لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۸

بازی طوفانی ترکیه، چک را حذف کرد


نيمه دوم را می توان از آن ترکيه دانست که سزاوارانه در لحظه هايی که تصور آن نمی رفت از شکست دو بر صفر پيروزی ساخت.(عکس: AFP)
نيمه دوم را می توان از آن ترکيه دانست که سزاوارانه در لحظه هايی که تصور آن نمی رفت از شکست دو بر صفر پيروزی ساخت.(عکس: AFP)

ترکيه در یک مسابقه طوفانی با تیم جمهوری چک و در حالی که دو گل عقب بود بازی باخته را به نفع خود پایان داد و به یک چهارم نهایی صعود کرد.


ترکیه در این بازی که به مانند مسابقه با تیم سوئیس پایانی حماسی داشت، با گل آردا توران در دقيقه ۷۵ و دو گل کاپيتان نيهات در دقيقه های ۸۷ و ۹۰ چک را برد و مسابقه ای هیجان انگیز را رقم زد.


جمهوری چک با گل های يان کولر در دقيقه ۳۷ و پلاسک در دقيقه ۶۲، تا فاصله ۱۵ دقيقه به پايان مسابقه دو بر صفر پيش بود و حضور در مرحله بعدی را پيش رو می ديد. پيروزی سه بر دو ترکيه بر چک اين تيم را به عنوان تيم دوم گروه نخست به مرحله يک چهارم پايانی برد.


اين مسابقه روز يکشنبه ۱۵ ژوئن در ژنو انجام شد و چک ها در حالی بازنده اين مسابقه شدند و صعود نکردند که ترکيه به ويژه در نيمه دوم دست به نبردی تمام عيار زد و در زير باران شديد با هجوم های پياپی از دو جناح چک را سخت آزار داد.


در اين حمله ها کاپيتان نيهات نقش شاخصی داشت و با زدن دو گل در حساس ترين لحظه های پايانی، جشن پيروزی بر سوييس را شيرينی بيشتری بخشيد.


علاوه بر نيهات، محمد يارولين و آردا توران بارها گلاسک در قلب دفاع و چک در دروازه را به زحمت انداختند. با اين حال در دقيقه ۷۵ و هنگامی که بازی دو بر صفر به سود چک بود، اردا توران دروازه چک را به زيبايی فرو ريخت تا مراحل پايانی برای تيم پرقدرت چک طاقت فرساتر شود.


گل دوم چک ها هنگامی به ثمر رسيد که ابتدا در يک ضد حمله کولر يک مدافع سرخپوش ترکيه را تا محوطه جريمه به دنبال خود کشيد و با اين که ضربه کولر به بيرون رفت، يک دقيقه بعد از شوکی که هنوز ترک ها را به خود نياورده بود، ارسال يک توپ از راست در سمت مقابل با ضربه پلاسل به درون دروازه ترکيه رفت.


پيش از اين پرتغال با درخشش کريستين رونالدو، بر تيم های چک و ترکيه پيروز شده و به مرحله حذفی دور بعد صعود کرده بود.


مسابقه پرتغال با سوييس، ميزبان و حذف شده، جنبه تشريفاتی داشت که سوييس در بازل پيروزی دير هنگام و بی حاصلی داشت: دو بر صفر با گل های دقيقه ۷۱ و ۸۳ هاکان ياکين ترک تبار!


تنها ناراحتی ترکيه به هنگام آخرين ثانيه های مسابقه بود که دروازه بانش ولکان دميرل به دليل زدن کولر، بازيکن با شخصيت چک، به دستور داور اخراج و از بازی در برابر پرتغال محروم شد.


مسابقه های روز آخر مرحله گروهی به صورت همزمان انجام می شود و مسابقه بی تاثير پرتغال و سوييس در حالی نيمه نخست بدون گل بود که هر دو تيم يک بار تا آستانه گلزنی پيش رفتند که پرتغالی ها توپ را به ديرک دروازه زدند و سوييسی ها در برابر واکنش سريع دروازه بان پرتغال ناکام ماندند.


ترکيه برای صعود به پيروزی نياز داشت زيرا چک ها از مزيت يک گل زده به پرتغال بهره می بردند. اما مردان فاتح تريم، در برابر چک به قصد پيروزی پای به ميدان گذاشتند.


بزرگترين مشکل ترک ها، دفاع در برابر کولر غول پيکر بود که نيمه نخست بازی مثبتی برای تيمش داشت.


او در نيمه اول بارها با خطای مدافعان تيم ترکيه متوقف شد تا يارانش برای دروازه بان ترکيه دردساز شوند.


کولردر دقيقه ۳۷ يک توپ ارسالی از راست را با پرش و ضربه سر به سوی دروازه شلیک کرد که پس از برخورد به دست دروازه بان و زير ديرک افقی دروازه، به درون گل چرخيد.


اما در نيمه دوم که ترک ها با همه وجود حمله می کردند، توپ کمتر به کولر رسيد. نيمه دوم را می توان از آن ترکيه دانست که سزاوارانه در لحظه هايی که تصور آن نمی رفت از شکست دو بر صفر پيروزی ساخت.


XS
SM
MD
LG