لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۰

وزير نفت ايران: به زودی واردات بنزين متوقف می‌شود


مسعود ميرکاظمی، وزير نفت ايران
مسعود ميرکاظمی، وزير نفت ايران
مسعود ميرکاظمی، وزير نفت ايران روز سه شنبه گفته است برای مقابله با تحريم کشورهای غربی، جمهوری اسلامی تولید بنزین را به میزان ۲۰ ميليون ليتر در روز افزایش می دهد و در آينده نزدیک واردات اين فرآورده نفتی متوقف خواهد شد.

شورای امنيت سازمان ملل متحد تاکنون طی چهار قطعنامه تحريمی از ايران خواسته است تا فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.

تحريم های سازمان ملل متحد شامل صنعت نفت و گاز ايران نمی شود، ولی آمريکا و اتحاديه اروپا تحريم های يک جانبه عليه جمهوری اسلامی اعمال کرده اند که براساس انها شرکت هايی که بنزين و ديگر فراوردهای نفتی تصفيه شده را به ايران صادر کنند مورد تحريم قرار می گيرند.

در همین حال، مسعود ميرکاظمی، وزير نفت ايران، روز سه شنبه در جمع خبرنگاران گفته است:«به زودی به برخی از کشورهای غربی که قصد فشار وارد کردن به ايران در زمينه بنزين را دارند اعلام خواهيم کرد که کشورمان هر گونه بخواهد تصميم می گيرد».

به گزارش مهر مسعود ميرکاظمی با اشاره به « بهره برداری از طرحهای جديد بنزين سازی » اضافه کرده است:« با تکميل و راه اندازی تعدادی از اين پروژه‌ها در مجموع روزانه ۲۰ ميليون ليتر به ظرفيت توليد بنزين کشور اضافه می شود.»

به گزارش آسوشيتدپرس، ايران رتبه دوم ذخاير نفتی جهان را در اختيار دارد و کماکان به عنوان دومين توليد کننده نفت کشورهای عضو اوپک روزانه چهار ميليون و دويست هزار بشکه نفت توليد می کند که بخش مهمی از اين توليد برای تامين نيازهای داخلی مصرف می شود.

طبق اين گزارش، ايران به دليل نداشتن ظرفيت پالايشگاهی فقط قادر به توليد روزانه ۴۴ ميليون ليتر بنزين است که اين رقم تقريبا دو سوم نيازهای اين کشور را تامين می کند. بنابراين ايران روزانه نيازمند ۲۰ ميليون ليتر بنزين است که اين ميزان را از طريق واردات تامين می کند.

رييس جمهوری آمريکا ماه گذشته قانونی را امضا کرد که به موجب آن شرکت‌های صادرکننده بنزين به ايران، هدف تحريم ايالات متحده قرار می‌گيرند؛ با اين حال حتی پيش از تصويب اين طرح، شماری از شرکت‌های عمده صادرکننده بنزين، صادرات خود به ايران را قطع کرده بودند.

شرکت های شل، ويتول، لوک اويل و توتال از جمله کمپانی هايی هستند که در ماه های اخير فروش بنزين به ايران را متوقف کرده اند.
XS
SM
MD
LG