لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۶

گازوئیل از سال آینده در ایران با کارت فروخته می شود


هنوز مشخص نیست که آیا فروش گازوئیل چون سهمیه بندی بنزین مشمول جیره بندی خواهد شد یا نه. (عکس: AFP)
هنوز مشخص نیست که آیا فروش گازوئیل چون سهمیه بندی بنزین مشمول جیره بندی خواهد شد یا نه. (عکس: AFP)

دولت جمهوری اسلامی ايران اعلام کرده است از سال آينده فقط به کسانی گازوئيل می فروشد که کارت هوشمند سوخت داشته باشند.


به گزارش خبرگزاری ها، عبدالرضا امينی مدير پروژه کارت هوشمند سوخت نفت و گاز، روز یکشنبه، ۱۹ اسفند ماه اعلام کرد که از هفته آينده صدور کارت هوشمند سوخت گازوئيل آغاز می شود و از ماه های اول سال ۸۷ جايگاه ها فقط به کسانی که کارت هوشمند دارند گازوئيل می فروشند.


به گفته آقای امينی تاکنون حدود ۴۳۰ هزار نفر برای دريافت کارت هوشمند سوخت ثبت نام کرده اند. دولت جمهوری اسلامی ايران اعلام کرده است که انتظار دارد حداکثر تا ۷۰۰ هزار نفر برای دريافت کارت هوشمند نام نويسی کنند.


هنوز مشخص نیست که آیا فروش گازوئیل چون سهمیه بندی بنزین مشمول جیره بندی خواهد شد یا نه.


کسانی که برای دريافت کارت ثبت نام می کنند بايد خودروی ديزل داشته باشند. دولت هنوز اعلام نکرده است که به کشاورزان، کارخانه ها و کارگاه هايی که به گازوئيل نياز دارند چگونه سوخت می فروشد.


هم اکنون قيمت هر ليتر گازوئيل در ايران ۱۶ تومان است و به طور نا محدود در جايگاه های خارج از شهرها فروخته می شود.


بر اساس آمار منتشر شده در وب سايت شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ايران، در ۱۳ تا ۱۹ بهمن ماه متوسط مصرف روزانه گازوئيل بيش از ۱۱۴ ميليون ليتر در روز ثبت شده است که در تاريخ صنعت نفت ايران بی سابقه است.

گازوئيل در ایران همانند بنزين مشمول يارانه های دولتی است و مطابق قانون بودجه سال ۱۳۸۶ کل کشور، قرار بود برای کاهش يارانه سوخت ، قيمت هر ليتر گازوئيل به ۴۵ تومان افزايش يابد.


اما دولت محمود احمدی نژاد در ارديبهشت ماه گذشته با ارائه يک لايحه دو فوريتی به مجلس شورای اسلامی درخواست کرد اين بخش از قانون بودجه حذف شده و قيمت گازوئيل به همان ۱۶ تومان گذشته باز گردد.


دولت استدلال کرده بود که افزايش قيمت گازوئيل در کنار سهميه بندی بنزين ممکن است به افزايش ناگهانی تورم منجر شود.


تابستان گذشته، همزمان با آغاز سهميه بندی بنزين درششم تير ماه، شايعه سهميه بندی گازوئيل هم مطرح شد. اما غلامحسين الهام، سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ايران در نيمه مرداد ماه اعلام کرد که دولت قصد سهميه بندی گازوئيل را ندارد بلکه تنها برای کنترل قاچاق گازوئيل مشغول برنامه ريزی برای کارتی کردن عرضه گازوئيل است.


به دليل اختلاف قيمت بسيار بالای گازوئيل در ايران با کشورهای همسايه، هر ساله حجم بالايی از این فرآورده سوختی به کشورهای مجاور قاچاق می شود.


يارانه پر هزينه برای گازوئيل


در آغاز اسفند ماه گزارش شد که در ۱۱ ماهه سال ۱۳۸۶در ايران ۵/ ۲۱ميليارد ليتر بنزين و ۲/۲۸ ميليارد ليتر گازوئيل مصرف شده است.


این آمار بیانگر آن است که در سال ۸۶ به طور متوسط در ايران روزانه ۲/۸۴ ميليون ليتر گازوئيل مصرف شده است.


سال گذشته علی فراهانی، مدير تامين و توزيع شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی، اعلام کرد که به دليل کمبود حجم توليد داخل، حدود يک ميليارد و ۸۰۰ ميليون ليتر گازوئيل از خارج وارد شده که ۳/۱ ميليارد دلار هزينه در بر داشته است.


جمهوری اسلامی ايران هنوز آمار دقيق حجم واردات گازوئيل در سال ۸۶ را اعلام نکرده است اما در دی و بهمن ماه گذشته، مصرف روزانه گازوئيل برای چندین بار از مرز ۱۰۰ ميليون ليتر در روز فراتر رفت.


بر اساس آمار منتشر شده در وب سايت شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ايران، در ۱۳ تا ۱۹ بهمن ماه متوسط مصرف روزانه گازوئيل بيش از ۱۱۴ ميليون ليتر در روز ثبت شده است که در تاريخ صنعت نفت ايران بی سابقه است.


XS
SM
MD
LG