لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۴

نارضايتی ها از حضور سفير ايران در اتحادیه مهندسان اردن


یکی از نشست های اتحادیه مهندسان اردن به مناسبت سالگرد تاسیس این نهاد.
یکی از نشست های اتحادیه مهندسان اردن به مناسبت سالگرد تاسیس این نهاد.
ديدار سفير جمهوری اسلامی ايران در اردن از صنف مهندسان اين کشور باعث نارضايتی و اختلاف در بزرگترين صنف اردن شده است. به گزارش خبرگزاری آلمان، دیدار آقای مصلح زاده، سفير ايران در اردن باعث شد برخی از شاخه های صنف مهندسان به شدت به آن اعتراض کنند.

شاخه «فهرست سبز» از صنف تجار اردن روز سه شنبه در بيانيه ای نوشت:« اين ديدار از سوی مهندسان اردن رد می شود چرا که ايران مشغول اموری مشکوک و پنهان در عراق است.»

شاخه فهرست سبز که از طيف پان عربيست و مهندسان چپگرا تشکيل شده، نوشته که در جريان ديدار مصطفی مصلح زاده، سفير جمهوری اسلامی در روز دوشنبه، برق را قطع کرده اند و هيات را مجبور کردند در تاريکی اين ديدار را انجام دهند. اين بيانيه می گويد برای ادب کردن عبدالله عبيدات، رييس صنف تجار و سفير جمهوری اسلامی اين واکنش را نشان داده است.

آقای عبيدات، رييس صنف تجار اردن گفته که اين ديدار به درخواست سفير ايران انجام شده و در آن هيچ گونه مسئله سياسی مطرح نشده است.

به گزارش خبرگزاری آلمان، صنف تجار اردن حدود ۵۰ هزار عضو دارد و از ۱۴ اتحاديه تجاری تشکيل شده که بيشتر آنها را اسلامگرايان و طرفدارن ناسيوناليسم عربی تشکيل می دهند.

اين گزارش حاکی است اتحاديه های اردن هنوز پيمان صلح اردن با اسراييل که در سال ۱۹۹۴ امضا شده را نپذيرفته اند اما در مورد دخالت ايران در امور کشورهای عربی و به ويژه فعاليت های تهران در عراق، موضع به نسبت مشترکی دارند.

واکنش ها پس از انتشار اسناد ويکی ليکس

در روزهای گزارش های زيادی در مورد دخالت های ايران در عراق منتشر شده است. پس از انتشار اسناد در ويکلی ليکس، به اسنادی در اين مورد اشاره شده که در بسياری از رسانه های جهان به آن پرداخته شده است.

روزنامه نيويورک تايمز پس از بررسی جزئيات اسناد منتشر شده در ويکی‌ليکس نوشته بود: گزارش‌های سرويس اطلاعاتی ارتش آمريکا حاکی است يکی از شبه نظاميان عراقی به نام «ازهر الدُلَيمی» که ربودن مقام‌های وزارت آموزش عالی عراق را بر عهده داشته و برای گروگان گرفتن سربازان آمريکايی برنامه‌ريزی می‌کرده در ايران آموزش ديده‌است.

بنا به هشدار محرمانه مقام‌های نظامی آمريکايی در بغداد که در تاريخ ۲۲ دسامبر ۲۰۰۶ صادر شده، الدليمی در يکی از پايگاه‌های حزب‌الله که توسط سپاه قدس سپاه پاسداران در اطراف قم در ايران مديريت می‌شود آموزش ديده‌بود.

بخش‌های ديگری از اسناد ويکی‌ليکس نشانگر اين است که شبه نظاميان دستگير شده در عراق اعتراف کرده‌اند که ايران به آنها راکت، بمب مغناطيسی، بمب‌های کنار جاده‌ای و سلاح‌های ديگری داده‌است تا از آنها عليه آمريکاييان استفاده کنند. دفتر يادداشت روزانه شبه نظاميان بازداشت شده و انبارهای مهمات کشف شده نيز اين موارد را تأييد کرده‌اند.

بنا بر اين گزارش‌ها، نيروی قدس سپاه پاسداران به آموزش تک‌تيراندازهای عراقی در ايران اقدام کرده و آنها را ترغيب کرده‌است تا دست به ترور مقام‌های عراقی بزنند.

اسناد منتشر شده در ويکی‌ليکس نشان می‌دهد که مبارزه مرگبار ميان شبه نظاميان حمايت شده از سوی ايران و نيروهای آمريکايی در زمان باراک اوباما و پس از اعلام سياست درهای باز اوباما به سوی ايران نيز ادامه يافته‌است.

اردن پذیرای شمار زیادی از پناهندگان عراقی است که به دلیل ناامنی و حملات تروریستی و انتحاری، کشور خود را ترک کرده و در این کشور زندگی می کنند.
XS
SM
MD
LG