لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۳

گزارشگران بدون مرز: سرکوب مطبوعات در ايران به شدت ادامه دارد


تصویری از وب سایت روزنامه آسیا
تصویری از وب سایت روزنامه آسیا
«گزارشگران بدون مرز» در بيانيه ای توقيف روزنامه آسيا و همچنين لغو مجوز دو نشريه «سپيدار» و «پرستو» توسط هيات نظارت بر مطبوعات ايران را محکوم کرده است. اين سازمان همچنين از صدور حکم زندان برای بدرالسادات مفيدی، دبير انجمن صنفی روزنامه نگاران ايران، انتقاد کرده است.

در بيانيه گزارشگران بدون مرز آمده است:« سرکوب مطبوعات در ايران با شدت ادامه دارد. از توقيف مطبوعات عملا به اقدامی روزمره برای دولت محمود احمدی نژاد تبدل شده است.»

هيئت نظارت بر مطبوعات جمهوری اسلامی، در روز ۲۵ مرداد، روزنامه اقتصادی «آسيا» راتوقيف کرده و مجوز نشريات «سپيدار» و «پرستو» را لغو کرد.

محمد علی رامين، دبير هيئت نظارت بر مطبوعات ايران، با اشاره به تصميمات آخرين جلسه اين هيئت اعلام کرده بود که روزنامه اقتصادی «آسيا» به دليل «انتشار عکس‌ها و تصاوير خلاف عفت عمومی و استفاده ابزاری از تصاوير و تبليغ و ترويج اسراف و تبذير» و همچنين «اصرار بر تخلفات يادشده»، به استناد قانون مطبوعات توقيف و پرونده آن جهت پيگرد قانونی به مراجع قضايی ارسال شده است.

روزنامه «آسيا» که با خط مشی «اقتصادی» منتشر می‌شود پيشتر در سال ۸۲ به دليل انتشار تصوير مريم رجوی، رئيس شورای مقاومت و همسر مسعود رجوی رهبر مجاهدين خلق، و مطلبی در مورد وی، به اتهام «تبليغ عليه نظام» از سوی دادستانی تهران توقيف شد و ايرج جمشيدی، سردبير وقت روزنامه به همراه شماری از خبرنگاران اين روزنامه ماه‌ها در بازداشت به سر بردند.

«گزارشگران بدون مرز» همچنین می گويد: به نظر می‌رسد لغو امتياز نشريه «سپیدار» بيشتر به دليل تسویه حساب‌های جناحی است و لغو امتياز به دليل درج مقالاتی در انتقاد به اسفنديار رحيم مشايی، معاون رييس جمهوری ايران، بوده است.

نشريه سپيدار، متعلق به بسيج دانشجويی دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی است و مهدی مقام‌فر، مسئول بسيج دانشجويی دانشگاه تهران مديريت اين نشريه را بر عهده دارد.

موج برخوردهای تازه با مطبوعات در ايران از زمان روی کار آمدن محمدعلی رامين، معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شدت بيشتری گرفته است و در اين دوره بيش از ۱۰ نشريه توقيف شده و ده‌ها بار به نشريات تذکر و اخطار داده شده است.

ابراز تاسف از حکم زندان بدرالسادت مفیدی

گزارشگران بدون مرز همچنین از خبر محکوميت به زندان بدرالسادت مفيدی ابراز «تاسف» کرده است.

دبير انجمن صنفی روزنامه نگاران ايران از سوی شعبه ٢٦ دادگاه انقلاب تهران به شش سال زندان قطعی و پنج سال محروميت از فعاليت مطبوعاتی محکوم شده است. بدرالسادت مفيدی در تاريخ ٨ دی ماه ١٣٨٨ بازداشت و ١٧ خرداد ماه ١٣٨٩ با سپردن صد ميليون وثيقه بطور موقت آزاد شد.

در بیانیه گزارشگران بدون مرز آمده است:«محکوميت سنگين زندان عليه بدرالسادت مفيدی دبير انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ايران، يک سال پس از تعطيل کردن اين انجمن عملا حکمی عليه همه روزنامه‌نگاران و آزادی مطبوعات در ايران است»

سازمان های بين المللى مدافع آزادى مطبوعات می گویند ايران با دستگيرى ده ها روزنامه نگار يكى از مهمترين سركوبگران روزنامه نگاران در جهان به شمار مى رود.
XS
SM
MD
LG