لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۵

ایران یک دیپلمات سوئدی را اخراج کرد


کارل بلدت، وزیر امورخارجه سوئد، روز پنجشنبه در بیانیه ای از ممنوع الخروج شدن پروین اردلان ابراز تاسف کرد.
عکس از epa
کارل بلدت، وزیر امورخارجه سوئد، روز پنجشنبه در بیانیه ای از ممنوع الخروج شدن پروین اردلان ابراز تاسف کرد. عکس از epa

وزارت خارجه سوئد اعلام کرد که دولت جمهوری اسلامی ايران بدون ارائه هيچ توضيحی از يک ديپلمات اين کشور خواسته است تا خاک ايران را ترک کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، يوسرام ال ناداف، سخنگوی وزارت خارجه سوئد، ضن اعلام اين خبر گفته است: «از اين ديپلمات مرد خواسته شد که خاک ايران را ترک کند. او هم در ماه فوريه ايران را ترک کرده است اما مقامات جمهوری اسلامی ايران هرگز دليل آن را به ما نگفته اند.»

سخنگوی وزارت خارجه سوئد افزود: «دولت سوئد هم اوايل سال جاری ميلادی از يک ديپلمات ايرانی درخواست کرده بود سوئد را ترک کند. اما دليل اين درخواست را اعلام نکرد.»

آخرین برخورد دیپلماتیک ایران و سوئد مربوط به تابستان سال جاری می شود. در شهريور ماه گذشته، دولت جمهوری اسلامی ايران يک ديپلمات سوئدی را در اعتراض به چاپ يک کاريکاتور از پيامبر اسلام در يک روزنامه سوئدی فراخوانده بود.

خانم ناداف تاکيد کرده است که سفير سوئد در ايران و همکارانش در سفارت سوئد همچنان مشغول کار خود در ايران هستند.

سخنگوی وزارت خارجه سوئد همچنين گفته است که به نظر نمی رسد اين اتفاق ارتباطی با ممنوع الخروج شدن پروين اردلان، فعال حقوق زنان در آستانه سفر به سوئد داشته باشد.


ستایش از اردلان


خانم اردلان، برنده جايزه اولاف پالمه بامداد روز دوشنبه ۱۳ اسفند ماه هنگام سفر از تهران به استهکلم، پايتخت سوئد، برای شرکت در مراسم اهدای اين جايزه ممنوع الخروج شد.


در همین حال، کارل بیلدت، وزیر امورخارجه سوئد، روز پنجشنبه دربیانیه ای با ایراز تاسف از ممنوع الخروج شدن پروین اردلان گفت:«متاسفانه این نمونه دیگری است که نشان می دهد وضع حقوق بشر در ایران رو به وخامت است».


آقای بیلدت افزود:«من تلاش های خانم اردلان برای پیشبرد حقوق بشر در ایران را تحسین می کنم».


بنياد اولاف پالمه، روز ۲۵ بهمن ماه، جايزه امسال خود را به خانم اردلان اهدا کرد. اين بنياد يک سال پس از ترور اولاف خواکيم پالمه، نخست وزير پرآوازه سوئد در سال ۱۹۸۶ و به منظور پاس داشت تلاش های بشردوستانه او تاسيس شد و هر سال، مطابق معيار های خود، به يک نفر جايزه می دهد.


پروين اردلان يکی از بنيانگذاران يک سازمان غير دولتی (ان جی او) به نام مرکز فرهنگی زنان و کارزار يک ميليون امضا است.


جمهوری اسلامی ایران در ماه های اخیر برخی اعضای این کمپینگ را بازداشت کرده است. خانم اردلان هم در تاریخ دوم اسفند ماه به دادسرای امنیت استان تهران احضار شده بود.


XS
SM
MD
LG