لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۱

طالبان پاكستان ۴۰۰ نفر را در وزيرستان شمالى ربودند


شبه نظاميان وابسته به طالبان پاكستان روز دوشنبه بيش از ۴۰۰ دانشجو، آموزگاران و بستگان آنها را كه از يك كالج نظامى باز مى گشتند را در شمال غربى اين كشور ربودند.

اين آدم ربايى در حالى رخ مى دهد كه ارتش پاكستان مواضع طالبان را در دره سوات به شدت مورد حمله قرار داده و شهر مينگوره مركز اين بخش را به تصرف خود در آورده است.

پليس گفته است: جنگجويان طالبان كه به نارنجك دستى مجهز بوده اند كاروان حامل اين افراد را در مسير بازگشت به خانه براى گذراندن تعطيلات تابستانى در منطقه پشتون نشين وزيرستان شمالى ربودند.

اين منطقه در مجاورت مرزهاى افغانستان قرار دارد و مقصد افراد ربوده شده شهر بانو در ۲۴۰ كيلومترى جنوب غربى اسلام آباد پايتخت پاكستان بوده است.

رزاق خان، يك مقام پليس محلى، مى گويد: راننده يكى از مينى بوس ها از دست آدم ربايان فرار كرد و دانشجويان به ما خبر دادند كه همقطارانشان توسط طالبان ربوده شده اند.

وى افزود: «دانشجويان گزارش داده اند كه اعضاى طالبان نارنجكى را به هر مينى بوس برده و از مسافران خواستند تا پياده شوند. ما نمى دانيم آنها كجا رفته اند.»

اقبال مروات، رييس پليس بانو گفته است: حدود ۴۰۰ نفر در ۲۸ مينى بوس بوده اند كه ربوده شده اند. ۶۷ نفر نيز توانستند فرار كنند.

تنش در پاكستان بويژه در منطقه وزيرستان شمالى از اواسط سال ۲۰۰۷ شدت گرفته و جنگجويان طالبان بارها نيروهاى امنيتى و اهداف دولتى و غربى را هدف قرار داده اند.

تشديد درگيرى ها در اين كشور كه با بمبگذارى هاى گسترده همراه بوده است نگرانى هايى را در باره امنيت و ثبات پاكستان كه داراى زرادخانه هسته اى است در میان مقام های آمريكایی برانگيخته است.

واشينگتن خواستار شدت عمل اسلام آباد در برخورد با طالبان و شبه نظامیان القاعده شده است كه بين مرزهاى پاكستان و افغانستان در رفت و آمد هستند.

در حال حاضر چندين گروه طالبان و القاعده در وزيرستان شمالى فعاليت مى كنند كه متحد همقطاران خود در دره سوات هستند. ارتش پاكستان هنوز در اين منطقه عملياتى انجام نداده است.

طالبان در سال هاى اخير بارها نيروهاى امنيتى و دولتى را به گروگان گرفته بودند ولى ربودن شهروندان اين كشور امرى نادر به شمار مى رود.

ميرزا محمد جهادى، مشاور نخست وزير پاكستان در امور قبايل گفته است كه تلاش ها براى آزادى افراد ربوده شده در جريان است.

وى به خبرگزارى رويترز گفت كه تماس ها با آدم ربايان برقرار شده و مذاكرات ميان طرفين در حال انجام است.
XS
SM
MD
LG