لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۵

شیر طلایی ونیز به سوفیا کاپولا، کارگردان آمریکایی رسید


شیر طلایی شصت‌وهفتمین جشنواره فیلم ونیز نصیب سوفیا کاپولا، کارگردان آمریکایی فیلم «در یک جایی» (Somewhere) شد.

هیئت داوران این جشنواره که سرپرستی آن را کوئنتین تارانتینو، کارگردان مشهور آمریکایی بر عهده داشت روز شنبه به اتفاق آرا فیلم «در یک جایی» را بهترین فیلم این جشنواره اعلام کرد.

فیلم «در یک جایی» کوشیده‌است تا جنبه‌های منفی زندگی بازیگران هالیوود را به نمایش بگذارد.

جانی مارکو (به بازیگری استیفن دورف) از ستارگان هالیوودی است که در دنیای تنهایی‌آور فیلم‌سازی هالیوود سرگردان مانده و ورود غیر منتظره دختر ۱۲ ساله‌اش کلئو (به بازیگری اله فنینگ) به زندگی او، سبک زندگی اش را به چالش می‌کشد و او را ناچار می‌کند تغییراتی در زندگی‌اش بدهد.

جانی مارکو رفته‌رفته می‌آموزد تا از نگاه فرزندش به وضعیت خود نگاه کند و پوچی زندگی‌اش را درک کند.

خانم کاپولا، از فیلم خود که انتقادی به رفتار هالیوود با ستارگان سینما است، به عنوان «سیمای لس‌آنجلس امروز» یاد کرده است.

صحنه‌های این فیلم تقریباً به طور کامل در داخل هتل‌ها فیلم‌برداری شده‌است.

فیلم «در یک جایی» در روزهای آخر این جشنوارهٔ یازده‌روزه بسیار مطرح شد و هیئت داوران نیز روز شنبه یک‌صدا بر این انتخاب مهر تأئید گذاشت.

کوئنتین تارانتینو در مراسم اهدای جایزه گفت: «این فیلم از همان صحنه‌های اولش ما را شیفته خود کرد. این فیلم آن ذوق هنری که برای شیر طلایی به دنبالش بودیم را در خود دارد.»

سوفیا کاپولا، ۳۹ ساله، دختر فرانسیس فورد کاپولا، از فیلم‌سازان نامدار و از معدود کارگردانان زنی است که موفق به دریافت چنین جایزه‌ای شده‌است.

«در یک جایی» که اولین نمایش جهانی آن در همین جشنواره بود چهارمین فیلم ساخته سوفیا کاپولا است. این فیلم در حالی برنده شیر طلایی می‌شود که بسیاری از منتقدان، دو فیلم از روسیه و شیلی را دارای شانس اصلی برای برنده شدن در ونیز می‌دانستند.
سوفیا کاپولا، ۳۹ ساله، دختر فرانسیس فورد کاپولا، از فیلم‌سازان نامدار و از معدود کارگردانان زنی است که موفق به دریافت چنین جایزه‌ای شده‌است.

جایزه شیر نقره‌ای جشنواره ونیز برای بهترین کارگردانی، به الکس دلا ایگلزیا به خاطر فیلم «سرودی غمناک با شیپور» تعلق گرفت و این کارگردان اسپانیایی برای این فیلم جایزه بهترین فیلم‌نامه این جشنواره را نیز دریافت کرد.

جایزه بهترین بازیگر مرد از آن وینسنت گالو شد که در فیلم «قتل واجب» به کارگردانی یرزی اسکولیمووسکی لهستانی، نقش یک مظنون ترور را بازی کرده‌است.

آریانا لبد یونانی برای ایفای نقش در فيلم «آتنبرگ» ساخته آتینا ريچل تسانگاری برنده بهترین بازیگر زن در جشنواره امسال فیلم ونیز شد.

جایزه شیر آینده که ویژه نخستین فیلم یک فیلمساز جوان است نیز به «سرن یوجه» فیلم‌ساز اهل ترکیه برای ساخت فیلم «اکثریت» تعلق گرفت.

یکی از بخش‌های جشنواره امسال فیلم ونیز با فیلم کوتاه «آکاردئون» ساخته جعفر پناهی، کارگردان و فیلم‌ساز ایرانی برنده شیر طلایی جشنواره ونیز سال ۲۰۰۰ که اخیرا حدود سه ماه را در زندان اوین به سر برده بود، کلید خورد.

قرار بود جعفر پناهی در هفتمین مرحله «روز مؤلفان؛ روزهای ونیز» که یکی از بخش‌های جشنواره فیلم ونیز است همزمان با اکران فیلم «آکاردئون» حضور داشته‌باشد اما در بیانیه‌ای اعلام کرد که به رغم آزادی از زندان هنوز هم اجازه شرکت در جشنواره‌های فیلم را ندارد.

جورجيو جوزتی، نماينده ارشد بخش «روز مؤلفان» جشنواره ونیز ، پیشتر در مورد حضور پناهی در جشنواره گفته بود: «عميقاً اميدوارم که آقای پناهی بتواند در ونيز در کنار ما باشد تا ۱۰ سال پس از زمانی که به خاطر فيلم دايره برنده شير طلايی شد، به حق و کمال از جانب آنانی که به سينما عشق می‌ورزند، مورد تحسين واقع شود».

جشنواره فیلم ونیز قدیمی‌ترین جشنواره فیلم جهان است که از سال ۱۹۳۲ هر ساله در جزیره لیدو ونیز ایتالیا برگزار می شود.

فیلمسازان ایرانی از جمله شیرین نشاط ، رامین بحرانی ، حنا مخملباف ، بابک پیامی و بابک کریمی در جشنواره سال گذشته فیلم ونیز حضور پررنگی داشتند.
XS
SM
MD
LG