لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۲

پدر وزنه بردار ملی پوش: رضازاده و افشارزاده پسرم را نابود کردند


حسین رضا زاده، رییس فعلی فدراسیون وزنه برداری ایران
حسین رضا زاده، رییس فعلی فدراسیون وزنه برداری ایران
در حالی که شايعه چهار سال محروميت برای سعيد علی حسينی در جامعه ورزشی ايران و اهالی وزنه برداری به گوش می رسد، فدراسيون وزنه برداری شايعه را تکذيب کرده و پدر وزنه بردار زود غروب کرده می گويد: همه بدانند رضازاده و افشارزاده پسرم را نابود کردند.

در روزهايی که ورزش جمهوری اسلامی گرفتار مسائل و مشکلات داخلی و بين المللی زيادی است، به نظر می رسد پرونده وزنه برداری از سال ۲۰۰۶ تاکنون و چهارسال گذشته، سياه تر از ديگر ورزش ها شده است.

فساد مالی و آلودگی به دوپينگ دو خبری است که اولی در رسانه های داخلی بارها با مدرک پاداش های کلان و بی مورد مطرح شده است و مساله دوپينگ با محروميت ۹ وزنه بردار از ۱۱ ملی پوش، در سال ۲۰۰۶ آغاز شد و بی وقفه ادامه يافت. پس از ماجرای ۲۰۰۶، رياست فدراسيون وزنه برداری دو بار تغيير کرد و از مرادی به بهرام افشارزاده و از افشار زاده به حسين رضازاده رسيد، اما مساله دوپينگ و فسادمالی ادامه يافت.

پديده جوانی به نام سعيد علی ‌حسينی يکی از ۹ وزنه‌برداری بود که دو سال محروم شد و طبق قوانين بين المللی دومين آزمايش مثبت دوپينگ به محروميت هميشگی می انجامد.

مساله سعيد علی حسينی، که بسياری از کارشناسان معتقد بودند جانشينی ارزنده برای رضازاده خواهد بود، با شکستن رکورد باقرزاده مطرح شد که از سوی فدراسيون ايران انتشار و رسميت نيافت. در شب مسابقه های جهانی سال پيش هم اعلام شد که او مصدوم است و نمی تواند وزنه بزند. سپس اعلام دوپينگی بودن اين جوان جنجال آفرين شد. سعيد علی حسينی و پدرش اين ماجرا را توطئه ای از سوی فدراسيون وزنه برداری و معامله با فدراسيون بين المللی می دانند. مقر اين فدراسيون در بوداپست مجارستان است.

به گزارش خبرگزاری کار ايران، ايلنا، مسئول روابط عمومی فدراسيون وزنه برداری می‌ گويد که با حسين رضازاده صحبت کرده و او گفته که فدراسيون بين‌المللی هنوز رای نهايی درباره علی ‌حسينی را صادر نکرده، اما احتمال دارد که اين رای در ترکيه اعلام شود.

رقابت های وزنه برداری سال ۲۰۱۰ جهان اکنون در ترکيه در حال برگزاری است. شايعه محروميت چهارساله سعيد علی حسينی در روز شنبه بعد از جلسه خصوصی حسين رضازاده با تاماش آيان انتشار يافت. حسين رضازاده، بعد از اين جلسه ابراز اميدواری کرده بود که علی ‌حسينی با محروميت مادام‌العمر روبرو نشود. عزيز علی ‌حسينی، پدر سعيد و خودش منکر دوپينگ هستند و به فدراسيون بين‌المللی شکايت کرده اند.

به گفته بابک پورعالی، رييس روابط عمومی فدراسيون وزنه برداری، اين احتمال وجود دارد که فدراسيون بين‌المللی محروميت او را به چهارسال کاهش داده باشد. محروميت های دو ساله، چهار، هشت سال و مادام‌العمر در شمار محروميت‌های فدراسيون بين المللی وزنه برداری است.

پدر سعيد:همه بدانند رضازاده و افشارزاده پسرم را نابود کردند

عزيز علی حسينی، پدر سعيد از ابتدا با موضوع پسرش خيلی روشن برخورد کرد. او در گفت و گوی روز دوشنبه با ايلنا گفت: «من هيچ محروميتی را قبول ندارم. سعيد دوپينگی نيست که بخواهند محرومش کنند. آنها سعيد را معامله کردند تا کسی در ايران متوجه نشود وزنه ‌برداری محروم است.»

چند ماه بعد از جلوگيری از وزنه زدن سعيد در رقابت های جهانی کره جنوبی به بهانه مصدوميت، فدراسيون وزنه برداری ايران اعلام کرد که علی حسينی دوپينگی است و اين مساله با افشاگری هايی از سوی پدر و پسر وزنه بردار همراه شد تا دامنه آن عمق آلودگی در اين فدراسيون را نشان دهد.

پدر سعيد علی حسينی به ايلنا گفت: «من قبلا هم گفته‌ام و بازهم می‌‌گويم. در کره جنوبی سعيد نه مصدوم بود و نه دوپينگی. وزنه ‌برداری ايران چند دوپينگی داشت و محروم شده بود. اگر(در ترکيه) سعيد وزنه‌ می ‌زد، طلا می ‌‌گرفت. در اين شرايط تيم‌های ديگر اعتراض می ‌کردند چرا به کشوری که محروم است اجازه شرکت در مسابقات را داده‌اند. آنها هم به خاطر اين که آبرويشان نرود‏، قضيه دوپينگ سعيد را مطرح کردند. می ‌توانستند بگويند سعيد مصدوم است. همان بهانه‌ ای که يک روز قبل از مسابقات (کره جنوبی) آوردند.»

«معامله افشارزاده و رضازاده با فدراسيون جهانی»

به گفته عزيز علی حسينی، بهرام افشارزاده و حسين رضازاده «سعيد را معامله کردند. بهرام افشارزاده و حسين رضازاده سعيد را قربانی کردند. آنها با روابطی که با فدراسيون جهانی داشتند،‌ کاری کردند که کسی در ايران متوجه نشود وزنه‌برداری محروم است.»

پدر وزنه بردار معترض در مورد نداشتن مدرک برای گفته هايش و عواقب آن به ايلنا گفت: «می ‌خواهند چه کار کنند؟ آنها پسرم را نابود کردند، ديگر چيزی نداريم که بخواهند از ما بگيرند. می خواهند من را هم نابود کنند، مساله ای نيست، اين کار را هم بکنند. اگر می خواهند من را بکشند باز هم مشکلی ندارم. اما می ‌خواهم حرفم را بزنم و به همه بگويم که افشارزاده و رضازاده با پسر من چه کار کردند. آنها پسر من را برای رياست خودشان قربانی کردند.»
XS
SM
MD
LG