لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۷

کسری تراز بازرگانی ایران سه میلیارد دلار افزایش یافت


تصویر تزئینی است.
تصویر تزئینی است.
خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گزارش می‌دهد که کسری در تراز بازرگانی خارجی ایران، بدون احتساب صادرات نفت و گاز کشور، در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته با رشدی بیش از سه میلیارد دلار مواجه است.

به گفته این خبرگزاری، بخش مهمی از افزایش ارزش واردات ایران در شش ماه نخست امسال ناشی از افزایش حدود ۳۱۲ درصدی میزان واردات بنزین و طلای خام برای مصارف غیرپولی است.

خبر سه برابر شدن میزان واردات بنزین به ایران در نیمه نخست امسال در حالی منتشر می‌شود که علی‌اصغر عرشی، مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران، روز ششم مهرماه اعلام کرد که «با اختصاص واحدهای پتروشیمی کشور به تولید بنزین، اکنون ایران به خودکفایی رسیده و اولین محموله بنزین ایران به خارج صادر شده‌ است».

بنا بر گزارش منتشر شده در ایسنا، بنزین و طلای خام که در سال گذشته حدود پنج درصد سهم ارزش واردات ایران را به خود اختصاص داده‌بودند در سال جاری سهم خود را به حدود ۱۵ درصد افزایش داده و اولین و دومین اقلام عمده وارداتی ایران طی نیمه نخست امسال محسوب می‌شوند.

این خبرگزاری می‌نویسد که «تراز بازرگانی خارجی ایران بدون احتساب صادرات نفت و میعانات گازی در شش ماهه نخست امسال با کسری ۱۷ میلیارد و ۳۰۸ میلیون دلاری مواجه بوده‌ که این میزان کسری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته بیش از سه میلیارد دلار رشد داشته‌است».

به نوشته خبرگزاری ایسنا، این تراز بازرگانی نیمه نخست امسال ایران حاصل اختلاف ۲۹ میلیارد و ۵۶۹ میلیون دلاری واردات با ۱۲ میلیارد و ۲۳۱ میلیون دلاری صادرات غیرنفتی بدون احتساب میعانات گازی و تجارت چمدانی ایران بوده ‌است.
چین با افزایش ۶۶ درصدی در ارزش واردات از ایران جایگاه نخست کشورهای مقصد کالاهای صادراتی ایران را به خود اختصاص داده‌است.

بر پایه این گزارش، این کسری بودجه در بازرگانی خارجی ایران در حالی است که جایگاه کشورهای آلمان، بریتانیا، کانادا، آرژانتین و استرالیا که کشورهای تحریم‌کننده ایران به‌شمار می‌آیند در میان کشورهای صادرکننده کالا به ایران نزول داشته‌است.

در این گزارش تنها از ترکیه و چین به عنوان کشورهایی که صادرات‌شان به ایران افزایش نشان می‌دهد یاد شده ‌است.

هم‌چنین بر پایه این گزارش، صادرات ایران به کشورهای کره، ایتالیا، اندونزی و هلند در شش ماه اول امسال کاهش یافته و صادرات غیرنفتی و گازی ایران تنها به کشورهای چین، تایوان و فیلیپین افزایش یافته ‌است.

در این میان کشور چین با افزایش ۶۶ درصدی در ارزش واردات از ایران در شش ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته، جایگاه نخست کشورهای مقصد کالاهای صادراتی ایران را به خود اختصاص داده ‌است.

انتشار این آمار پس از آن صورت می‌گیرد که در هفتم مهرماه و یک روز پس از آن که دو سناتور آمریکایی خواستار مجازات شرکت ملی نفت چین به دلیل سرمایه‌گذاری در ایران شدند، چین اعلام کرد که خواهان گسترده شدن روابط تجاری خود با جمهوری اسلامی است.

به نوشته خبرگزاری رویترز، یکی از اعضای ارشد شورای رهبری چین روز چهارشنبه، هفتم مهر، در دیدار با محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری ایران، ضمن ستایش روابط میان دو کشور علی‌رغم اختلافات پیش آمده بر سر مسئله هسته‌ای ایران، اعلام کرد که چین خواستار ادامه و حفظ ارتباطات خود در سطح بالا، تداوم مبادلات تجاری در تمام سطوح و همچنین ژرف شدن روابط دو جانبه سیاسی میان دو کشور است.

چين هم‌پیمان اقتصادی ايران است و تلاش زیادی برای عدم تصویب یا تلطیف تحریم‌های تازه علیه ایران داشته است.
XS
SM
MD
LG