لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۵

تظاهرات اعتراضی در برابر سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل


تظاهرات معترضان در برابر سفارت جمهوری اسلامی در کابل.
تظاهرات معترضان در برابر سفارت جمهوری اسلامی در کابل.
صدها تن از مردم افغانستان روز پنجشنبه در برابر سفارت جمهوری اسلامی در کابل تجمع کرده و شعار «مرگ بر ايران» سردادند.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتد پرس، تظاهرکنندگان به وضعيت پناهندگان افغان در ايران و حقوقی که از آنها ضايع می شود، اعتراض داشتند.

يک مقام جمهوری اسلامی اما گزارش هايی که می گويد حکم اعدام حدود سه هزار تن از شهروندان افغانستان در ايران صادر شده را، «بی معنی و مزخرف» خوانده است.

به گزارش وبسايت شبکه تلويزيونی پرس تی وی، يک مقام وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز چهارشنبه بدون ذکر نام خود در گفت وگو با راديو پشتو در افغانستان گفت: «چنين ادعاهايی نه تنها غيرممکن است که بسيار غيرواقعی است.»

اين مقام رسمی گفته تنها سه شهروند افغانستان در ايران به اعدام محکوم شده اند که اتهام آنها قاچاق مواد مخدر بوده که در ايران مجازات اعدام می تواند داشته باشد.

فرد مسوول ياد شده در وزارت خارجه جمهوری اسلامی گفت:«حتی اگر اين افراد ايرانی بودند، همين حکم برای آنها صادر می شد.» وی افزود: حامد کرزی رييس جمهوری افغانستان و زلمی رسول وزير خارجه اين کشور هم در جريان گرفته و درباره اتهام اين سه شهروند افغانستان که به قاچاق مواد مخدر متهم شده اند، «کاملا قانع شده اند».

به گزارش پرس تی وی، يک هيات حقيقت ياب از افغانستان که سال گذشته به ايران رفت تا درباره پناهندگان افغان تحقيق کند، هم اين گزارش ها را تکذيب کرده است.

تاج محمد، عضو کميته مواد مخدر پارلمان افغانستان که به همراه کميته حقيقت ياب به ايران رفته بود هم گفت:«اين که قرار است سه هزار تن از شهروندان افغانستان در ايران اعدام شوند، حقيقت ندارد و فقط چند تن به اتهام قاچاق اسلحه اعدام شده اند.»

وی گفته قاچاق مواد مخدر جرم ساده ای در ايران نيست و کسانی که چه ايرانی و چه افغانی به ارتکاب قاچاق مواد مخدر دستگير شوند، بايد با عواقب آن هم روبرو شوند.

پرس تی وی هم در گزارش خود گفت کمتر از يکصد تن از معترضان در کابل دست به تظاهرات زده و به اعدام سيستماتيک (در مقياس بالا) شهروندان افغان در ايران اعتراض کردند.

وبسايت پرس تی وی، يک شبکه تلويزيونی به نام «امروز در کابل» را متهم کرده که چنين خبری را پخش کرده است. اين شبکه متعلق به يکی از اعضای پارلمان ملی افغانستان است.

خبرگزاری فارس هم در ايران در گزارشی به نقل از رئيس نهضت اسلامی افغانستان گفت:«دغدغه‌های آمريکا درباره منزوی شدن در افغانستان باعث شد که اين کشور به عده‌ای پول دهد تا اين تظاهرات را راه اندازی کنند و در مقابل پول به مسلمانان توهين کنند.»

مولوی مختار مفلح، با اشاره به تظاهرات در مقابل سفارت جمهوری اسلامی در کابل گفت:« اين تظاهرات يک تظاهرات دلاری است که در مقابل اخذ پول انجام می‌شود.»

خبرگزاری فارس هم به نقل از مقامات دولتی ايران، گزارش ها در مورد اعدام شهروندان افغانستان در ايران را رد کرده است.
XS
SM
MD
LG