لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۲

دادستان تهران: قوه قضاییه با بستن بازار برخورد می‌کند


تنها یک روز پس از آن که محمود احمدی‌نژاد به کسانی که به گفته وی با «پنهان کردن اجناس» در بازار اختلال ایجاد ‌می‌کنند، هشدار داده بود، عباس جعفری‌دولت‌آبادی، دادستان تهران، نیز تهدید کرده است، دستگاه قضایی با «احتکار و بستن بازار» برخورد می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، عباس جعفری‌دولت‌آبادی، دادستان تهران، روز چهارشنبه اعلام کرده است، قوه قضائیه با «احتکار و بستن بازار» که به گفته وی باعث برهم زدن نظم جامعه می‌شود، برخورد می‌کند.

وی در سخنانی در این باره گفته است: «اگر امروز کسی بخواهد با بی‌تفاوتی و تجاهل نسبت به مسائل اقتصادی نظم عمومی را بر هم بزند طبیعی است که دستگاه قضایی با او برخورد کند. اگر کسی بخواهد علنی جرمی را مرتکب شود که نظم عمومی را برهم بزند خیلی روشن است که دستگاه قضائی و انتظامی برخورد کنند».

روز سه‌شنبه نیز محمود احمدی‌نژاد کسانی را که به گفته وی با «پنهان کردن اجناس» می‌خواهند در بازار اختلال ایجاد کنند، تهدید به برخورد کرده و گفته بود، دولت می‌تواند با «ذخایر ارزی بی‌نظیر» خود، سال‌ها کشور را به خوبی اداره کند.

پیشتر نیز اسماعيل احمدی‌مقدم، فرمانده نيروی انتظامی جمهوری اسلامی از اعتصاب در بازار با عنوان «فتنه اقتصادی» یاد کرده و گفته بود:‌ «کسانی می‌خواهند با تکيه بر فشارهای اقتصادی دشمن، آشوب، اغتشاش، ناآرامی و نافرمانی مدنی ايجاد کنند».

این گونه سخنان پس از آن بیان می‌شود که در روزهای گذشته گزارش‌هایی در باره اعتصاب در بازار طلا فروشان در تهران و چند شهر دیگر ایران در اعتراض به اجرای مالیات بر ارزش افزوده منتشر شده بود.

در این میان محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت دهم درباره وضعیت اقتصادی کنونی در کشور گفته بود:‌ «به مردم می‌گویم هوشیار باشید. هیچ شرایط غیرعادی در کشور ما نیست و اگر کسانی فکر می‌کنند با پنهان کردن اجناس می‌توانند در بازار خللی ایجاد کنند بدانند که اشتباه می‌کنند و این کار به ضرر آنها خواهد بود».

این در حالی است که همزمان با اعتصاب‌ در بازار طلافروشان در روزهای اخیر، ارزش برابری دلار آمریکا در برابر ریال ایران نیز رو به افزایش نهاده بود و حتی دخالت بانک مرکزی در بازار ارز نیز هنوز نتوانسته است، بازار ارز را به حالت عادی بازگرداند.

هر چند محمود احمدی‌نژاد «اختلال در بازار ارز» را یک حرکت «تبلیغاتی» ارزیابی کرده بود، با این حال ‌ روزنامه واشینگتن‌پست در گزارشی، تشدید تحریم‌ها علیه ایران را از جمله عوامل بی‌ثباتی در بازار ارز ایران برشمرده بود.

به نوشته این روزنامه، در ماه‌های اخیر امارات متحده عربی، به ویژه دوبی، تحت فشار آمریکا در ارائه خدمات مالی به ایران همچون گذشته عمل نمی‌کند و بانک‌های دولتی ایران مستقر در امارات نیز، ارائه ارز خارجی را متوقف کرده و از پنجشنبه گذشته نیز، مراکز مالی امارات دیگر برای ایرانی‌ها درهم انتقال نمی‌دهند.

به دنبال بالا گرفتن تنش بر سر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی و خودداری تهران از تن دادن به خواسته‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد در زمینه متوقف ساختن فعالیت‌های هسته‌ای حساس خود، اعضای شورای امنیت در خرداد ماه سال جاری چهارمین قطعنامه تحریمی علیه ایران را تصویب کردند.

علاوه بر این تحریم‌ها ایالات متحده و کشورهای عضو اتحادیه اروپا به همراه چند کشور دیگر تحریم‌های یک‌جانبه‌ای را علیه ایران برقرار کرده‌اند که دامنه‌ آنها به مراتب فراگیرتر از تحریم‌های شورای امنیت است.

تحریم‌های تازه به ویژه بخش‌های بیمه و بانکداری جمهوری اسلامی و نیز صنعت نفت و گاز ایران را هدف قرار داده است. با این حال مقام‌های ایرانی همواره منکر تاثیرگذاری این تحریم‌ها می‌شوند.
XS
SM
MD
LG