگری از ادامه سرکوب آزادی مطبوعات در ایران یاد کرده است.

این روزنامه‌نگار چند روز پیش از سوی دادگاه تجدید نظر به یک سال حبس تعزیری و ۳۰ سال محرومیت از حرفه روزنامه‌نگاری محکوم شده بود.

ژیلا بنی‌یعقوب که پس از آغاز اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته در ایران به همراه همسرش بهمن احمدی‌امویی بازداشت شده بود، پس از تحمل حدو ۶۰ روز زندان با قرار وثیقه آزاد شده بود، اما همسرش،‌که به پنج سال زندان محکوم شده است، همچنان در زندان به سر می‌برد.

گزارشگران بدون مرز همچنین به صدور حکم یک سال زندان برای مهسا امرآبادی، دیگر روزنامه‌نگار بازداشت شده در ایران اشاره کرده است.

مهسا امرآبادی، روزنامه‌نگار روزنامه توقیف شده اعتماد ملی به اتهام «اقدام تبلیغی عیله نظام از طریق مصاحبه و گزارش» از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه به یک سال حبس تعزیری محکوم شده است.

سازمان گزارشگران بدون مرز در اطلاعیه تازه خود با اشاره به صدور حکم زندان برای این روزنامه‌نگاران و بازداشت یک روزنامه‌نگار دیگر در ایران در روزهای گذشته آورده است: «این اقدامات نشانگر ادامه سیاست سرکوب بی‌وقفه و تبعیض‌آمیز علیه مطبوعات در این کشور است.»
XS
SM
MD
LG