لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۱

همسایگان عراق در مظان اتهام کمک به شورشیان


يک مقام امنيتی عراقی می گويد هفتاد درصد شورشيان این کشور، از کشورهای حوزه خليج فارس با گذرنامه های جعلی وارد عراق می شوند.


خبرگزاری آسوشيتدپرس به نقل از اين افسر امنيتی عراقی می نويسد که گذرنامه های جعلی اين افراد در کشورهايی مانند سوريه صادر می شود.


رشيد فليح، افسر نيروی امنيتی وزارت کشور عراق، در مصاحبه ای با روزنامه کويتی القباس می گويد که اين افراد، از کشورهای ديگر، راهی سوريه می شده اند.


اين افسر عراقی در اين مصاحبه اشاره نکرده که اين شورشيان از کدام کشورها وارد می شوند اما می گويد که عده ای از آنها از منطقه مرزی الغيم، وارد عراق می شوند. وی همچنين گفته است که جاعلين گذرنامه، با از بين بردن پاسپورت اصلی اين افراد، آنها را راهی عراق می کنند.


آمريکا و عراق، سوريه را همواره متهم می کنند که به اندازه کافی برای کنترل مرزهايش تلاش نمی کند . اين کشور که ۳۸۰ مايل مرز مشترک با عراق دارد متهم است که به نيروهای شورشی و گروه های مرتبط با القاعده اجازه استفاده از اين مرزها را می دهد.


دمشق با رد اين اتهامات می گويد که در کنترل مرزهای خود نهايت تلاش را می کند.

آمريکا می گويد ايران، شيعيان ناراضی را از نظر مالی حمايت می کند و شورشيان شيعه مذهب را در خاک خود آموزش نظامی می دهد. تهران اين اتهام ها را رد می کند.


رشيد فليح می گويد که يک بار گروهی از شورشيان را با مدارک جعلی عراقی و مقادير زيادی پول نقد دستگير کردند. به گفته وی، آنها با اين پول قصد خريد ماشين داشتند که نيروهای امنيتی با گذاشتن تله، آنها را دستگير کردند.


به گفته فليح، نيروهای بعثی طرفدار صدام حسين، رييس جمهور سابق عراق هم از ديگر گروه هايی هستند که با دادن اطلاعات داخلی به شورشيان کمک می کنند.


اين افسر امنيتی عراقی با صراحت از «همکاری های امنيتی ميان گروه های ناراضی » سخن به ميان آورده است.


XS
SM
MD
LG