لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۲

واشینگتن پست: تهران در تلاش برای تأسیس مخفیانه بانک در خارج


روزنامه واشینگتن پست در گزارشی از قول مقامات دولت ایالات متحده می‌گوید که جمهوری اسلامی برای دور زدن تحریم‌هایی که فعالیت‌های تهران در سراسر جهان را محدود کرده‌اند در تلاش است مخفیانه بانک‌هایی در کشورهای اسلامی تأسیس کند.

این روزنامه آمریکایی در گزارش خود که چهارشنبه شب منتشر شده است می‌گوید که مقامات تهران برای تأسیس این بانک‌ها در کشورهایی چون عراق و مالزی به اسامی ساختگی و ابهام در مالکیت این بانک‌ها متوسل می‌شود.

به دنبال تصویب آخرین دور تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران در شورای امنیت سازمان ملل در تابستان گذشته و تحریم‌های مضاعف و یک‌جانبه آمریکا و متحدانش از سراسر جهان، دست مقامات تهران برای انجام معاملات بین‌المللی و استفاده از بانک‌های خارج از ایران روزبه‌روز تنگ‌تر شده است.

به گزارش روزنامه واشینگتن پست، وزارت خزانه‌داری آمریکا ۱۶ بانک ایرانی را به دلیل دخالت در برنامه هسته‌ای ایران و «فعالیت‌های تروریستی» در لیست سیاه خود قرار داده و دیگر کشورها چون ژاپن و کره جنوبی هر یک با اقداماتی از آمریکا تبعیت کرده‌اند.

به گفته مقامات آمریکایی که این روزنامه به نام آنها اشاره‌ای نکرده، تلاش مقامات ایرانی برای یافتن بانک‌های تازه خود نشانه‌ای است از این که تحریم‌های تازه علیه تهران ثمربخش بوده است.

پیشتر نیز برخی از مقامات در دولت باراک اوباما از جمله هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، و استیوارت لوی، معاون در وزارت خزانه‌داری این کشور، با تأکید بر اثربخشی تحریم‌های تازه علیه تهران از فشار بی‌سابقه‌ای گفته‌اند که این تحریم‌ها بر مقامات جمهوری اسلامی وارد آورده است.

این در حالی است که از سوی دیگر مقامات جمهوری اسلامی از جمله محمود احمدی‌نژاد هم‌چنان پافشاری می‌کنند که این تحریم‌ها هیچ اثری بر ایران و معاملاتش با دنیای خارج نداشته است.

یکی از مقامات منبع خبر واشینگتن پست با اشاره به این که جمهوری اسلامی در تأسیس بانک‌های تازه موفق نخواهد بود در این زمینه گفت: «می‌خواهند در جاهای مختلف بانک بخرند و بانک تأسیس کنند، در جاهایی که تصور می‌کنند می‌توانند بدون ایجاد مانع از سوی آمریکا معاملات خود را انجام دهند.»

واشینگتن پست از قول این «مقام ارشد» می‌گوید که دولت باراک اوباما از تلاش‌های ایران در این زمینه «در چند کشور همسایه و چند کشور نه چندان نزدیک به خود» آگاه است.

این روزنامه به نقل از یک مقام در دولت عراق همچنین افزوده است که جمهوری اسلامی تاکنون دست‌کم دو بانک در شهر بغداد تأسیس کرده است که «یکی از آنها با بانک ملی در ارتباط است».

بانک ملی ایران از سوی شورای امنیت سازمان ملل مرتبط و دخیل در فعالیت‌های هسته‌ای ایران شناخته شده و به گفته روزنامه واشینگتن پست «تمام شعب این بانک در اروپا به دستور اتحادیه اروپا بسته شده است».

به گفته مقام عراقی طرف گفت‌وگوی روزنامه واشینگتن پست،‌ تهران همچنین تلاش کرده است در منطقه کردستان عراق بانک تأسیس کند، اما ناکام مانده است.

خبر تأسیس مخفیانه بانک به دست جمهوری اسلامی در حالی منتشر شده است که یک مقام عالی‌رتبه در دولت ترکیه روز پنج‌شنبه اعلام کرد که وجود تحریم‌ها علیه تهران باعث تردید بانک‌های ترکیه برای معامله با ایران شده است.
XS
SM
MD
LG