لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۱

هیئت رییسه دائم مجلس شورای اسلامی انتخاب شد


انتخاب علی لاریجانی به سمت ریاست مجلس مخالفی نداشت.(عکس: مهر)
انتخاب علی لاریجانی به سمت ریاست مجلس مخالفی نداشت.(عکس: مهر)

در جریان رای گیری برای انتخاب هیئت رییسه دائم مجلس شورای اسلامی، علی لاریجانی با ۲۳۷ رای موافق و بدون رای مخالف به ریاست مجلس هشتم رسید.


در نشست روز یکشنبه مجلس همچنین محمد حسن ابوترابی فرد و محمد رضا باهنر به عنوان نایبان رييس مجلس انتخاب شدند.


در انتخابات هيئت رييسه، علی لاريجانی با ۲۳۷ رای موافق، ۲۲ رای ممتنع و بدون رای مخالف رييس مجلس شد و محمد حسن ابوترابی فرد و محمد رضا باهنر، دو نايب رييس مجلس هفتم، به ترتيب با کسب ۱۷۷ و ۱۲۶ رای موافق به عنوان نايب رييس اول و دوم در مجلس هشتم انتخاب شدند.


علی لاريجانی، مذاکره کننده سابق پرونده هسته ای ايران و نماينده آیت الله خامنه ای، رهبر ايران در شورای امنيت ملی، هفته گذشته و در جريان نشست افتتاحیه مجلس هشتم با کسب ۲۳۲ رای به عنوان رییس موقت مجلس انتخاب شده بود.


پس از این رای گیری، آقای حداد عادل اعلام کرد که حاضر نيست در اين باره سخنی بگويد و تصميم دارد «روزه سکوت» بگيرد.


هیئت رئیسه دائم مجلس شورای اسلامی به مدت یکسال انتخاب می شود و هدایت نشست های علنی پارلمان و تعیین دستور کار مجلس از عمده ترین وظایف آن محسوب می شود.

هیئت رئیسه دائم مجلس شورای اسلامی به مدت یکسال انتخاب می شود و هدایت نشست های علنی پارلمان و تعیین دستور کار مجلس از عمده ترین وظایف آن محسوب می شود.


جنجال بر سر اعتبار نامه ها


مجلس هشتم روز شنبه نخستین جلسه پر سر و صدای خود را برگزار کرد و در جریان آن، بر سر تاييد اعتبارنامه برخی از نمايندگان تنش های زیادی بروز کرد.


پس از آنکه فاطمه آليا، نماينده تهران به اعتبار نامه رضا عبداللهی نماينده ماه نشان اعتراض کرد، آقای عبداللهی هم به اعتبار نامه ۱۹ نماينده تهران اعتراض کرد.


در بین نمایندگانی که وی به اعتبار نامه آنان اعتراض کرده بود نام چهره های سرشناسی مانند غلامعلی حداد عادل، احمد توکلی، محمد رضا باهنر و روح الله حسینیان به چشم می خورد.


بر اساس آيين نامه داخلی مجلس ايران، در صورت اعتراض هر يک از نمايندگان به اعتبار نامه نماينده ديگر، موارد اعتراضی به کميسيونی با عنوان کميسيون تحقيق ارجاع شده و سپس به رای گذارده می شود که در صورت عدم تاييد اعتبار نامه، نماينده مورد نظر بايد مجلس را ترک کند.


اما صبح روز یکشنبه، رضا عبداللهی اعتراض خود را پس گرفت و کار تاييد اعتبار نامه های ۲۹۰ نماينده که از چهارشنبه هفته قبل آغاز شده است ادامه يافت.


تا کنون اعتبار نامه حدود ۲۸۰ نماينده تاييد شده است و قرار است تا پايان جلسه علنی روز يکشنبه، کار تاييد اعتبارنامه ها به پايان برسد.


پاسخ به آيت الله جنتی


در همین حال، علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی اظهارات دبیر شورای نگهبان در باره لزوم رد اعتبار نامه برخی نمایندگان را رد کرد.


آيت الله احمد جنتی، هفته گذشته در جریان افتتاحیه مجلس گفته بود: « با توجه به اينکه برخی نکات در پرونده بعضی از منتخبان مجلس هشتم از ديد شورای نگهبان پنهان مانده است به مجلس هشتم توصيه می کنم اعتبارنامه اين افراد را تصويب نکند.»


آقای لاريجانی در پاسخ به خبرنگاری در باره این سخنان گفت: «اين عبارت خوبی نيست.»


وی در پاسخ به اصرار یک خبرنگار که خواستار واکنش رييس مجلس به آيت االه جنتی شده، افزود:«وقتی اعتبارنامه ها را تصويب کرديم، شما پاسختان را دريافت خواهيد کرد.»


براساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ايران، شورای نگهبان موظف است صلاحيت نامزدهای انتخابات های ايران را تاييد کند. پيش از انتخابات مجلس هشتم، شورای نگهبان و وزارت کشور در مجموع صلاحيت بيش از دو هزار نفر از نامزدها را رد کردند.


اصلاح طلبان اعلام کردند که بيشتر نامزدان نزديک به آنها جزو رد صلاحيت شدگان بوده اند.


XS
SM
MD
LG