لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۷

گروه کمک‌رسانی به غزه: کمک ايران را قبول نکرديم


یک کشتی نظامی ترکیه کشتی کمک‌رسانی را اسکورت می‌کند
یک کشتی نظامی ترکیه کشتی کمک‌رسانی را اسکورت می‌کند
یکی از رهبران گروهی که سازماندهی ارسال کمک ها با کشتی به غزه را به عهده داشت، می‌گوید که ايران نیز به این گروه پيشنهاد ارسال کمک داده بود ولی اين گروه این پيشنهاد را نپذيرفته است.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتد پرس، گرتا برلين یکی از رهبران گروه جنبش آزادی غزه گفته است که اين گروه پيشنهاد ارسال کمک و حمايت از سوی گرو‌ه‌ها و دولت‌های تندرو را نمی پذيرد.

خانم برلين همچنين گفته است بزرگترين دريافت مالی اين گروه از طریق جذب کمک از سوی ماهاتير محمد، نخست وزير سابق مالزی بوده، که ۳۰۰ هزار دلار جمع آوری شده و اين گروه اين پول را صرف خريد سه کشتی کرده است.

خانم برلين روز پنجشنبه گفت که گروه جنبش آزادی غزه چهار سال پيش در کاليفرنيا تشکيل شده و هنوز ۳۸ هزار دلار بودجه در اختيار دارد.

در جريان حمله روز دوشنبه نيروهای اسرائيلی به کشتی ارسالی اين گروه به نزديکی آب های غزه، ۹ نفر کشته شدند. گزارش ها حاکی است يکی از کشته شدگان، يک شهروند آمريکا بوده است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، وزارت خارجه آمريکا روز پنجشنبه تاييد کرد يک شهروند آمريکايی هم در کشتی حضور داشته و جريان حمله نيروهای اسرائيلی کشته شده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمريکا فيليپ کراولی گفت که «فرقان دوغان» ۱۹ ساله و متولد نيويورک، تابعيت دوگانه آمريکا – ترکيه داشته که بر اثر زخم ناشی از تيراندازی جان سپرده است.

رسانه های ترکيه گفته اند که دوغان در پی شليک چهار گلوله به سينه اش کشته شده است. سخنگوی وزير خارجه آمريکا حاضر نشد درباره اين گزارش ها صحبت کند؛ وی با این حال اظهار داشت که ممکن است اف بی آی برای تحقیق بیشتر، پرونده قتل این شهروند آمریکایی را دنبال کند..

اسرائیل می‌گوید غزه را برای قطع ارسال تسليحات و کمک های نظامی به منطقه ای که زير نظر جنبش مقاومت اسلامی حماس اداره می شود، مورد حصر قرار داده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمريکا همچنين گفت که ايالات متحده پيش از حرکت اين کشتی ها، تماس هايی با اسرائيل داشته و تاييد کرد که واشينگتن از تل آويو خواسته بود مراقب هرگونه اشتباه در محاسبات باشد؛ سخنگوی وزیر خارجه آمریکا همچنین گفت که واشینگتن از پیش می‌دانست که در میان سرنشینان کشتی، شهروندان آمریکایی حضور دارند.

حمله اسرائيل به کشتی حامل کمک ها به غزه، واکنش های جهانی گسترده ای به همراه داشته است.
XS
SM
MD
LG