لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۰۶

« ارتش پاکستان هشتاد تن از گروگان‌ها را آزاد کرد»


ارتش پاکستان می گوید، دهها تن از گروگانها را از دست طالبان آزاد کرده است.
ارتش پاکستان می گوید، دهها تن از گروگانها را از دست طالبان آزاد کرده است.
ارتش پاکستان اعلام کرد که نیروهای این کشور موفق شده است، ده‌ها تن از دانشجويان و کارکنان يک کالج نظامی را که روز دوشنبه توسط ستيزه‌جويان طالبان ربوده شده بودند، آزاد کند.

روزنامه آمريکايی «واشنگتن پست» در سايت اينترنتی خود با اعلام اين خبر به نقل از «عطار عباس» يکی از سخنگويان ارتش پاکستان نوشته است، روز سه شنبه هشتاد تن از گروگان‌ها آزاد شدند.

به گفته اين سخنگوی ارتش پاکستان ستيزه‌جويان طالبان در حال انتقال گروگان‌های خود به وزيرستان جنوبی بودند که با حمله نيروهای دولتی روبرو شده و با به جای گذاردن عده‌ای از گروگان‌ها متواری شدند.

بر اساس اين گزارش هنوز اطلاع دقيقی در باره شمار کسانی که روز دوشنبه توسط ستيزه‌جويان طالبان ربوده شده‌اند، در دست نيست.

با اين حال به گفته رييس پليس منطقه «بانو» از ميان حدود سی اتوبوس حامل دانشجويان و کارکنان يک کالج نظامی تنها دو اتوبوس به مقصد رسيده بودند. اما برخی از گزارش‌ها حاکی از آن است که بيشتر اتوبوس‌ها سالم به مقصد رسيدند.

روز دوشنبه اعلام شد که ستيزه‌جويان طالبان بيش از ۴۰۰ تن از دانشجويان و کارکنان کالج نظامی را که برای گذراندن تعطيلات تابستانی به مرخصی می‌رفتند، در شمال غربی پاکستان ربودند.

اقبال مروات، رييس پليس بانو روز دوشنبه گفته بود، حدود ۴۰۰ نفر در ۲۸ اتوبوس ربوده شده‌ و ۶۷ نفر نيز موفق به فرار شده‌اند.

واشنگتن پست از اين آدم‌ربايی به عنوان يکی از جسورانه‌ترين اقدامات ستيزه‌جويان طالبان ياد کرده و نوشته است، طالبان به طور روزافزونی از باج‌گيری به عنوان يکی از راه‌های تامين مالی مبارزه خود با دولت پاکستان استفاده می‌کنند.

اين آدم ربايی در حالی روی داده است، که ارتش پاکستان مواضع طالبان را در دره سوات به شدت مورد حمله قرار داده و شهر مينگوره مرکز اين بخش را به تصرف خود در آورده است.

بر اساس اعلام پليس پاکستان ستيزه‌جويان طالبان که به نارنجک دستی مجهز بودند، کاروان اتوبوس‌های حامل دانشجويان و کارکنان کالج نظامی ارتش پاکستان را در منطقه پشتون نشين وزيرستان شمالی متوقف کرده و آنها را ربودند.

اين منطقه در مجاورت مرزهای افغانستان قرار دارد و مقصد افراد ربوده شده شهر بانو در ۲۴۰ کيلومتری جنوب غربی اسلام آباد پايتخت پاکستان بوده است.

تنش در پاکستان بويژه در منطقه وزيرستان شمالی از اواسط سال ۲۰۰۷ شدت گرفته و جنگجويان طالبان بارها نيروهای امنيتی و اهداف دولتی و غربی را هدف قرار داده اند.

تشديد درگيری ها در اين کشور که با بمب‌گذاری‌های گسترده همراه بوده است، نگرانی‌هايی را در باره امنيت و ثبات پاکستان که دارای زرادخانه هسته‌‌ای نيز هست، در ميان مقام های آمريکايی برانگيخته است.

واشينگتن خواستار شدت عمل اسلام آباد در برخورد با طالبان و شبه نظاميان القاعده شده است که بين مرزهای پاکستان و افغانستان در رفت و آمد هستند.

در حال حاضر چندين گروه طالبان و القاعده در وزيرستان شمالی فعاليت می کنند که از ستيزه‌جويان طالبان در دره‌ سوات حمايت می‌کنند. ارتش پاکستان تاکنون در اين منطقه عملياتی انجام نداده است.

طالبان در سال های اخير بارها نيروهای امنيتی و دولتی را به گروگان گرفته بودند ولی ربودن شهروندان اين کشور امری نادر به شمار می رود.

این گروگان گیری در حالی روی می دهد که ریچارد هالبروک نماینده ویژه آمریکا در امور پاکستان به زودی به این کشور سفر خواهد کرد. وی قصد دارد با عده ای از آوارگان نبردهای اخیر در پاکستان نیز که شمار آنها به حدود سه میلیون نفر می رسد، دیدار کند.
XS
SM
MD
LG