لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۸

دعوت از اعضای شورای امنيت به دفترنمايندگی ايران در نیویورک


منوچهر متکی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی.
منوچهر متکی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی.
منوچهر متکی، وزير خارجه جمهوری اسلامی نمايندگان شورای امنيت سازمان ملل را شامگاه پنجشنبه به ضيافت شام در دفتر نمايندگی ايران در نیویورک دعوت کرده است.

اين در حالی است که بيش از يک ماه است گفت وگوها برای پيش نويس قطعنامه دور چهارم تحريم های ايران به دليل فعاليت های اتمی جمهوری اسلامی، در جريان است.


به گزارش رويترز، يک دپيلمات غربی که نخواست نامش فاش شود گفت: هيات نمايندگی ايران از نمايندگان تمامی اعضای شورای امنيت دعوت کرده در اين ضيافت جضور داشته باشند و تمامی نمايندگان هم قرار است حضور داشته باشند.»

شماری از ديپلمات های غربی هم به رويترز گفته اند نمايندگان آمريکا، بريتانيا و فرانسه به اين مراسم نمی روند و ديداری با منوچهر متکی نخواهند داشت و در عوض، معاونان خود را می فرستند.

هنوز مشخص نشده از ۱۲ کشور ديگر، چه کسانی به اين ضيافت می روند.

يک مقام رسمی آمريکايی به رويترز گفت:«فرصت های زيادی به ايران داده شده تا صلح آميز بودن فعاليت های اتمی اش را مشخص کند. اين دعوت به ديدار بار ديگر نشان می دهد ايرانی ها سياست وقت کشی را دنبال می کنند. آنها می دانند مذاکرات در شورای امنيت و ديگر جاها در جريان است و هم آن ها را منزوی کرده و هم به آنها آسيب می رساند.»

آمريکا و غرب به فعاليت های اتمی جمهوری اسلامی مظنون هستند و آن را تلاشی برای دستيابی به بمب اتمی می دانند. تهران می گويد برنامه هسته ای را با هدف توليد برق دنبال می کند.

شورای امنيت سازمان ملل تاکنون طی پنج قطعنامه از ايران خواسته فعاليت های حساس غنی سازی اورانيوم را به حالت تعليق درآورده و صحت صلح آميز بودن فعاليت های اتمی را ثابت کند. جمهوری اسلامی اما می گويد حاضر به تعليق نيست.

آمريکا، بريتانيا، فرانسه، چين و روسيه به همراه آلمان، موسوم به کشورهای پنج به علاوه يک، رايزنی و بحث بر سر برنامه اتمی جمهوری اسلامی را به عهده دارند.

روزچهارشنبه، هم پنج عضو دايم شورای امنيت، در بيانيه مشترکی برنامه هسته‌ای ايران را «خطری» برای جهان توصيف کردند.

ايالات متحده، بريتانيا، فرانسه، روسيه و چين که همگی قدرت هسته‌ای هستند در اين بيانيه «نگرانی جدی» خود را از برنامه هسته‌ای ايران اعلام کرده و همچنين از کره شمالی خواستند به ميز مذاکره درباره برنامه هسته‌ايش بازگردد.

در اين بيانيه آمده است: «ما بر اهميت ايفای فوری و کامل تعهدات بين‌المللی ايران تاکيد داريم.»

اين پنج عضو شورای امنيت در ادامه می‌افزايند: «ما از ايران می‌خواهيم با اجرای فوری و کامل قطعنامه‌های شورای امنيت سازمان ملل و اجابت خواسته‌های آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، به نگرانی‌های جامعه جهانی پاسخ دهد.»
XS
SM
MD
LG